گالری‌های تهران با افتتاح ۴۳ نمایشگاه نقاشی، خوشنویسی، عکس، هنرهای حجمی و نقاشی خط به استقبال پاییز رفتند.

از برپایی هفتمین جشنواره هنر برای صلح تا رنگ نماز از نگاه یک نقاش

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، روز گذشته و در آخرین جمعه تابستان ۹۸، گالری های تهران میزبان افتتاحیه ۴۳ نمایشگاه مختلف و متنوع هنرهای تجسمی از جمله عکس‎، آثار حجمی و نقاشی‌، خوشنویسی و ... بودند و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه‌ها به گالری‌های تهران سر بزنند. این گزارش تازه ترین این نمایشگاه ها را به اختصار معرفی می‌کند.

گالری اعتماد ۱ این روزها میزبان نمایشگاه نقاشی امیرحسن اخوان تحت عنوان «نماز»است. اخوان در بیانه نمایشگاهش به بیان تجربیات شخصی خود از نماز و حضورش در نماز جمعه اشاره می‌کند. وی در ادامه با روایت یک داستان ادامه می‌دهد: هدفم آن است که با استفاده از رنگ و نقاشی تجربه ام از نماز را به تصویر بکشم و در این تصاویر فرایند به اشکالی ساده و مختصر کاهش می‌یابد.

همچنین نمایشگاه عکس کیمیا رهگذار با نام «نگاتیو» نیز در گالری اعتماد ۲ تا ۱۶ مهر برپاست. این هنرمند در معرفی نمایشگاهش می‌گوید: «نگاتیو در حقیقت مجسمه‌ای است که پشت و رویش یکی است؛ هم نگاتیو است هم بسیار پوزیتیو، نزدیکترین به حقیقت و نامفهوم مثل حقیقت نگاتیو به جوهر عناصر اشاره دارد و عکس به خصوصیات ظاهریشان، مثلا نگاتیو یک درخت مفهوم درخت را در خود دارد و برای همین در نگاتیو فعل دیدن اهمیت پیدا می کند، همزمان که نه سوژه و نه ابژه که کنتراست مهم می شود. همنشینی عناصر، آنچه که از هم متمایزشان می کند و همزمان در کنارهم کلیتی را شکل می دهد. جوهر دیدن به کنتراست بافته شده است.

از اینکه بین عکاسی و زندگی اشتراک پیدا کنم شاد می شوم. در این مجموعه انگار جای بد و خوب، زشت و زیبا، درست و غلط به سادگی و به هر بار عوض می شود. مسیر رسیدن از ایده به اجرا در مجموعه های قبلی برایم روان تر و ساده تر بوده است. در مجموعه حاضر، تلاشم بر این بود که موضوع هایی را انتخاب کنم که بیننده را با استفاده از ویژگی های نگاتیو به امر «دیدن» بکشاند. من عکاس آنی را نشان می دهم که می خواهم بیننده ببیند. به گواه عکس آن که عین آن نیست. انگار عکس یک دروغ بسیار واقعی است از آن حقیقت.»  علاقمندان برای بازدید از این دو نمایشگاه می توانند به گالری اعتماد واقع در میدان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی پلاک ۲۵ مراجعه کنند.

«سفر رنگین‌کمان» نام نمایشگاه گروهی عکسی است که انسان، زمان و مکان سه عنصر هویدا و مستتر در آنند و حضور یا فقدانشان در ثبت خاطرات هنرمندان این مجموعه دخیل بوده است. اکبر اسعدی، آزاده حیدری، بابک بهاری، الهام شویکلو، آرزو منظوری، ایمان دیناروند، ریحانه دریانی، فرشته محرمی با آثار خود در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه تا ۲۹ شهریور تا ۴ مهر در گالری تم برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند به خیابان کریم‌خان زند، نجات‌الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک ۱۰ مراجعه کنند.

همچنین نمایشگاه عکس ژوبین میراسکندری تحت عنوان «نگاهی از بیرون» تا ۳۰ مهرماه در گالری آب انبار برپاست. این گالری در میدان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بعد از تقاطع سمیه، خیابان بور بور، خیابان خاقانی، بن بست روشن‌منش، پلاک ۲ واقع شده است.

گالری گویا نیز میزبان آثار نقاشی خط شمس‌الله ساعدی است و علاقمندان می توانند تا ۳ مهرماه به نشانی خیابان کریم‌خان زند، روبروی ایرانشهر، پلاک ۸۹ مراجعه کنند.

نمایشگاه گروهی خوشنویسی و نقاشی خط «بخوان ای خسرو آواز ایران» نیز به مناسبت زادروز استاد شجریان تا ۳ مهرماه در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم برپاست.

نمایشگاه نقاشی عرفان شهیاد با نام «آن» و نمایشگاه طراحی ماهان قادری با نام «کوکاکولا» تا ۹ مهرماه در گالری ویستا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ مراجعه کنند.

همچنین نمایشگاه مروری بر آثار هنرمندان معاصر نیز تا ۹ مهر در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ برپاست.

همچنین نمایشگاه نقاشی مژده حسنی با نام «سکوت سرد» تا ۳ مهر در گالری شلمان برگزار می‌شود. مژده حسنی درباره نمایشگاه این چنین می‌نویسد: «آغاز مجموعه «سکوت سرد» در مهرماه سال ۹۳ زده شد، پس از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان و نابودی زندگی، زیبایی، و رویاهای دخترانی بی‌گناه، به جرم زیبایی زنانه که ارمغان خدا بود. آثار مجموعه «سکوت سرد» به شیوه اکسپرسیو و تکنیک ترکیب مواد اجراشده‌اند. شیوه اکسپرسیو را از این‌ جهت برگزیدم که در بیان موضوع و صراحت مفهوم آثارم اثربخش بود. اغراق در رنگ‌ها و فرم‌ها و شیوه‌ای عاری از طبیعت‌گرایی همان چیزی بود که به مفهوم آثارم کمک می‌کرد.»  علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آثار این نمایشگاه به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ مراجعه کنند.

نمایشگاه آثار ایزابل کورنارو با نام «سوسو» تا ۱۲ مهرماه در گالری دستان+۲ برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آثار این نمایشگاه به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۸ طبقه ۲ مراجعه کنند.

نمایشگاه نقاشی جواد علی‌محمدی اردکانی با نام «زندگی» و نمایشگاه نقاشی مریم آقایی با نام «سازگاری» تا ۱۲ مهرماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست. نمایشگاه انفرادی نقاشی های جواد علیمحمدی اردکانی کوششی است برای افشا نمودن طبیعت، نه از راه شفاف سازی بازنمایانه طبیعت، بلکه از مسیر در افتادن با همان پیچیدگی رازهایی که چون مه پیش روی درختان گسترش می یابد و تلاش ما را برای کشف درختان از ورای این غبار ابهام‌آمیزی که میان ما و درختان حائل شده به یک مکاشفه تبدیل می‌کند.

همچنین گالری فرمانفرما نمایشگاه انفرادی نقاشی های مریم آقایی را در گالری شماره ۲ خود برگزار می کند. وی در بیانیه نمایشگاهش آورده است: «این روزها بشر به جنگ عادت می کند و این یک هشدار بزرگ برای انسانیت است، آرام آرام قلب‌هایمان سخت می‌شود چشمهامان به دیدن آوارگی عادت می کند و صدای انفجار، سمفونی می شود برای گوشهامان. این یک هشدار است.»

نمایشگاه آثار آینه‌کاری سید اسماعیل سروری با نام «در ستایش منیر» نیز تا ۹ مهرماه در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ مراجعه کنند.

نمایشگاه نقاشی مریم شریفی با نام «پندارهای خوش» تا ۸ مهر در گالری خط سفید به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک ۲۲ برپاست.

گالری هما نیز این روزها میزبان نمایشگاه نقاشی امیرناصر اخلاقی با عنوان «احتلال در اشتیاق» است. این نمایشگاه تا ۸ مهرماه به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپاست.

نمایشگاه گروهی نقاشی با نام «پیوست معماری و طبیعت» نیز تا ۸ مهر در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، خیابان ناصری، خیابان قندی (دریا) ، پلاک ۶ برپاست.

همچنین نمایشگاه نقاشی فرشید رضوی تا ۳ مهرماه در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ میزبان علاقمندان است.

نمایشگاه نقاشی ماهرخ طاهری با نام «روزمرگی‌های یک زن» نیز در گالری ایده برپاست. ماهرخ طاهری در این مجموعه به روایت این زنانگی در قالب اکسپرسیونیسم تصویرسازی پرداخته است. روزمرگی های یک زن، تفصیلی از رویاهای تحقق نیافته ای از زنی ست که شادی را در پستو ذهنش پنهان کرده است. علاقمندان می توانند تا ۴ مهر به گالری ایده واقع در کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ٢٦ مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس «استعداد ای . جی» تا ۴ مهر در گالری Ag واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ برپا است. این مجموعه حاصل عکاسی شروین امدادیان در هنگام صعود به قله‌های علم کوه، سبلان، زرد کوه، آزاد کوه و قله‌های اطراف تهران است؛ که از سال ۱۳۹۵ تا به امروز شکل گرفته اند و ادامه دارد. با برداشتن هر قطعه سنگ، بازدیدکنندگان ترغیب به روند تکمیل چیدمان سنگ‌چین در فضای گالری می شوند. وزن سنگ‌ها یادآور وزن اضافه دوربین در هنگام صعود است.

همچنین نمایشگاه نقاشی ایمان افسریان تا ۲۶ مهر در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶، روبه‌روی خانه هنرمندان برپاست.

علاوه بر این مایشگاه گروهی نقاشی «طبیعت نیم جان» نیز تا ۹ مهرماه در گالری آتبین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ مراجعه کنند.

نمایشگاه گروهی نقاشی «گاهنامه ۲» تا ۸ مهرماه در گالری آس واقع در شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

همچنین نمایشگاه گروهی عکاسی «آوای نگاه» با آثاری از ۲۶ عکاس تا ۹ مهر در گالری آوای هنر به نشانی خیابان فرشته، خیابان بوسنی و هرزگوین، بن‌بست پناهی، پلاک ۱ میزبان هنردوستان است.

همچنین نمایشگاه بین‌المللی تصویرسازی «صلح را باید از کودکی آموخت» تا ۱۶ مهر در نگارخانه لاله برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «قاب‌های همدلی» تا ۱۰ مهرماه در گالری نگاه به نشانی خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره ۶۴ میزبان هنردوستان است.

نمایشگاه طراحی و نقاشی «سه در سه: پروژه چهارم» با آثاری از مهدی بابایی، هدی بلوطی و پریسا عباسی برپاست. سه در سه عنوان پروژه‌ایست از گالری اُ با هدف معرفی هنرمندان جوان و نوظهور که‌ سومین دوره‌ خود را تابستان امسال برگزار می‌کند. این برنامه شامل ۴ نمایش و هر نمایش شامل ۳ نمایش انفرادی است که هریک به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. هریک از هنرمندان انتخاب شده برای این برنامه در فضایی جداگانه در پلتفورم اردی‌بهشت آثار خود را به نمایش می‌گذارند. اولویت برگزارکنندگان این برنامه در انتخاب هنرمندان، اصالت آثار، استعداد و آتیه‌دار بودن افراد و همچنین توانایی آن‌ها در استفاده‌ی بهینه از فضای کوچک‌تر اختصاص داده شده به آثارشان است.

این نمایشگاه تا ۸ مهرماه در کانسپت استور اردیبهشت به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه دوم برپاست.

همچنین گالری آس تا ۸ مهرماه میزبان نمایشگاه نقاشی گروهی با آثاری از هنرمندانی چون فیروزه بختیاری، زهره عطاران، الیانا شمس لنگرودی و ... است و علاقمندان می توانند به خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی ،جنب بانک پارسیان ،پلاک ۱۸۳۱ مراجعه کنند.

گالری ثالث نیز میزبان نمایشگاه نقاشی ماهیار چرمچی با نام «بازی» تا ۳ مهرماه است. خیابان کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ محل این گالری است که علاقمندان می توانند به آن مراجعه کنند.

نمایشگاه منتخب آثار دوسالانه سیزدهم عکاسی تا ۹ مهر در گالری‌های بهار و نامی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است. همچنین نمایشگاه نقاشی‌های علی دالوند در گالری تابستان و دو نمایشگاه از آثار میرحسن ارژنگ‌نژاد و ناصر هوشمند وزیری در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران تا ۹ مهر برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، خانه‌ هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نمایشگاه نقاشی داریوش قره‌زاد تحت عنوان «زمانی دیگر» تا ۹ مهر در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برپاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.