قاضی مهدی حقدادی ضمن اعلام اینکه عاملان کلاهبرداری در فضای مجازی طعمه‌های خود را از میان افراد متکدی، بیکار و... انتخاب می‌کنند، از شهروندان خواست حتی برای یک لحظه اسرار بانکی خود را به دیگران ندهند؛ چرا که در صورت وقوع جرم، قانون صاحب حساب‌ها را می‌شناسد و آن‌ها باید جبران خسارت کنند.

*ماجرای یک پرونده واقعی از زبان متهم

متهم به کلاهبرداری رایانه‌ای از طریق فریب تلفنی که مرد با آبرویی دیده می‌شد و مدعی بود در دام مجرمان فعال در فضای مجازی گرفتار شده است، به دستورقاضی مهدی حقدادی، سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز استان مقابل میز عدالت ایستاد؛ چرا که از او خواسته شد نحوه گرفتار شدنش را مو به مو توضیح دهد.

متهم در توضیح ماجرا گفت: من ساکن حوالی کرج هستم. مدتی بود که بیکار شده بودم، صبح‌ها از خجالت همسر و فرزندانم که توان تأمین خواسته‌های آن‌ها را نداشتم از خانه خارج می‌شدم و دیر وقت دوباره به خانه برمی‌گشتم. این شده بود کار هر روز من تا شاید در یکی از روزها بتوانم جایی مشغول شوم.

از طرفی چند ماهی بود که اجاره خانه‌ام عقب افتاده بود و مالک روز به روز فشارش را بیشتر می‌کرد، تمامی این مشکلات دست به دست هم داده بود تا فقط به فکر راه نجاتی از این ماجرا باشم.

در یکی از همین روزهای تکراری وقتی زیر پل ... منتظر سواری بودم تا خودم را به مرکز شهر برسانم، خودرو پژو ۴۰۵ جلو پایم توقف کرد، من هم سوار خودرو شدم. در میان راه راننده که زن جوانی بود، سر صحبت را باز کرد و من هم بدون فکر کردن تمامی مشکلات زندگی از بیکاری گرفته تا... همه چیز را عنوان کردم.

راننده وقتی صحبت‌های من را شنید، با مردی که همراه او بود و سمت شاگرد نشسته بود کمی مشورت کرد و بعد به من گفت: حاضر هستی با ما کار کنی؟

برای یک لحظه برق از سرم پرید و تمامی مشکلات زندگی‌ام از پیش چشمانم عبور کرد، خیلی خوشحال بودم و بدون مکث گفتم: بله حاضر به همکاری هستم.

*هر کارت ۳۰۰ هزار تومان

در ادامه آن زن گفت: برو چند حساب بانکی باز کن  و کارت بانکی بگیر، در ازای هر کارت عابربانکی که تو به ما برسانی تا با آن کار کنیم، ۳۰۰ هزار تومان به تو می‌دهیم.

متهم پرونده ادامه داد: من هم که چند وقت بود دستم تنگ بود به هیچ چیز دیگر جز درآمد فکر نمی‌کردم. بعد از این ماجرا آن‌ها شماره همراه من را گرفتند و گفتند ما چند روز بعد با تو تماس خواهیم گرفت و اعلام می‌کنیم که چه باید بکنی.

دو سه روز بعد از تلفن همگانی تماس گرفتند و در یکی از خیابان‌های شهر کرج با من قرار گذاشتند، وقتی سر قرار رسیدم همان زن هم آنجا بود. او ۴۰۰ هزار تومان به من داد و گفت چهار حساب برای ما باز کن و برای آن‌ها کارت بانکی بگیر.

من که منتظر ۳۰۰ هزار تومان‌های وعده داده شده بودم، با این صدا به خودم آمدم «برای همکاری ما با تو ۳۰۰ هزار تومان کم است، از این به بعد هر روز به حساب تو وجوهی را واریز می‌کنیم و ۱۵ درصد مبلغ هر واریز مال تو مابقی را هم از حساب بردار و تحویل ما بده.

تنها متهم پرونده کلاهبرداری چند صد میلیون تومانی به صورت تلفنی، ادامه داد: افتتاح حساب انجام شد و شماره کارت‌ها هم در اختیار آن‌ها قرار گرفت. دو سه روز بعد با من تماس گرفتند و گفتند کمی پول به حساب تو واریز  شده و برای برداشت آن به کافی‌نت برو که در کار نقد کردن پول است.

روز اول ۸۰۰ هزارتومان و کمی بعد هم یک میلیون تومان به حساب من واریز شد و طبق دستور آن‌ها ۱۵ درصد برای خودم و مابقی را از کافی‌نت نقد کردم و تحویل فردی دادم که آن‌ها به سراغم فرستاده بودند.

دو روز بعد دوباره همین کار تکرار شد، اول یک میلیون تومان نقد کردم و متولی کافی‌نت عنوان کرد پول نقد کم دارد و مابقی را از جای دیگر بگیر. به مغازه دیگر رفتم، همین که کارت را دادم تا وجوه آن را خارج کنم، سردی دستبند فولادی را پشت دستانم احساس کردم، دستگیر و پس از آن به مشهد منتقل شدم؛ چرا که چند نفری که از حساب آن‌ها سرقت شده بود، ساکن مشهد بودند. آنجا بود که فهمیدم در دام چه اقدامی گرفتار شده‌ام و برای کلاهبرداران پول‌های سرقت شده را نقد می‌کردم!

*قاضی حقدادی:افراد نیازمند و معتاد طعمه اصلی مجرمان

در حاشیه جلسه رسیدگی به جرایم متهم که حدود ۵۰ سال سن داشت، سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز استان به خبرنگار قدس گفت: بارها در فرصت‌های متعدد به شهروندان تذکر داده‌ایم افرادی هستند که دنبال سوءاستفاده از اطلاعات بانکی، کارت بانکی و... آن‌ها هستند.

قاضی حقدادی به نحوه پهن کردن دام مجرمان برای افراد ناآگاه اشاره کرد و در تشریح این موضوع گفت: برای رسیدن به این نیت شوم، کلاهبرداران به محل‌های متروکه و... مراجعه و افراد متکدی، نیازمند و دارای مشکل مادی را وارد بازی خود می‌کنند. حتی پرونده‌های مشابهی هم وجود داشت که در آن دانشجویانی که نیاز مادی داشتند، طعمه این اقدام مجرمانه شدند.

این مقام قضایی عنوان کرد: در این دست پرونده‌ها که نمونه‌های آن کم نیست، شاهد این هستیم افرادی به دلیل مشکلات مادی که در سطح جامعه حاکم است، گرفتار پرونده‌های کیفری سنگین و گسترده‌ای می‌شوند.

برای مثال همین فردی که در پرونده فوق پایش گیر است، برای سود ۳۰۰ هزار تومانی، درگیر پرونده‌ای چند صدمیلیون تومانی شده است. شاکیان زیادی هم در پرونده وجود دارند که از آن‌ها  کلاهبرداری و به وجوه حاصل از آن، به کارت بانکی فرد مذکور واریز شده است.

* اطلاع نداشتن از ماجرا موجب تبرئه متهم نمی‌شود

قاضی حقدادی به یک واقعیت غیرقابل انکار اشاره کرد و ادامه داد: اگرچه ما امروز تشخیص می‌دهیم متهم پرونده واقعاً فریب خورده، اما تمامی ادله و محتویات پرونده علیه او و خروجی آن این است که متهم اصلی پرونده این فرد است.

متأسفانه کلاهبرداران در تمامی مراحل نقد کردن وجوه و پولشویی، از متهم استفاده کرده‌اند، حتی برخی مواقع از شماره تلفن‌های خارج کشور با او تماس و دستورات لازم به او داده می‌شده تا ردی از عاملان اصلی باقی نماند.

ما از مردم توقع داریم کارت‌های بانکی و اطلاعات آن را حتی برای یک لحظه دراختیار دوستان و... قرار ندهند چه برسد به افراد ناشناسی که هیچ اطلاعاتی از آن‌ها در اختیار کسی نیست.  اطلاعات بانکی اسرار خصوصی است، چطور افراد در مقابل انتشار تصاویر خصوصی خود این‌قدر مراقبت و حساسیت دارند، باید در این جا هم همین گونه باشد.

*اگر کارتی اجاره دادید، تبعات آن را هم بپذیرید

سرپرست دادسرای ناحیه ۷ مشهد تصریح کرد: اگر اطلاعات بانکی را فردی با اختیار خود در دسترس افراد دیگر قرار داد، باید در صورت وقوع جرم، پاسخگوی تبعات کیفری و دستگاه قضایی هم باشد. از سوی به راحتی دستگاه قضایی دفاعیت این گونه افراد را قابل قبول نمی‌داند؛ چرا که تمامی محتویات پرونده متوجه صاحب حساب است.

در این پرونده هم اتهام کلاهبرداری رایانه‌ای از طریق فریب تلفنی برای متهم مطرح است که مجازات پنج سال حبس، جزای نقدی و رد مال برای این اقدام در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین برای متهم با توجه به اقدامات صورت گرفته در پرونده، وثیقه‌ای ۳۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده که او مسلماً توان پرداخت آن را ندارد. این فرد باید وجوهی که از حساب مالباخته‌ها برده شده را برگرداند. به شهروندان توصیه اکید دارم به هیچ عنوان سمت این اقدامات نروند تا سرانجام مشابهی برای آن‌ها رقم نخورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.