فصل پاییز که فرا میرسد هراس وترس به جان کارگران خدمات شهری مشهد می افتد؛ انها نگرانند که با شروع این فصل و کاهش کارهای مرتبط با خدمات شهری و فضای سبز درتیررس اخراج یا مرخصی چند ماهه بدون حقوق قرار گیرند.

هراس پاییزه کارگران شهرداری مشهد از اخراج/اخراج، تنها پاسخ پیمانکاران به کارگران معترض/شهرداری مشهد: تعهدی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، کارگران خدمات شهری مشهد همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز و کاهش پروژه های شهری  از اینکه در این شرایط اقتصادی ممکن است از طرف پیمانکار اخراج و بیکار شوند، احساس نگرانی کرده و معتقد هستند که شهرداری مشهد باید از انها حمایت کند.

***تهدیدهای بی پایان پیمانکاران شهرداری مشهد

یک پاکبان مشهدی در این باره به قدس آنلاین گفت: با آغاز فصل پاییز ترس از بیکاری و اخراج توسط پیمانکاران شهرداری بر وجود ما سایه می افکند.

جواد غلامی افزود: پیمانکاران شهرداری مشهد درحالی که با ما قرار دادهای یک ساله امضاء می کنند و حتی یک نسخه از آن را نیز به ما نمی دهند ، در  فصول بهار و تابستان که حجم کار زیاد است از ما تقاضای کار تا  ساعت های طولانی  را دارند اما با آغاز فصل پاییز و زمستان که از حجم پروژه ها کاسته می شود کارگران را مجبور به گرفتن مرخصی بدون حقوق می کنند و در این مدت کارگر نیز باید بدون بیمه و حقوق گذران زندگی کند.

وی تصریح کرد: حتی در مدت زمانی هم که مشغول به کار هستیم ، پیمانکاران لیست های بیمه را به صورت کامل ارسال نکرده  و برای هرکارگر چند روز کسری در نظر می گیرند در حالی که ما تمام ماه را مشغول به کار بوده ایم و زمانی هم که اعتراض می کنیم تنها پاسخ انها این است که اگر رضایت نداری از فردا اخراج هستی.

غلامی ادامه داد: پیمانکاران در فصول پاییز و زمستان کارگرانی را که از نزدیکان و دوستانشان باشند را حفظ و مابقی را به بهانه ها و دلایل مختلف اخراج می کنند که انتظار می رود شهرداری توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.

* شهرداری تعهدی به استخدام کارگران خدمات شهری  ندارد

برای پاسخ به این مساله سراغ ، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد رفتیم ، وی  در این باره اظهار داشت: با توجه به اینکه حجم فعالیت های خدمات شهری  درفصل  پاییز و زمستان کاهش پیدا می کند،به طور طبیعی  تعداد نیروهای کارگر بکارگرفته شده نیز کمتر می شود.

مهدی یعقوبی در ادامه به قدس آنلاین افزود: نیروهای بکارگرفته شده در خدمات شهری به صورت پیمانکاری و پرداخت ها نیز براساس فعالیت انجام شده است و شهرداری تعهدی به استخدام این نیروها نیز ندارد، زیرا اگر نظر به استخدام نیرو داشت از پیمانکار استفاده نمی کرد ولی اغلب از پیمانکاران خواسته ایم که تا حد امکان نیروها را اخراج و بیکار نکنند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: حتی در برخی قسمت ها برای اینکه ارتباط کارگر با پیمانکار و مجموعه خدمات شهری حفظ و کارگر اخراج نشود ،فعالیت هایی نظیر خاک کود و هرس زمستانی تعریف می شود که تا حد امکان نیرویی بیکار نشود همچنین  پیمانکاران نیز کارگران  را به نوبت و چرخشی  به مرخصی های 15تا 20روزه می فرستند تا رابطه کارگر با پیمانکار حفظ شود.زیرا در پروژه های مربوط به استقبال از بهار که از اسفندماه اغاز می شوند، به تعداد زیادی از نیروهای کارگری نیاز است که در این پروژه ها مشغول خواهند شد.

یعقوبی بیان داشت:  از طرفی شهرداری سعی کرده است همیشه طرفدار حقوق کارگران باشد و به پیمانکار درباره پرداخت به موقع حقوق، مزایاو عیدی آنها تاکید صریح صورت گرفته است و حتی برای اینکه حق و حقوقی از کارگری تضییع نشود حضور و غیاب ها را علاوه بر انگشت به صورت چشمی نیز انجام می دهیم تا مبادا پیمانکاری حق و حقوق کارگری را پایمال کند  .

وی افزود: در اداره خدمات شهری مشهد ،  نیروی کارگری که با شهرداری ارتباط پرسنلی داشته باشد به هیچ شکلی حتی ساعتی و قرار دادی وجود ندارد  و همه آنها از طریق پیمانکار در پروژه های مختلف مشغول به کار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.