مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی گفت: آستان قدس رضوی با رویکرد مدل سازی در تعلیم و تربیت وارد مدرسه سازی و مدیریت آن شده است و در این باره نگاه انتفاعی و اقتصادی ندارد.

نگاه آستان قدس رضوی  در مدرسه مداری  مدل سازی آموزشی  بدون نگاه انتفاعی است

به گزارش قدس آنلاین، ظهر امروز حسین باغگلی ، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در نشست خبری  به منظور تشریح برنامه های مدارس امام رضا(ع) در آستانه سال تحصیلی جدید  گفت: بنیاد فرهنگی رضوی متولی امور مدارس امام رضا(ع) است که تعداد آنها 18واحد می باشد  که از این تعداد 15واحد در شهر مشهد ، 2واحد درشهر چناران و یک واحد نیز در شهر سرخس مشغول فعالیت می باشند.

وی با بیان اینکه در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر مشهد 7مدرسه امام رضا(ع) به آموزش دانش آموزان مشغول هستند، تصریح کرد: مهمترین  چالش نظام تعلیم و تربیت در شرایط فعلی این است که مجموعه ای از کارها و برنامه ها  نتوانسته است نسل نوجوان و جوان را برای برپایی یک زندگی با کیفیت توانمند کند.

باغگلی افزود: از طرفی دانش آموزان امروز احساس خوشایندی از تجربه حضور در مدارس ندارند، که ایجاب می کند یک مدل اجرایی روشن برای کارآمدی و توانمندی و همچنین ایجاد یک احساس خوب برای دانش آموزان از حضور در مدارس ایجاد شود اگرچه  مدل سازی در طول یک سال یا دو سال به نتیجه نمی رسد بلکه حداقل یک یا دو دهه زمان نیاز دارد .

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی   با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی با رویکرد مدل سازی در تعلیم و تربیت وارد مدرسه سازی و اداره آن شده است،ادامه داد: اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم 4وزیر و 2سرپرست در وزارت آموزش و پرورش حضور داشته اند نشان دهنده این موضوع است که دولت در زمینه تعلیم و تربیت با چالش های زیادی مواجه می باشد.

باغگلی بیان داشت: تجربه بیش از یک سده تربیت رسمی در جامعه ایران حکایت از آن دارد که بخش بزرگی از  جریان تربیت مبتنی بر رویکرد الگوگیری و تقلیدی بوده است. از طرفی تدوین سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش درآغاز دهه 90 بارقه ای از امید را رادر سامان یابی تربیت با رویکرد اسلامی را در جامعه ایجاد کرد ،اما به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و مسائل و چالش های بسیار زیاد در نهاد آموزش و پرورش این سند در مرحله عمل تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: در دوره جدید آستان قدس رضوی مهمترین مطالبه تولیت محترم تعیین ماموریت کلیدی بنیاد فرهنگی رضوی به همراه تبیین دلایل آن است. براین اساس طی انجام مطالعه ای یک ساله ،دو ماموریت مبنایی برای بنیاد فرهنگی رضوی تعیین شد: اول طراحی و اجرای مدل عملی راهبری جریان تربیت در حوزه تربیت رسمی  در مدرسه مبتنی بر سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش جمهموری اسلامی  ایران و دوم ، توسعه خدمات تربیتی در جامعه و مبتنی بر ضرورت های دنیای معاصر است.

باغگلی با بیان اینکه شعار مدارس امام رضا(ع) توانمند شدن برای زیست مومنانه و انقلابی در دنیای معاصر است، اظهار داشت: بنیاد فرهنگی رضوی در دوره جدید بر اساس پژوهش اختصاصی تربیت اسلامی کودک به طراحی و اجرای مدل تربیتی خاص در دوره پیش دبستانی در سال تحصیلی 98-97اقدام کرد  ورویکرد محتوا سازی در آموزش  این مطالعه برای دوره دبستان نیز به پایان رسیده است و اجرای آن در سال تحصیلی جدید محقق خواهد شد. همچنین مطالعه در زمینه طرح تحولی دوره دبیرستان نیز در دست بررسی است. در محور تربیتی نیز بنیاد فرهنگی رضوی ضمن تعامل با مدارس با رویکرد اسلامی انقلابی در شهر مشهد و زمینه سازی برای ارتباط با مدارس فعال کشور و خارج از کشور فرصت های مطلوبی را برای هم اندیشی و به اشتراک گذاشتن تجربه های تربیتی فراهم کرده است .

وی  با بیان اینکه مدارس امام رضا(ع) نگاه انتفاعی و اقتصادی به موضوع آموزش ندارند،افزود: محتواسازی عمیق در دوره اول ابتدایی و  اهمیت خانواده در تربیت دانش آموز و هویت بخشی در این زمینه به این ترتیب که خانواده ها به این ادراک دست پیداکنند که نقش اصلی در تربیت فرزندان را برعهده دارند و مدارس تنها نقش تسهیل کننده در این زمینه را عهده دار هستند از جمله موارد دیگری است که این بنیاد دنبال می کند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی  با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید در 4حوزه مباحث تحولی را پیگیری خواهیم کرد، بیان داشت:رسانه و چگونگی استفاده دانش آموزان از آن، تربیت جنسی دانش آموزان و نقش والدین در این زمینه بویژه اگاهی بخشی در مورد چالش های سند 2030،ارتباط موثر با کودک و شناخت ویژگی های دوره های سنی مختلف  و ارتباط زوجین با یکدیگر در کانون خانواده،   از جمله مواردی است که در مدارس امام رضا(ع) دنبال می شود.

باغگلی  با اشاره به اینکه از دو ظرفیت خادمیار تعلیم و تربیت و خادمیار نوجوان در مدارس امام رضا(ع) استفاده می شود، افزود: نگاه آستان قدس رضوی به موضوع تعلیم و تربیت نگاه حمایتی است و هیچ دانش آموزی صرفا به خاطر مشکلات و مسائل مالی که مدیر و انجمن اولیاء مدرسه آن را تشخیص خواهند داد از تحصیل باز نخواهد ماند ، همچنین برای دانش اموزان در مناطق کم برخوردار نیز سیاست های مناسبی در نظرگرفته شده است به طوری که آنها شهریه ثابت را برای تحصیل در مدارس آمام رضا (ع) پرداخت نمی کنند و برنامه های فرهنگی و محتوایی مناسبی نیز برای آنها برنامه ریزی شده است، از طرفی در پرداخت شهریه برای دانش آموزان در تمام مدارس امام رضا(ع) تسهیلات و برنامه های مطلوبی در حال اجرا است .

وی با بیان اینکه فعلا برنامه ای برای تاسیس و اداره مدرسه در سایرشهرها نداریم و تمرکزما  بر کیفی سازی آموزش ها در مدارس فعلی است،افزود: مدارس امام رضا(ع) در تابستان امسال میزبان 3هزار دانش آموز از نقاط مختلف کشور در اردوهای تابستانی بودند.

 جعفر رئیسیان زاده معاون بنیاد فرهنگی رضوی نیز در این جلسه گفت: تاکنون 7062دانش اموز در مقاطع مختلف مدارس امام رضا(ع) ثبت نام کرده اند که 3600نفر آنها در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر هستند.

 وی با اشاره به اینکه 300نیروی آزاد و پاره وقت با مدارس امام رضا همکاری دارند، افزود: اگرچه آموزش و پرورش مکلف به تامین معلم برای مدارس امام رضا (ع) است اما در سال های گذشته تنها 80تا 85 درصد نیروی آموزشی را تامین کرده است که این موضوع امسال به دلیل مشکلات خاصی که این سازمان در این حوزه با آن مواجه است کمتر شده است.

رئیسیان زاده ادامه داد:  در مدارس امام رضا(ع) 900نفر مشغول به فعالیت هستند که 150نفر از آنها از نیرویهای استان قدس رضوی و بقیه معلمان نخبه و توانمندی  هستند که یا از آموزش و پرورش به این مدارس مامور شده اند و یا هم به صورت پاره وقت و آزاد با مدارس امام رضا (ع) همکاری می کنند که به معلم های مامور شده از آموزش و پرورش علاوه بر حقوق سازمانی مابه تفاوتی بین 500هزار تا 2.5میلیون تومان پرداخت می شود.

وی افزود: کیفی سازی در مدارس امام رضا( ع) با جدیت دنبال می شود و علی رغم اینکه در برخی کلاس ها تعداد دانش آموزان تا حدود 30نفر نیز مجاز تلقی می شد اما برحسب رعایت استانداردو بی توجهی به در امدهای اقتصادی در سقف 25نفر ثابت نگه داشته شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.