رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: فعل و انفعالات دلاری باید ، زیر نظر بانک مرکزی صورت بگیرد ولی خود او یکی از بخشهایی است که با دست های غیر شفاف دلار را جا به جا می کند و دقیقا به همین دلیل است که قیمت دلار ایران در کشورهای مجاور تعیین می شود و این تعیین قیمت هم در کل کشور تاثیر گذار است.

آرامش بازار دلار ، آرامش قبل از طوفان است/قیمت دلار درخارج از مرزها تعیین میشود/هرات به پایگاهی برای دلارایران تبدیل شده

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: این روزها آرامش خاصی بر بازار ارز حکم‌فرماست به طوریکه مدتی است قیمت‌ها در این بازار تغییرات چشم‌گیری نداشته است و همچنان روند رو به کاهش را تجربه می‌کند و این کاهش قیمت در بازار دلار مشهد بیشتر به چشم می‌خورد. به همین انگیزه با شهرام مرصعی، رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: دلیل آرامش بازار دلار طی روزهای اخیر چیست؟

مرصعی: تنها آرامش نبوده که در این بازار به چشم می‌خورد بلکه اندکی هم کاهش قیمتی را  تجربه می‌کنیم. ولی شکل کلی قضیه این است که قیمت دلار را در نهایت عرضه و تقاضا ، تعیین می‌کند و می‌تواند بر قیمت واقعی دلار تاثیر گذار باشد.

قدس آنلاین: آیا قیمت کنونی دلارقیمت واقعی آن است یا قیمت کنترل شده است؟

مرصعی: قیمتی که الان در بازار شاهد آن هستیم قیمت کنترل شده است  و نه قیمت واقعی دلار . به دلیل اینکه سیاست‌ها در جهتی اعمال می‌شود که میزان مصرف عمومی دلار برای تهیه مواد اولیه و در نهایت تولید به حداقل رسیده است. بنابراین زمانی که تولید رونقی ندارد ،تقاضا برای دلار هم کاهش پیدا می‌کند و می‌شود به این شکل  قیمت دلار را کنترل کرد همین اتفاقی که در بخشی از اقتصاد ما رخ داده است.

قدس آنلاین: این کنترل قیمتی تا کجا دوام خواهد داشت؟

مرصعی: این قضیه تا حد زیادی به سیاست‌های کلی کشور و روابط بین الملل بستگی دارد. اینکه می‌پرسید تا به کجا می‌شود این قضیه را ادامه داد به نظر م این بازار با وضعیت کنونی خیلی نمی‌تواند طولانی باشد و ما مجبوریم یکسری تغییرات سیاسی را داشته باشیم. وقتی سیاست گذاری‌های ما به شکلی است که چیزی مثل اقتصاد را فریز می‌کنیم این کار نمی‌تواند خیلی طولانی مدت اتفاق بیفتد و بنابراین ما باید منتظر این باشیم که اگر نتوانیم از زمان فریز کردن استفاده کنیم باید کل سیاست هایمان را به شکلی تنظیم کنیم که بعد از خارج شدن از حالت فریز بتوانیم مجددا یک وضعیت کنترل شده‌ای را داشته باشیم نه یک وضعیت لجام گسیخته. و من با این وضعیت تصور می‌کنم ما در حال تجربه کردن یک آرامش قبل از طوفان هستیم.

قدس آنلاین: چرا همیشه در مشهد دلار از بقیه نقاط کشور ارزان تر است؟

مرصعی: این ارزانی نهایتا ۱۰۰ تومان است که به نظرم خیلی تاثیر گذار نیست. ولی به هر شکل ما یک بازار ارزی در خارج از حوزه جغرافیاییمان داریم که البته بسیار غلط و ضربه زننده است. ولی متاسفانه بازار هرات، دبی، امارات و...اینها در کل کشور به نوعی قیمت ارز نقدی و حواله را مشخص می کنند. ولی در خصوص دلیل ارزانی باید بگویم که به دلیل نزدیکی ما به بازار هرات که همین قضیه باعث می شود که مقداری بر بازار دلار ما تاثیر می گذارد.

قدس آنلاین: چرا؟

مرصعی: سیستماتیک است و همه اش هم مربوط به بانک مرکزی و کارهایی است که انجام می دهد و هیچ ربطی به فعالان اقتصادی ندارد.

قدس آنلاین: آیا دلار هرات فقط بر بازار مشهد تاثیر دارد یا بر بازار ارز کل کشور؟

مرصعی: متاسفانه بر کل بازار کشور تاثیر می گذارد. و این قیمت تعیین شدن ها کاملا سیتماتیک است و همه اش زیر نظر بانک مرکزی است. و نظارت بر قیمت دلار به صورت قانون بگیر و ببندی و تعزیراتی مفهومی ندارد.

قدس آنلاین: پس چرا اینجا مفهوم پیدا می کند؟

مرصعی: برای اینکه متولی آن یک سازمان و نهاد مشخص است و متاسفانه کل معاملات و مراوداتش از مبادی رسمی صورت نمی گیرد. قاعدتا باید این فعل و انفعالات دلاری زیر نظر بانک مرکزی صورت بگیرد ولی خود او یکی از کسانی است که با دست های غیر شفاف دلار را جا به جا می کند و دقیقا به همین دلیل است که قیمت دلار ما در کشورهای مجاور تعیین می شود و این تعیین قیمت ها هم کاملا در کل کشور تاثیر گذار است.

قدس آنلاین: چرا دلار هرات در کاهش یا افزایش قیمت ها تاثیر دارد؟

مرصعی: فقط قیمت دلار هرات نیست بازار دیگری هم در کاهش یا افزایش قیمت ها تاثیر دارند به خاطر این نیست که آنها با سیستم های داخلی ما کاری دارند این ما هستیم که می خواهیم این کاهش ها و افزایش ها توسط آنها انجام شود آن نهاد مشخص دارد این کار را انجام می دهد. درواقع این ما هستیم که آنها را به یک پایگاه در خارج از مرزهایمان تبدیل کرده و می کنیم. به جای اینکه این اتفاقات بر اساس قانون عرضه و تقاضا دلار در تهران، مشهد، اصفهان و...بیفتد جای دیگری ارائه می شود.

قدس آنلاین: آیا دلار مشهد هم بر بازار هرات تاثیر می گذارد؟

مرصعی: بعید می دانم. اگر تاثیری هم دارد محسوس نیست. ولی بیشتر حرکت معکوس است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.