بسیار جای شگفتی است که عربستان علی رغم برخورداری از جدیدترین تسلیحات آمریکایی تا این حد در عرصه رزمی و دفاعی ضعیف است؛ به وِیژه آنکه حملات نیروهای یمنی با پهپاد و موشک های زمین به زمین و نیز عبور از رادارهای دفاعی سعودی مستمرا تکرار می شود.

چرا تسلیحات گران آمریکایی در عربستان مقابل پهپادهای یمنی ناکارآمد است؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، براساس گزارش های مطبوعاتی و آمارهای جهانی عربستان سعودی به عنوان بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان به شمار می رود و قراردادهای تسلیحاتی چندین ملیارد دلاری را با شرکت های سازنده سلاح به ویژه در آمریکا و کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس منعقد کرده است.

گرچه طی سال های گذشته به دلیل جنایت هایی که ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم بی دفاع یمن انجام داده و از سلاح سوء استفاده کرده است، سازمان های حقوق بشری خواستار توقف فروش سلاح به این کشور شده اند و برخی از کشورهای اروپایی و حتی کنگره آمریکا از لزوم توقف معاملات تسلیحاتی با رژیم سعودی دم زده اند، اما همچنان انبوهی از سلاح که بسیاری از آن پیشرفته و مدرن هستند وارد عربستان می شوند.

عربستان سعودی بیش از بیست معامله تسلیحاتی چند ده میلیارد دلاری با آمریکا منعقد کرده و این معامله ها، تسلیحاتی همچون سامانه های دفاع موشکی پاتریوت را شامل می شود. با این وجود همواره این سوال مطرح بوده که چرا عربستان سعودی با این حجم از وارادت سلاح و بعضا پیشرفته ترین آن، نه فقط در جنگ علیه مردم یمن موفق به پیروزی نبوده حتی توانایی مقابله با موشک ها و پهپادهای نه چندان پیشرفته نیروهای یمنی را نداشته و متحمل چنین خسارت سنگینی در بخش نفتی خود پس از یک حمله پهپادی محدود شده است.

کارشناسان نظریه های متفاوتی را در این خصوص مطرح می کنند؛ به گونه ای که برخی می گویند نیروهای سعودی آموزش لازم برای استفاده از تسلیحات را ندیده اند و شیوه آن را نمی دانند و تنها برای پاسخ به باج خواهی آمریکا و غرب است که این تسلیحات را خریداری می کند. برخی دیگر گران قیمت بودن تسلیحات خریداری شده و به صرفه نبودن آن برای رهگیری پهپادها و موشک های ارزان قیمت را مطرح می کنند و عده ای از خیانت آمریکا به سعودی و از کارانداختن سیستم دفاعی عربستان با هدف باج خواهی بیشتر را علت ناتوانی عربستان در استفاده از تسلیحات خود می دانند.

وبگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی در این خصوص می نویسد: با وجود گذشت پنج سال از جنگ علیه یمن ائتلاف متجاوز سعودی از پیروزی و پایان دادن به این جنگ درمانده است و علی رغم پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا ازنیروهای سعودی اما آنها اشتباهات نظامی بسیاری مرتکب شده اند و جدای از کشتاری که در بمباران مناطق غیرنظامی برجای گذاشته اند، به خاطر اشتباه محاسباتی نیز غیرنظامیان بسیاری را کشته اند.

علاوه براین حملات نیروهای یمنی به اهداف مختلف در عمق خاک سعودی با استفاده از پهپادها و موشک ها نیز متوقف نشده است. تحولات و حملات اخیر به شرکت نفت آرامکو تردید و شک کارشناسان در مورد توانایی نظامی نیروهای مسلح سعودی را برانگیخته است.

بسیار جای شگفتی است که عربستان علی رغم برخورداری از جدیدترین تسلیحات آمریکایی تا این حد در عرصه رزمی و دفاعی ضعیف است؛ به وِیژه آنکه حملات نیروهای یمنی با پهپاد و موشک های زمین به زمین و نیز عبور از رادارهای دفاعی سعودی مستمرا تکرار می شود.

مرکز خدمات پژوهشی کنگره آمریکا در پژوهشی اعلام کرده است که از زمان سفر ترامپ به ریاض در ماه مه 2017 تاکنون معاملات تسلیحاتی بسیاری میان دو طرف انجام شده است که برخی از آن ذیلا اشاره شده است:

-هفت سامانه دفاع موشکی «تاد» به ارزش 13.5 میلیارد دلار

-104 خمپاره GBU-10 به ارزش کلی 4.46 میلیارد دلار

-حمایت مستمر و تقویت سامانه های دفاع موشکی «پاتریوت» به ارزش 6.65 میلیارد دلار

-23 بالگرد نظامی C-130J و برنامه حفاظت و حمایت از آن

-8 فروند جنگنده F-15 به ارزش 6.36 میلیارد دلار

-یک فروند ناوچه ساخت شرکت مارتن لاکهید به ارزش 6 میلیارد دلار

-بمب های هوشمند خوشه ای به ارزش 7 میلیارد دلار

بسیاری از کارشناسان نظامی  در واشنگتن معتقند که محال است عربستان از آمریکا دور شده و به سمت چین و روسیا متمایل شود؛ چراکه دکترین تسلیحاتی و آموزشی ارتش سعودی غربی است. این درحالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیرا در سخنانی با کنایه به ناکارآمدی تسلیحات آمریکایی به عربستان توصیه کرده است اگر می خواهد در تامین امیت خود موفق باشد باید سامانه های اس 400 روسی را خریداری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.