در شانزدهمین جلسه خیریه مشارکت‌های مردمی بیمارستان شهید کامیاب و نخستین جلسه مشترک با مؤسسه خیریه مشارکت‌های مردمی بیمارستان طالقانی از خیرانی که به منظور توسعه و تکمیل تجهیزات و فضاهای درمانی در حوزه سلامت و حمایت از بیماران نیازمند تلاش مؤثری داشته‌اند از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد قدردانی شد.

ضرورت آموزش سواد سلامت

پروین محمدی/

در شانزدهمین جلسه خیریه مشارکت‌های مردمی بیمارستان شهید کامیاب و نخستین جلسه مشترک با مؤسسه خیریه مشارکت‌های مردمی بیمارستان طالقانی از خیرانی که به منظور توسعه و تکمیل تجهیزات و فضاهای درمانی در حوزه سلامت و حمایت از بیماران نیازمند تلاش مؤثری داشته‌اند از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد قدردانی شد.

در این آیین مشاور امور اجتماعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه منظور از تشکیل شوراهای مشارکت بیمارستان‌ها تنها جمع‌آوری پول و کمک‌های مالی نیست، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف شوراهای مشارکت مردمی ارتقای سطح سواد سلامت و ترویج خودمراقبتی در زمینه سلامت است، زیرا افزایش تعداد مراکز درمانی نباید مایه خوشحالی ما باشد بلکه کاهش بیماری‌ها و کم شدن بیمارستان‌ها شاخص سلامت جامعه است و ما باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم و به جای ایجاد مراکز درمانی، به فکر بهبود وضعیت سلامت جسمی و روانی، امنیت، آسایش و نشاط جامعه باشیم.

دکتر خدایی خاطرنشان کرد: 80 درصد بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری هستند؛ چراکه آگاهی نداشتن و پایین بودن سطح سواد سلامت و سبک غلط زندگی موجب ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، قلبی عروقی، پوکی استخوان، فشارخون، سرطان‌ها و... می‌شود در حالی که ارتقای سواد سلامت می‌تواند در پیشگیری از ابتلا و پایین آوردن آمار مبتلایان و کاهش هزینه‌های درمانی نقش مؤثری داشته باشد.از این رو شوراهای مشارکت مردمی باید به فکر بالا بردن سطح دانش بهداشتی مردم باشند تا به جای تأمین دارو و هزینه‌های درمانی بیماران نیازمند، آرامش و امنیت را به مردم و به‌خصوص محرومان هدیه دهند.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش سواد سلامت و تأثیر آن در کاهش ابتلا به بیماری‌ها و در نتیجه کاهش هزینه‌ها تصریح کرد: اگر بتوانیم با افزایش آگاهی مردم حتی 10 بیمار دیالیزی یا پنج  بیمار سرطانی کمتر داشته باشیم، سالانه رقم بالایی در هزینه‌های سرسام‌آور درمان صرفه‌جویی خواهد شد.

در ادامه مدیر بیمارستان کامیاب به تشریح عملکرد 5/1 سال شورای مشارکت‌های مردمی این بیمارستان پرداخت و گفت: در حال حاضر این مرکز تروما با 300 تخت و ظرفیت، افزون بر 100 در صد، ماهانه  هزار و600عمل جراحی ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب انجام می‌دهد که در این مدت خیران در بازسازی، نوسازی، تهیه لوازم و تجهیزات و بهبود فضاهای درمانی آن و رفاه بیماران نقش بسزایی داشته‌اند.

دکتر خانی یادآورشد: شهرداری با هزینه 300 میلیون تومان، حاشیه جلو بیمارستان را به فضایی زیبا تبدیل کرده که با چشم‌اندازی مناسب برای ورود بیماران، در کاهش تنش‌های عصبی و تألم بیماران نیز مؤثر بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با کمک خیران ، شورای مشارکت‌های بیمارستان و مساعدت حوزه سلامت، به زودی بیمارستان شهید کامیاب مشهد بزرگ‌ترین مرکز تروما در منطقه خواهد شد.

در این مراسم از محمدرضا نصرالله‌زاده؛ مدیرعامل، محسن شرکا؛ رئیس هیئت مدیره مشارکت‌های مردمی بیمارستان طالقانی، جمشید علیپور؛ مدیرعامل و امیر سزاوار؛ رئیس هیئت مدیره مشارکت‌های مردمی بیمارستان کامیاب مشهد که در جلب مشارکت و بهره‌گیری از نیات و خدمات خداپسندانه خیران نقش مؤثری داشته‌اند، قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.