یک فروشنده لوازم خانگی که طعمه شیوه جدیدی از کلاهبرداری شده بود، در حالی حسابش مسدود شد که ۶۰۰ میلیون تومان موجودی داشت و تنها تقصیرش کم‌دقتی بود!

شیوع  شیوه جدید کلاهبرداری

خرید وفروش کالا در فضای مجازی درکنار تمامی خوبی‌ها و محاسنی  که مانند کوتاه‌شدن رفت وآمدها، پیدا کردن مورد دلخواه در هر موقع از شبانه‌روز و... دارد، اما معایب خطرناکی هم می‌تواند داشته باشد که اگر حواسمان به آن نباشد، مطمئناً این چاقوی دولبه به ما آسیب خواهد رساند. این آسیب‌ها گاهی هدف قرار گرفتن حریم خصوصی افراد و دسترسی مجرمان به تصاویرخانوادگی و سرانجام آن بازی با آبروی کاربر فضای مجازی خواهد بود یا این کاربر به شیوه‌های مختلفی طعمه کلاهبرداران این فضا شده و در نهایت خسارت‌های مالی گاهی تا چند صد میلیون تومانی به او وارد می‌شود.

در این باره بارها دستگاه قضایی و انتظامی هشدارهای لازم را به شهروندان داده‌اند و هر بار با تولد شیوه جدید کلاهبرداری در فضای مجاز آن را به اطلاع مردم رسانده‌اند، اما باز اگر آمار ورودی پرونده‌های قضایی و انتظامی مورد بررسی قرار گیرد، شاهد نمونه‌هایی از این گونه کلاهبرداری‌ها خواهیم بود. پس می‌توان گفت اطلاع‌رسانی یک بال کاهش جرایم مرتبط با فضای مجازی است و دیگر بال این ماجرا هوشیاری شهروندان است.

 حساب واسط و اقدامات مجرمانه

از طرف دیگر به محض آنکه با دستور دستگاه قضایی بانک‌ها موظف شدند تا رمزهای یکبار مصرف را برای انتقال وجه در اختیار مشتریان خود قرار بدهند و خروجی آن جلوگیری از بسیاری از کلاهبرداری‌های تلفنی و ... شد، مجرمان فضای مجازی دوباره دست به کار شدند و روش جدیدی هرچند با ریسک بالا را اجرا کردند.

در این روش ابتدا کلاهبردار به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر مانند لوازم خانگی، ورزشی، صوتی و تصویری و... مراجعه و برای خرید یک کالا با فروشنده صحبت و پس از توافق، کلاهبردار پرده دوم نقشه حیله‌گرانه‌اش را به اجرا می گذارد و شماره کارت بانکی فروشنده را اخذ و اعلام می‌کند تا چند ساعت دیگر وجه کالا را یکی از دوستان به حساب شما واریز می‌کند.

در مرحله بعدی فرد مجرم که در یکی از سایت‌های خرید و فروش کالا و واسطه‌گر، آگهی دروغین فروش کالا زیر قیمت واقعی درج کرده و یا فردی را با روش‌های خاص باز هم برای کلاهبرداری تلفنی و... پای دستگاه عابربانک کشانده، وجه بیعانه کالایی که وجود ندارد را به کارت نفر سوم که فروشنده از همه‌جا بی‌خبر باشد واریز و به سرعت به فروشنده مراجعه و مدعی می‌شود، وجه خرید به حساب شما واریز شده است؛ پس از آن کالا را  بی‌دردسر تحویل و از محل متواری و پس از آن کالا را زیر قیمت جای دیگری می‌فروشد!

 جبران خسارت فقط به خاطر بی‌دقتی!

در نمونه‌ای مشابه از این موضوع، صبح روز گذشته یک جوان مشهدی با مراجعه به شعبه ۲۰۱ دادسرای مشهد در تشریح نحوه ماجرا به «بازپرس سالم اندای» گفت: چند روز پیش چشمم به یک آگهی فروش طوطی کاسکو در «دیوار» افتاد، قیمت فروش را آگهی‌دهنده مناسب زده بود، برای همین هم با او تماس گرفتم و قرار شد ۲میلیون تومان به عنوان بیعانه به کارت او بریزم تا ادامه معامله انجام شود.

وقتی پول را واریز کردم، مانند همه کلاهبرداری‌های مجازی دیگر فرد کلاهبردار جواب تماس من را نداد، پیگیر ماجرا شدم و پی بردم پول من به حساب فردی در تهران واریز شده که با حمایت دستگاه قضایی حساب مذکور که حدود

۶۰۰ میلیون تومان موجودی داشت، مسدود شد. پس از آن مأموران با صاحب حساب تماس گرفتند و مشخص شد او یک فروشنده با اعتبار در پایتخت است که فرد کلاهبردار با شیوه حساب واسط، اقدام مجرمانه‌اش را رقم زده است. فروشنده که فرد آبروداری بود وفقط از حسابش برای کلاهبرداری استفاده شده بود، جبران خسارت کرد اما عامل اصلی ماجرا که از نفر سوم یعنی فروشنده لوازم خانگی خرید کرده بود، متواری شده است!

 پلیس فتا: حساب واریزکننده وجه با خریدار یکی باشد

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در این رابطه به شهروندان توصیه کرد: این شیوه کلاهبرداری مدتی است از سوی مجرمان در حال استفاده است، یکی از راه‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی جلو این اقدام مجرمانه را بگیرد این است که آخرین حلقه که معمولاً فروشندگان هستند، زمانی که می‌خواهند کالایی را تحویل این گونه افراد بدهند ابتدا رسید انتقال وجه را با هویت فرد خریدار تطبیق داده و مطمئن شوند که صاحب حساب واریز کننده وجه با خریدار یکی است.

وی تصریح کرد: اگر هم فردی برای این گونه خریدها مراجعه می‌کند، حتماً به او اعلام کنند انتقال وجه باید از حساب شخص خریدار صورت بگیرد. رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: کاربران فضای مجازی هم قبل از دیدن فیزیکی یک کالا هیچ وجهی را پرداخت نکنند، از طرفی دقت کنند که وجه واریزی فقط به حساب شخص فروشنده واریز شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.