با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، علیرضا فغانی یکی از داوران برتر فوتبال دنیا در فهرست داوران اصلی لیگ استرالیا قرار گرفت تا در ادامه فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ در این لیگ به قضاوتش ادامه دهد.

کوچ فغانی در سایه بی‌برنامگی فدراسیون

قدس آنلاین: فغانی چند روز پیش به استرالیا مهاجرت کرد. دیدار استقلال و فولاد در چارچوب هفته دوم لیگ نوزدهم، آخرین دیداری بود که فغانی در لیگ ایران سوت زد. حقوق داوری در لیگ استرالیا برای هر بازی 40 میلیون تومان است و فغانی که رسماً به عنوان داور رسمی این لیگ معرفی شده است می‌تواند درآمد خوبی برای خودش بدست بیاورد.

*ادعای واهی فدراسیون

این در حالی است که چند روز قبل از مهاجرت علیرضا فغانی به سرزمین کانگروها مسئولان فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته داوران در اظهارنظرهای متعدد مدعی شدند که علیرضا فغانی امکان قضاوت در لیگ برتر استرالیا را ندارد و بایستی در لیگ ایران قضاوت کند، اما حالا پس از حضور فغانی در استرالیا کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا به صورت رسمی اعلام کردند این داور می‌تواند در بالاترین سطح مسابقات این کشور قضاوت کند.

مهاجرت فغانی به استرالیا هر چند از نگاه مدیران فدراسیون فوتبال یک اتفاق معمولی و کم اهمیت جلوه داده شد اما می‌تواند چالشی بزرگ برای این مجموعه ورزشی به حساب آید چون حالا با شرایط فغانی سایر داوران نام آشنای فوتبال ایران نیز می‌توانند با انتخاب این گزینه مسیر خروج از کشور را در پیش گیرند.

*نبود امنیت شغلی

با وجود اینکه رئیس فعلی فدراسیون فوتبال سابقه ریاست کمیته داوران این مجموعه را در رزومه کاری اش دارد، انتظار می‌رفت پس از رسیدن وی به جایگاه ریاست مشکلات حاکم در حوزه داوری کاهش یابد و مسئله معیشت داوران برطرف شود. اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه مشکلات اقتصادی طیف داوری به شکل قابل توجهی افزایش یافت تا داوران به عنوان یک طیف همیشه ناراضی در بدنه فوتبال شناخته شوند.

نبود امنیت شغلی کافی برای جامعه داوری و پائین بودن نرخ دستمزد داوران، تأخیر در پرداخت دستمزدهای ناچیز و حداقلی این طیف همیشه وجود داشته و در این مدت نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه به شدت افزایش پیدا کرد. تصمیمات ناگهانی مدیریتی در کمیته داوران و دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال نیز مزید بر علت شد تا حجم نارضایتی میان داوران تشدید شود. با وجود شعارهای پرطمطراق مسئولان فدراسیون برای حل مشکلات مالی و معنوی این قشر، داوران به این حقیقت پی بردند دیواری از دیوار آن‌ها در فوتبال ایران کوتاه تر نیست از این رو کوچ چهره‌ها و استعدادهای این حوزه را باید در آینده نه چندان دور انتظار داشت.

*توهین‌های بی‌پایان

در سال‌های اخیر شرایط رفاهی داوران لیگ برتری به نسبت دیگر داوران فوتبال ایران که مسئولیت اجرای قانون را برعهده داشتند، بهتر بوده اما وقتی پای سخنان داوران لیگ ساحلی، فوتسال، لیگ یک و لیگ‌های زیر گروه می‌نشینید تازه متوجه عمق فاجعه می‌شوید! این معضل در کنار اعتراض‌هایی بعضاً بی‌رحمانه مربیان، بازیکنان و مدیران فوتبال ایران فضای پراسترس و تنش‌آمیزی را برای این طیف به وجود آورده است تا آن‌ها به کلی دلسرد شوند.

در کنار تمام این اتفاقات معضلات اجتماعی به وجود آمده برای طیف داوران از سوی هواداران نیز عرصه را برای آن‌ها و بعضاً خانواده‌های آن‌ها نیز تنگ‌تر کرده است تا داستان قضاوت در فوتبال ایران برای آن‌ها فرسایشی‌تر از هر زمانی شود. نبود تکنولوژی مناسب و عدم امکانات فنی کافی نیز داستانی مجزا دارد که در نوع خود منحصر به فرد است. با این شرایط زیاد نباید از مهاجرت مردان سیاه پوش فوتبال به خارج از کشور تعجب کرد.

فغانی: اولویتم قضاوت بین‌المللی با نام ایران است

فغانی پس از عقد قرارداد با مسئولان فوتبالی کشور کانگوروها در گفت‌وگویی با رادیو صدای استرالیا شرکت کرد و گفت: در زمان جام جهانی توانستم ویزای کشور استرالیا را بگیرم. آن زمان اما خودم درگیر امتحانات دانشگاهی‌ام بودم و نتوانستم مهاجرت کنم و به الان موکول شد که با استقبال خانواده‌ام به این کشور آمدیم. وی افزود: من زمانی که در ایران بودم هم سعی داشتم تجربیاتم را در اختیار داوران جوان‌تر بگذارم. البته در ایران کار آکادمیک و سازمان یافته‌ای صورت نمی‌گرفت اما در برخی کلاس‌ها لطف داشتند و از من می‌خواستند صحبت‌هایی انجام بدهم. در استرالیا اما ظاهراً برنامه‌ریزی دارند و اگر بخواهند با کمال میل در خدمتشان هستم. استرالیا کشوری است که در استفاده از فناوری VAR نیز پیشقدم بوده و اینکه مسئولانش با شرایط روز فوتبال دنیا پیش می‌روند، جای خوشحالی دارد و من هم خوشحالم که اینجا حضور دارم.

فغانی با  اشاره به مشکلات داوران در ایران گفت: ما در ایران مشکلات زیادی داشته و داریم و هجمه‌های زیادی قبل از بازی، در جریان و پس از آن علیه داوران ایجاد می‌کنند که این خوب نیست. باید به سمت حرفه‌ای گری برویم و حاشیه‌ها را کنار بزنیم. فغانی در مورد قضاوت‌های بین‌المللی هم خاطرنشان کرد: در قرارداد من چیزی درباره مسابقات بین‌المللی ذکر نشده است. در بحث بین‌المللی برخی افراد حاشیه درست کردند اما اولویت من این است چون از ایران کاندیدای جام جهانی شدیم، کارم را در بازی‌های خارجی به عنوان داور ایرانی جلو ببرم. مگر اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال چون من در بازی‌های داخلی حضور ندارم، نخواهند در فهرست بین‌المللی شان نیز باشم که در این صورت تصمیمات بعدی را اتخاذ خواهم کرد. اما تا زمانی که بخواهند درفهرست بین‌المللی ایران حضور خواهم داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.