مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اعلام  این خبر که در سال تحصیلی 99-98، یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در استان سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند گفت: 90 هزار همکار فرهنگی در 9 هزار کلاس درس کار تدریس این دانش‌آموزان را بر عهده دارند.

16 هزار کلاس درس معلم ندارند


حسین پورحسین/

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اعلام  این خبر که در سال تحصیلی 99-98، یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در استان سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند گفت: 90 هزار همکار فرهنگی در 9 هزار کلاس درس کار تدریس این دانش‌آموزان را بر عهده دارند.

قاسمعلی خدابنده در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در شرایط فعلی 60هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه شده است، افزود: بیشترین افزایش دانش‌آموز در نواحی یک، هفت و تبادکان بوده است.

*200مدرسه روستایی بدون دانش‌آموز

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی با همیاری مجمع خیرین مدرسه‌ساز در ساخت، تجهیز و توسعه مدارس پیشتاز کشور است به این نکته هم اشاره داشت که در مناطق رضویه و عشایرنشین و بعضی از روستاها در سطح استان 200 کانکس به دلیل کمبود فضای آموزشی وجود دارد و این در حالی است که در بعضی از روستاهای خالی از سکنه 200 مدرسه خالی از دانش‌آموز است و ساخت و سازها هم بستگی به اعتبارات دارد.

*لباس فرم دردسر آموزش و پرورش

وی درباره لباس فرم دانش‌آموزان گفت: 200 شرکت در این ارتباط نام‌نویسی کرده‌اند و قیمت‌ها اعلام شده است و بین 5 تا 8 درصد از کل هزینه تهیه لباس به حساب آموزش و پرورش واریز و کل مبلغ واریزی به دانش‌آموزانی که قدرت خرید ندارند پرداخت می‌شود و 400 میلیون تومان هم برای خرید کتاب این دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است و ساماندهی لباس یک‌شکل جز دردسر چیزی برای آموزش و پرورش ندارد و اگر خانواده‌ها خود لباس مورد نظر را تهیه کنند استقبال می‌کنیم.

خدابنده تعداد دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی را 55 هزار نفر در استان برشمرد و افزود: در سال 6 میلیارد تومان از ستاد یارانه به سرانه آموزشگاه‌های شبانه‌روزی کمک می‌شود و مدارس استثنایی هم توسط خیران مورد حمایت قرار دارند و وزارتخانه هم پای کار است.

*نام‌نویسی سلیقه‌ای دانش‌آموزان توسط مدیران

وی در پاسخ به خبرنگار قدس درباره دریافت مبلغ اضافه از دانش‌آموزان در زمان نام‌نویسی و پذیرش دانش‌آموزان خاص در مدارس خاص گفت: در این مدارس گاهی 700 نفر ثبت‌نام کرده‌اند در حالی که ظرفیت مدرسه کمتر از آن است و در شرایط مساوی که امتیاز دانش‌آموز برابر است افرادی پیشقدم می‌شوند که به مدرسه مورد نظر کمک کنند و این مسئله اگرچه مورد تأیید ما نیست اما مدیر مدرسه برای تأمین هزینه‌ها گاهاً دست به انتخاب می‌زند که این آسیب برای آموزش و پرورش است و اتفاق خوبی به حساب نمی‌آید در حالی که در مدارسی هم مدیرانی خدمت می‌کنند که حتی هزینه لباس فرم، دفتر و کتاب دانش‌آموز را از جیب خود پرداخت کرده‌اند ما دنبال این هستیم که کیفیت آموزشی عادلانه‌ای را در آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی گفت: از میان دانش‌آموزان پایه اول 350 نفر کم‌توان ذهنی تشخیص داده شده‌اند که باید در مدارس استثنایی پذیرفته شوند و در دوره پیش‌دبستانی هم 80 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

*کمبود 16 هزار معلم

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از کمبود 16 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان سخن گفت و افزود: از 53 هزار کلاس درس 16 هزار کلاس معلم ندارند که راهکارهایی برای جبران آن اندیشیده شده است؛ در این ارتباط جذب نیروهای حق‌التدریسی و سربازمعلم در دستور کار قرار گرفت که این‌ها آموزش‌های اولیه را می‌بینند و راهکار دیگر هم به کارگیری نیروی خدمات آموزشی است که مجوز آن صادر شده است و 3 هزار و 250 نیروی خدمات آموزشی به اضافه 3 هزار و 500 سربازمعلم و 780 نیروی جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان به چرخه آموزش ورود پیدا می‌کنند و با به خدمت گرفتن بیش از یک هزار نیروی حق‌التدریسی بازنشسته آموزش و پرورش کمبود معلم جبران شده و از نیروهای هنرجوی فنی و حرفه‌ای هم در این ارتباط استفاده خواهد شد.

*راه‌اندازی «من کارت» دانش‌آموزی

خدابنده درباره سرویس مدارس هم گفت: با 63 شرکت قرارداد بسته شده که با نظارت تاکسیرانی سرویس مدارس را پیگیری می‌کنیم اما متأسفانه از 8 هزار دانش‌آموز فقط 4درصد در سامانه مورد نظر ثبت‌نام کرده‌اند و در نشستی با شورای شهر مشهد در پی آن هستیم که من‌کارت دانش‌آموزی با تخفیف 50درصدی را برای استفاده از اتوبوس و مترو و با هدف فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل عمومی برای دانش‌آموزان فراهم سازیم.

*برگزاری کلاس‌های فوق برنامه خارج از ساعات آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش استان در حاشیه این نشست خبری در پاسخ به خبرنگار قدس درباره گنجاندن کلاس‌های زبان انگلیسی، آموزش رایانه و فوق‌برنامه گفت: براساس سند درس ملی ساعات مشخصی برای دروس هر پایه مشخص شده است و مدارس موظفند بر این اساس زمانبندی دروس را در کلاس تنظیم کنند و خارج از این چارچوب اگر قرار است کلاسی برگزار شود باید به عنوان کلاس فوق برنامه تعیین شود که در زمانی به جز زمان درس ملی باشد.

گفتنی است، در ادامه این نشست 47 کامیونت و وانت بار با اقلام ورزشی و بهداشتی به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای توزیع در 47 منطقه، ناحیه و شهرستان‌های دارای جمعیت دانش‌آموزی بالا به مراکز یاد شده اعزام شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.