یک صراف گفت: وقتی چیزی به عنوان تقاضا وجود داشته باشد بگیرو ببند ها هیچ تاثیری در از بین رفتن دلالان دلار ندارند.

منطق دلار را عرضه وتقاضا تعیین میکند/ دلالهای کنار خیابان جزیی از سیستم هستند/دلار همیشه درمشهد ارزان نخواهد ماند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: دو عامل بسیار مهم باعث ایجاد ثبات در بازار ارز و افت قیمت‌ها شد؛ یکی کاهش تقاضا و دیگری اقدامات دولت به ویژه بانک مرکزی در بازارگردانی که التهابات را فرونشاند. ولی این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت ؟ طی روزهای اخیر قدس آنلاین درگفت وگوهایی با مقامهای مسوول، بازار ارز مشهد را مورد بررسی قرار داد، درهمین راستا یکی از صرافان شناخته شده مشهد نیز دیدگاههای جالبی ارایه کرد ،  احمد رضا الیاسی ، صرافی است که به عنوان نماینده صرافان دربرخی جلسات هماهنگی مسایل پولی و بانکی حضور یافته است.

قدس آنلاین: دلیل آرامش بازاردلار طی روزهای اخیر چیست؟

الیاسی: به خاطر اینکه در این پنج دهه گذشته همه اتفاقاتی که باید برای ارز کشورمان بیفتد افتاده است ، یک جهشی شده و حالا به آرامش رسیده است که همین قضیه هم ریشه در تمام مسائل اقتصادی ما دارد. من حتی به دخالت بانک مرکزی در این مسائل هم اعتقادی ندارم چون اگر بانک مرکزی میخواست دخالت کند همان زمانی دلار از ۴ هزار تومان به ۱۷ هزار تومان رسید می توانست دخالت کند در حالیکه منطق این بازار بر پایه عرضه و تقاضا است.

قدس آنلاین: چرا همیشه در مشهد دلار از همه جای کشور ارزان تر است؟

الیاسی: همیشه به این شکل نبوده و نیست هر چند همین مورد هم به عرضه و تقاضا بستگی دارد. تا جایی که به یاد دارم اواخر سال ۹۶ بود که بانک مرکزی به صرافی ها ارز می فروخت آن زمان نرخ ارز مشهد از تهران ۱۰۰ تومان گران تر بود. منظور من این است که دلار مشهد الزاما همیشه ارزان نبوده و نیست ولی در خصوص وضعیت این روزهای بازار ، باید بگویم که چون در تهران عرضه دلاری نیست در مشهد دلار ارزان است و از آن جایی هم که ما اینجا با افغانستان همجواریم وهم  به خاطر وجود توریست ها و زوار امام رضا(ع)نقدینگی (ارز) زیادتری داریم ...و زمانی که نقدینگی ارز زیاد تر است طبیعتا قیمت ارزان تر است البته ناگفته نماند که این قضیه مقطعی است و اگر زمانی بانک مرکزی در این قضایا دخالت کند مطمئنا ارز در مشهد از تهران گران تر خواهد شد.

قدس آنلاین: دلار فروش های کنار خیابان از چه زمانی بوجود آمدند؟

الیاسی: حدود چهل سال است که فعالیت می کنند و عملا یک بازار غیر رسمی هستند که در همه کشورهایی که مثل ما سیستم مالیاتی خیلی دقیقی ندارند وجود دارد. و تا زمانی هم که نیازها توسط سیستم برآورده نشود این افراد وجود خواهند داشت.

قدس آنلاین: چند درصد از بازار دست این افراد است؟ اینکه می گویند اینها نرخ را تعیین می کنند درست است؟

الیاسی: اصلا! این بازار کوچک چگونه می تواند نرخ بازار ارز را تعیین کند؟ در خصوص بخش اول سئوالتان هم باید بگویم که هیچ زمان کسی نبوده که در این باره مطالعه ای داشته باشد و هیچ آماری در ارتباط با تعداد این افراد وجود ندارد.

ببینید، هفتاد درصد اقتصاد ما دولتی است مگر با این وجود کسی می تواند در این بازار دخالت  داشته باشد. آن ۳۰درصد هم که صادرکننده و وارد کننده و صرافی ها هستند. قیمت اصلی ارز را دولت تعیین می کند. حالا شاید دو سه روز این افراد بنا بر هر دلیلی بتوانند تاثیر گذار باشند ولی این همیشگی و دائمی نیست منطق بازار دلار فقط عرضه و تقاضا است.

قدس آنلاین: صرافی ها چه اشکال یا کمبودی دارند که مردم به جای اینکه از صرافی ها ارز مورد نیازشان را تهیه کنند از دلال های کنار خیابان تامین می کنند؟

الیاسی: ببینید، مشکل اصلی ما در این بازار این است که تقاضا توسط دولت به رسمیت شناخته نمی شود. و زمانی که این اتفاق نمی افتد مردم هم می روند و ارز مورد نیازشان را از کنار خیابان تهیه می کنند.

قدس آنلاین: تصور می کنید این طرح های امنیتی برای جمع کردن این افراد از کنار خیابان موثر باشد؟

الیاسی: اصلا! وقتی چیزی به عنوان تقاضا وجود داشته باشد این بگیرو ببند ها هیچ تاثیری ندارد.

قدس آنلاین: آیا تا کنون برای این شکل راه حلی هم ارائه داده اید؟

الیاسی: بهترین راهکار این است که باید دلالان  را جزئی از سیستم بشناسیم ، باید یکسری مجوزها وجود داشته باشد. که با این همه به نظر من اگر همین سیستم مالیاتی بالا بیاید و رشد کند دلالان هم به تدریج حذف خواهند شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.