سرکنسول ایران در هرات افغانستان گفت: پارسال ۳۷ هزار و ۵۰۰ زائر افغانستانی اربعین حسینی از مسیر کشورمان در همایش پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کردند که با پیش‌بینی‌های انجام شده امسال این تعداد به ۴۵ تا ۵۰ هزار زائر خواهد رسید.

حضور زائران افغانستانی در اربعین حسینی افزایش می یابد

محمد صدیقی فر در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد اربعین که ظهر امروز با حضور معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی در فرمانداری تایباد برگزار شد افزود: موضوع راهپیمایی اربعین و انتقال زائران از دو ماه پیش در حال اجراست و تمام برنامه‌ریزی‌های مربوطه انجام شده است

وی با اشاره به ورود ۳۴ هزار زائر افغانستانی اربعین حسینی از طریق مرز دوغارون ایران طی سال گذشته افزود: برای سهولت کار اعزام زائران، امسال روان‌سازی صدور روادید و در اختیار قرار دادن برخی تسهیلات به زائران در دستور کار قرار گرفته که بی‌شک در افزایش اعزام زائران افغانستانی نقش موثری دارد.

سرکنسول ایران در هرات افغانستان گفت: تامین امنیت زائران افغانستانی که مسیر پرمشقتی را برای زیارت طی خواهند کرد در اولویت ستاد هماهنگی اعزام کاروان‌های زیارتی است.

صدیقی فر افزود: با شروع زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشور افغانستان میزان نگرانی و ناامنی بالا خواهد رفت و دغدغه ما در آن سوی مرز تامین امنیت زائران است و از ۲۰ روز گذشته جلسات متعددی دراین باره با مقامات ولایت هرات برگزار شده است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: حضور زائران اهل تشیع و تسنن در این همایش مذهبی نشان از شکوه و عزت ایران اسلامی دارد و برخلاف تصور دشمنان این اتحاد و انسجام در گرامیداشت مقدسات مذهبی هر سال پرشورتر برگزار می‌شود.

محمدصادق براتی افزود: زائران کشورهای پاکستان و افغانستان دو قشر از زواری هستند که نیاز به توجه و حمایت بیشتری دارند و با توجه به شرایط موجود در این دو کشور زائران با شوق و علاقه به اهل بیت عصمت و طهارت خودشان را با مشقت به مرزهای ایران می‌رسانند و با وجود داشتن ظرفیت‌های کافی در ایران جهت استقبال از زوار ائمه اطهار(ع) تمام تمهیدات جهت سفری آرام و بدون دغدغه در مرزهای چهارگانه کشور انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ورود زائران اربعین حسینی ادامه داد: ثبت نام زائران در افغانستان به صورت کاروانی، توسعه گیت‌های ورودی و تبدیل دو گیت خروجی به ورودی برای سهولت بیشتر پذیرش زوار در مرز دوغارون انجام شده است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: امسال برای اولین بار ۱۵۶ پزشک متخصص، عمومی، پرستار، نیروهای امدادی، مترجم و نیروهای ستادی جمعیت هلال احمر استان در دو مکان برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در کشور عراق مستقر خواهند شد.

اسماعیل بهمن آبادی افزود: جمعیت هلال احمر خراسان رضوی از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه امسال به مدت ۱۸ روز در چهار پایانه مرزی با استقرار چهار پایگاه امداد و نجات و ۴۲ نیروی فعال به زائران خدمات‌رسانی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: این جمعیت همچنین در خارج از کشور با استقرار بیش از ۸۰ دستگاه آمبولانس، هزار و ۵۳۶  پزشک متخصص، عمومی و پرستار  و ۱۴۰ مترجم در شهرهای عراق، سامراء، نجف، کربلا و کاظمین ارائه خدمات می‌کند.

بهمن آبادی گفت: سال گذشته ۱۷۵ نفر روز نجات‌گر، پرستار و پزشک خراسان رضوی به بیش از ۷۰۰ زائر اربعین حسینی خدمات درمانی و امدادی به صورت مداوای سرپایی و بستری ارائه کردند که این خدمات ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارویی در برداشته که امید است امسال حمایت خیران و دولت در این زمینه بیشتر باشد.

بازدید از مجموعه مرز دوغارون و اقدامات انجام شده توسط  اعضای ستاد اربعین تایباد و افتتاح دبیرستان دخترانه خیرساز حضرت رقیه (س) در روستای رهنه از دیگر برنامه‌های سفر چند ساعته معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی و هیات استانی به این شهرستان بود.
شهرستان تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.