خراسان شمالی- روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد با بافت تاریخی و پلکانی همانند ماسوله و با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، وجود امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی از مناطق منحصر به فرد ایران محسوب می شود که تمرکز و توجه به آن می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و کاستی ها را در بحث توسعه و رونق اقتصاد روستا فراهم آورد.

ماسوله خراسان شمالی چشم انتظار توجه مسئولان

قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: دهیار روستای اسفیدان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، می گوید: روستای تاریخی و گردشگری اسفیدان در منطقه کوهستانی با جمعیتی بالغ بر هزار و ۳۷۲ نفر در فاصله ۴۵ کیلومتری و شمال شرق شهرستان بجنورد قرار دارد.

محمدی شغل اصلی ساکنان این روستا را کشاورزی و دامداری سنتی سبک عنوان می کند و می افزاید: این روستا دارای مردمی با گویش ترک زبان است و مهم‌ترین محصولات اسفیدان گردو، سیب، انگور، گیلاس، سیب زمینی و غیره است که گردوی آن صادراتی بوده و با کیفیت‌ترین گردوی موجود در بازار استان است.

کمبودآب شرب

وی در خصوص مشکلات موجود در این روستا می گوید: اکنون این روستا با کمبود آب شرب مواجه است که حجم منبع آب موجود در این روستا  ۵۰۰ متر مکعب است که به دلیل کوچک بودن این منبع، در شب آب این منبع سرریز شده و در روز با متوجه به مصرف آب با کمبودآب مواجه می شویم.

محمدی تعداد نانوایی های این روستا را ۴ نانوایی عنوان می کند و می گوید: کیفیت نان در این نانوایی ها قابل رضایت است ولی متاسفانه با مشکل آرد فروشی مواجه هستیم که بارها برای این موضوع ورود پیدا کرده ایم ولی باید دستگاه های مربوطه نیز ورود پیدا کنند.

وی در خصوص وضعیت مدارس این روستا نیز می گوید: این روستا دارای یک مدرسه ابتدایی و راهنمایی قدیمی است که از سوی اعتبارات سفر رهبری یک مدرسه ابتدایی ۶ کلاسه در تیرماه سالجاری با اعتبار ۲ میلیارد تومان افتتاح شد.

محمدی ادامه می دهد: همچنین یک مدرسه راهنمایی نیزاز سوی سفر ریاست جمهوری به استان درحال ساخت است.

سالن ورزشی نیازمند اعتبار

وی تکمیل نشدن سالن ورزشی را یکی دیگر از مشکلات عمده این روستا ذکر می کند  و می گوید: احداث سالن ورزشی روستای اسفیدان در سال ۹۰ شروع شد اما متاسفانه با گذشت ۸ سال تنها دیوار چینی شده و بسیاری از جوانان علاقمند این روستا برای ورزش به چناران شهر می روند و از سالن آنجا استفاده می کنند.

دهیار روستای اسفیدان می افزاید: اکنون برای تکمیل شده این سالن ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که در سفر اخیر وزیر کشور به استان قول هایی داده شد که امیدواریم این مشکل نیز به زودی حل شود.

جانمایی نامناسب کمپ گردشگری

محمدی در خصوص وضعیت گردشگری این روستا نیز می گوید: در راستای افزایش رضایتمندی گردشگران ومسافران در استان خراسان شمالی کمپ گردشگری در روستاهای هدف گردشگری راه اندازی شد که در روستای اسفیدان نیز این طرح اجرا شد که اکنون با گذشت ۸ سال هنوز این کمپ بهره برداری نشده است.

وی می گوید: تا کنون برای این طرح یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده که متاسفانه این کمپ در جای مناسبی ساخته نشده است.

وی نبود راهنماهای گردشگری، نبود تابلوی کنارجاده ای در مسیر و نبود جاده ی مناسب را از دیگر مشکلات این منطقه گردشگری عنوان می کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در خصوص مشکلات روستای گردشگری اسفیدان می گوید: به دنبال حضور وزیر کشور در روستای گردشگری اسفیدان و دستور وی برای حل مشکلات این روستا جلسه ای با دهیار و اعضای شورا ی اسفیدان برگزار شد.

رضا رجب زاده اظهار می دارد: تامین آب شرب، اتمام پروژه سالن ورزشی، بهسازی راه دسترسی به چشمه، ساماندهی گردشگری روستا، ساماندهی رودخانه، اجرای شبکه فاضلاب و روشنایی کوچه ها از جمله مشکلات روستای اسفیدان است که دستگاه های متولی باید به فوریت حل این مشکلات را در دستور کار داشته باشند.

وی می افزاید: در سالجاری ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل سالن ورزشی روستای اسفیدان در اداره کل ورزش و جوانان مصوب شده است و تا یک هفته آینده اعتبار ابلاغ و پروژه به مناقصه خواهد شد و در صورت کمبود اعتبار جهت تکمیل از محل اعتبارات استانی هزینه خواهیم کرد.

ارائه طرح گردشگری و جذب سرمایه گذار

رجب زاده ادامه می دهد: دیگر مشکلات روستای اسفیدان را با مشارکت دستگاه های اجرایی حل خواهیم کرد اما از دهیاری روستا انتظار داریم با هدف تحرک گردشگری در اسفیدان طرح ارائه دهد و به دنبال جذب سرمایه گذار باشد.

وی تاکید می کند: دهیاری باید کارهای عقب مانده را دنبال کند و مجموعه مدیریتی استان آمادگی کامل برای حمایت از طرح گردشگری این روستا را دارد تا بعد از تصویب و پیش بینی تسهیلات مورد نیاز، اقدامات توسعه ای و تحرک گردشگری آغاز شود.

وی می افزاید: روستای اسفیدان یکی از روستاهای دارای بافت با ارزش کشور است که نباید با ساخت و ساز نامناسب و بروز تخلفات ساختمانی این بافت از بین برود و دهیاری در این مورد باید پای کار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.