در بررسی بایدها و کیفیت پرداخت حوزه‌های علمیه به مهدویت و ترویج فرهنگ انتظار با حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و کارشناس مذهبی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

منظور از سبک زندگی دینی، بُعد فردی نیست

قدس آنلاین: آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه‌‎‌های علمیه آن هم در گام دوم انقلاب که هدف غایی آن از سوی رهبر معظم انقلاب درک خورشید ولایت عظما (ارواحنا فداه) ترسیم شده است، بار دیگر ضرورت‌ها و بایدهای ورود این مراکز علمی دینی به مهدویت به عنوان افق روشن تاریخ را یادآور می‌شود؛ ضرورتی که در عصر جنگ نرم و آخرالزمانی مدعیان دروغین نجات بشریت، بیش از هر زمان دیگر خود را نشان می‌دهد. از این‌رو و در بررسی بایدها و کیفیت پرداخت حوزه‌های علمیه به مهدویت و ترویج فرهنگ انتظار با حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و کارشناس مذهبی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

* پرداخت به مهدویت و ترویج فرهنگ انتظار پویا و زمینه‌ساز در حوزه‌های علمیه به عنوان مراکز اصلی تعمیق و ترویج فرهنگ دینی مذهبی در جامعه، چه ضرورتی دارد؟

با توجه به اینکه فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه تبیین مبانی اهل بیت(ع) و تشریح و بیان آموزه‌های آن حضرات است، باید سنت و سیره ائمه(ع) را احیا کنند و لازمه این مهم، آن است که طلاب در گام نخست بدانند در زمره سربازان حضرت حجت(عج) قرار گرفته‌اند. باید شرح وظایف و تکالیف سرباز توسط مافوق، مشخص و از ما خواسته شود مردم را به سمت سیره و سنت اهل بیت(ع) سوق دهیم، چراکه با اتکا به قرآن و سیره کلامی و مشی عملی ائمه(ع) (به عنوان مواریث پیامبر) است که مسیر حرکت مردم به‌سوی جامعه آرمانی مهدوی هموار می‌شود. قرآن کریم به ما می فرماید با عملتان مردم را به دین دعوت کنید؛ این یعنی طلاب زمانی می‌توانند برای امام زمان(عج) مشتری جمع کنند که خود مشتری حضرت(عج) باشند. به عبارت دیگر، برای آنکه طلاب و روحانیون بتوانند مردم را به مهدویت و وجود مقدس امام عصر(عج) جلب کنند، باید انتظار و اعتقاد به این آموزه اصیل در آن‌ها متجلی باشد.

* تحقق این امر و تجلی باور به مهدویت و حرکت در مسیر زمینه‌سازی برای ظهور نیازمند ایجاد چه فضایی در حوزه‌های علمیه است و اکنون حوزه‌ها چقدر با فضای مطلوب مهدوی فاصله دارند؟

این مسیر از قدیم‌الایام توسط بزرگان و علما تبیین شده تا بدانیم همه ثانیه‌ها و لحظات زندگی ما تحت اشراف امام زمان(عج) است و همه عالم مشمول عنایات عام ایشان قرار دارند، اما طلاب برای قدم برداشتن در مسیر تبلیغ و ترویج مهدویت و فضاسازی منتظرانه در جامعه، باید مورد عنایت خاص ایشان قرار گیرند. از این‌رو، توجه متصل و توسل به آن وجود مقدس و نیز توکل به خدا برای حرکت در مسیر آرمان‌های امام زمان(عج) باید رویکرد حوزویان باشد. چنانکه این موضوع دائم از سوی علمای اخلاق مورد تأکید بوده و است و در اردوهای پیش از ورود طلاب به حوزه با عنوان «میثاق» درباره انس با امام زمان(عج) و بایدها و نبایدهای تبلیغ مهدویت به‌طور کامل برای آن‌ها توضیحاتی داده می‌شود.

* در بیانیه گام دوم انقلاب بر مسئله اخلاق و سبک زندگی برای حرکت در مسیر تمدن‌سازی و درک خورشید ولایت عظما(ارواحنا فداه) تأکید شده است، چطور این دو مؤلفه مسیر ما به‌سوی ظهور را هموار می‌کند و چگونه حوزه‌های علمیه می‌توانند نوع اصیل از آن‌ها را تبیین و نهادینه کنند؟

در مواجهه با سخنان رهبر معظم انقلاب، متأسفانه عجولانه سخن گفته شده و عمل و اجرا می‌شود، در حالی‌که باید برای درک و فهم و عملی کردن آن، اتاق فکر تشکیل شود. در موضوع «سبک زندگی» در بیانیه گام دوم انقلاب که قبلاً هم ایشان بارها به آن اشاره داشته‌اند، منظور بُعد فردی مثل چگونه خوردن، نوشیدن، نشست و برخاستن، تحصیل و... نیست، چراکه از قدیم در این باره کتاب‌هایی نگاشته و حرف‌های بسیار زده شده است. نگاه ایشان ناظر به بعد اجتماعی یعنی آسیب‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی نیز نیست، با این قرینه که ایشان تأکید دارند با اضمحلال تمدن غرب باید به دنیا بگوییم که تمدن اسلامی حرف برای دنیا دارد و ما دنبال جامعه متکامل هستیم؛ بنابراین باید بایدها و نبایدها و عوامل و موانع رشد آن را بشناسیم. این مهم مربوط به عصر و نسل خاصی نیست بلکه برای رسیدن به جامعه متکامل باید به سنت و سیره و قرآن رجوع کرد، چون این‌ها قوانینی هستند که هیچ ردّیه و مثال نقضی بر آن‌ها وارد نمی‌شود. از این‌رو، جامعه آرمانی متکامل باید در موضوع سبک زندگی رصد شود، اما متأسفانه در مقیاس فرد و جامعه، بیانات رهبری به‌صورت جزئی نگریسته می‌شود؛ در حالی‌که افق نگاه ایشان در گام دوم انقلاب ناظر به ویژگی‌های جامعه متکامل است که باید بر این اساس خود، نواقص، بایدها و نبایدها و نقاط ضعف و قوت را رصد و مسیر حرکت به‌سوی جامعه آرمانی مهدوی را ایجاد و هموار کنیم.

* در جامعه منتظر و مدعی زمینه‌سازی ظهور، این اخلاق و سبک زندگی چقدر در مهندسی انتظار مؤثر است؟

این بحث کارشناسانه و دقیق است؛ جامعه متکامل آرمانی هم فرد و هم جامعه و هم جامعه متکامل را مد نظر دارد؛ ابتدا به خانه و خانواده می‌پردازد و تک‌بعدی عمل نمی‌کند، در جامعه نیز به ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... توجه می‌کند. امروز باید ملزومات جامعه متکامل احیا شود، به‌ویژه در حوزه خانواده که در پی هجمه‌های سال‌های اخیر دشمن، دچار چالش شده است. اینکه جشن طلاق گرفته و ازدواج سفید و کشف حجاب تبلیغ می‌شود به دلیل نفوذ فرهنگ غلط غرب است که باید در مقابل آن کلی عمل کرد نه جزئی. باید مؤلفه‌های رایج با مؤلفه‌های جامعه آرمانی مقایسه شود و نتیجه و فاصله‌های موجود را به عقل مردم ارجاع دهیم، آن‌ها خود تصمیم صحیح را می‌گیرند.

* حوزه‌های علمیه در این باره چه نقشی دارند؟

در این باره فقط حوزه‌های علمیه نقش‌آفرین نیستند بلکه رسانه‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هم اثرگذار هستند و باید با یکدیگر همفکر و هم‌افزا باشند تا نتیجه‌ مطلوب حاصل شود. در جامعه منتظر باید ارزش‌های اخلاقی به‌صراحت و با شفافیت و بدون استفاده از مُسکن‌های مقطعی مطرح و مسائل حرکت‌آفرین و موانع بررسی شود، مسیر تبدیل معروف به منکر و منکر به معروف مسدود شود تا به مطلوب دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.