تولیت آستان قدس رضوی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان امیدآفرینی، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی را از وظایف مهم روحانیت در قبال جامعه دانست.

امیدآفرینی، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی از وظایف مهم روحانیت در قبال جامعه است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با بیان اینکه کار طلبه و روحانیت هدایت جامعه است و هیچ کاری مهم‌تر از این نیست، اظهار کرد: اگر کاری مهم‌تر از هدایت جامعه بود خداوند متعال آن را وظیفه پیامبران و اولیاء الهی قرار می‌داد، روحانیت برای به دست آوردن ابزار هدایت مردم، متوسل به علم و دانشی بوده که متصل به وحی الهی است،
وی رمز ماندگاری حوزه‌های علمیه و روحانیت را اتصال به آموزه‌های وحی خواند و ابراز کرد: این اتصال به آموزه‌های الهی باعث شده حوزه‌ها روز به روز در جهت رشد، پیشرفت و تعالی حرکت کنند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: رضاخان و امثال او حقیرتر از آن هستند که بتوانند با چشمه جوشانی که متصل به آموزه‌های الهی است مقابله و آن را خاموش کنند.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت زمان شناسی و به‌روز بودن حوزه‌های علمیه با توجه به نیازهای روز جامعه، اظهار کرد: در طول تاریخ علما و حوزه‌های علمیه ما همواره به‌روز و حتی جلوتر از زمان بودند و به طور جدی به مسائل و نیازهای روز جامعه خود می‌پرداختند و پاسخگوی مسائل مطرح شده بودند، که امروز نیز این راه باید توسط طلاب ادامه یابد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه علمای برجسته ما هیچ گاه سؤالی را بدون پاسخ باقی نمی‌گذاشتند، عنوان کرد: عالم دینی که به مسائل و موضوعات روز زمان خود آگاه نباشد و نداند چه خطراتی جامعه را تهدید می‌کند، قطعا مفید نیز نمی‌تواند باشد.
وی افزود: عالم دینی که از شنیدن شبهه‌ای تعجب کند، بداند به روز و عالم به زمان نیست، روحانی عالم به زمان کسی است که شبهات و خطرات پیش روی جامعه را از پیش دیده و پیش بینی کند.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به نقش مؤثر روحانیت در تحقق انقلاب اسلامی، ابراز کرد: اگر حضور آگاهانه و وحدت آفرین روحانیت نبود، هیچ گاه این انقلاب رخ نمی‌داد، آن عاملی که موج عظیم مردمی را به راه انداخت و موجب سرنگونی حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی شد، اعتماد مردم به روحانیت بود که باید حفظ شود.
وی با بیان اینکه اعتبار یک هزار ساله روحانیت پشتوانه‌ای برای تحقق انقلاب اسلامی شد، بیان کرد: در طول تاریخ روحانیت، علما و فقهای دینی در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی حضور داشتند و این موضوع مسبوق به سابقه است، امروز نیر روحانیت نمی‌تواند نسبت به مردم و آسیب‌هایی که متوجه دین و انقلاب اسلامی است بی‌تفاوت باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی آگاهی و بصیرت مردم را دلیل شکست توطئه‌های استکبار علیه ایران اسلامی دانست و بیان کرد: تحریم‌ها، تهدیدها و تنگناهایی که دشمن علیه کشور ایران اعمال کرده است، اگر بر هر کشور دیگری حاکم کرده بود بعد از چند ماه نتیجه می‌گرفت، اما در ایران اسلامی هیچ حاصلی نداشته و ندارد، زیرا مردم آگاه و با بصیرت هستند.
وی نقش روحانیت برای آگاهی بخشی و بصیرت آفرینی در جامعه را بسیار حائز اهمیت خواند و ابراز کرد: مردمی می‌توانند فتنه‌ها را خنثی و برای سربلندی‌شان استوار بایستند که نسبت به عزت‌ها و افتخارات ملی و توطئه‌های دشمنان‌شان آگاه باشند و این امیدآفرینی، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در جامعه از وظایف مهم روحانیت است.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: باید برای مردم بیان شود که دیروز کجا بودیم و امروز در چه قله‌ای از عزت و سربلندی ایستاده‌ایم، روزی سرنوشت ملت ما دست بیگانگان بود، محمدرضا پهلوی باید اجازه شاه بودنش را از سفیر انگلیس می‌گرفت، اما امروز ما کشتی انگلیسی را توقیف و پهپاد متجاوز آمریکایی را سرنگون می‌کنیم، آن‌ها حتی تصور این ذلت و خاری را در برابر اقتدار و قدرت ملت ایران نمی‌کردند و این از برکات نظام و انقلاب مقدس اسلامی است.
وی با اشاره به تلاش‌ها، حمایت‌ها و دسیسه‌های استکبار برای سرنگونی کشور سوریه گفت: صدها میلیارد دلار در سوریه برای ایجاد داعش و سرنگونی این کشور هزینه کردند، داعش حتی تا ۲۰۰ متری کاخ ریاست جمهوری سوریه پیش رفته بود، اما رهبر معظم انقلاب با تیزبینی توطئه دشمنان را که هدفشان از بین بردن جبهه مقاومت در سوریه، تصرف عراق و در نهایت حمله به ایران بود، شناختند و فرمودند که این فتنه باید در نطفه خاموش شود.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه استکبار با تمام حمایت‌ها و هزینه‌ها در ماجرای سوریه در برابر جبهه مقاومت شکست خورد، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی جوانان غیور کشور با استفاده از استعدادها و توانایی داخلی و اتکال به خدا و اعتماد به نفس، پیشرفت‌های بزرگی در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی رقم زدند که از برکات انقلاب است.
وی اضافه کرد: سختی و تنگناهایی وجود دارد، اما عزت، آبرو، استقلال و خودکفایی در دنیایی که مستکبران به دنبال سلطه بر جوامع هستند، هزینه‌ دارد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمله پهپادی اخیر یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، عنوان کرد: این حمله رعب و وحشت را در دل حکام کشورهای مرتجع عرب و مستکبران غربی ایجاد کرد. عربستانی که به انواع سلاح‌ها و پایانه‌های موشکی آمریکایی مسلح است، یکی از بزرگترین پایانه‌های صادرات نفتش و از نقاط مهم اقتصادی‌اش مورد حمله پهپادی کشور فقیر یمن قرار گرفت و این گونه خسارت دید، آن‌ها دانستند که اگر با ایران قدرتمند وارد جنگ شوند، دیگر در منطقه نفتی برای کسی باقی نخواهد ماند.
وی با بیان اینکه باید اقتدار و قدرت داشته باشیم تا مستکبران بدانند با این ملت نباید با زبان زور سخن بگویند، بیان کرد: یکی از تحلیلگران آمریکایی بعد از حمله پهپادی یمن به عربستان گفته بود «باید بپذیریم که ایران قدرت بلامنازع منطقه است، ایران کشوری کوچک نیست و باید بدانیم با یک قدرت روبه رو هستیم و ادبیات متناسب با آن را در پیش بگیریم.»
حجت الاسلام والمسلمین مروی اظهار کرد: نشانه‌های عزت، اقتدار و سربلندی ایران اسلامی را باید برای مردم بازگو و آن ها را به آینده امیدوار کرد، به حول قوه الهی از این مرحله نیز تحت زعامت رهبر بیدار، آگاه و شجاع انقلاب اسلامی با سربلندی و عزت عبور خواهیم کرد و پرچم انقلاب اسلامی و شیعه روز به روز سربلندتر خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.