وزیر آموزش و پرورش گفت تلاش می‌کند وزارت آموزش و پرورش تا پایان دولت دوازدهم در ۸ محور سند تحول بنیادین دستاوردهایی داشته باشد.

 کنکور تمام نظام آموزشی ما را گروگان گرفته است

قدس آنلاین: محسن حاجی میرزایی امروز و به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در نشست رسانه‌ای در پاسخ به سؤال قدس آنلاین مبنی بر این که وضعیت اقتصادی اکثر  خانوارهای ایرانی هر سال به نسبت سال قبل  بدتر می‌شود آیا این موضوع  در روند ثبت نام و ورود دانش آموزان  به مدارس غیر دولتی تأثیری داشته است؟ گفت: برغم همه مشکلات اقتصادی خانوارها ثبت نام دانش آموزان در  مدارس دولتی  در سال جاری به نسبت سال گذشته کاهشی نداشته  وروند ورودی به این گونه مدارس حفظ شده است.

وی در همین زمینه در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار ما مبنی بر این که مقامات وزارت آموزش و پرورش همواره بر اولویت داشتن مدارس دولتی  بر مدارس غیر دولتی تاکید دارند با این وجود نتایج کنکور سراسری  سال 98  و اظهارات کارشناسان نشان از افت کیفیت مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیر دولتی را نشان می‌دهد.  این موضوع را چگونه تقابل توجیه است و این وزارتخانه برای افزایش کیفیت مدارس دولتی چه تدابیر خاصی در پیش دارد؟ گفت: به نظرم در مورد نتایج کنکور امسال باید در مورد داوری‌ها کمی‌ دقت و تأمل کرد. داوری بر مبنای 100 نفر برتر کنکور نمی‌تواند نشان دهنده عملکرد مدارس دولتی و غیر دولتی باشد.بخش مهمی‌از پذیرفته شدگان در کنکور امسال از مدارس دولتی هستند و انشاء الله نتایج کنکور مورد تجزیه تحلیل قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود سهم مدارس دولتی در دانشگاه‌ها سهم قابل توجهی خواهد بود.

وی در همین زمینه افزود:  ضمن این که با احتساب مدارس پیش دبستانی و  مدارس  بزرگسالان و خرید خدمات کمتر از 15 درصد مدارس کشور  غیر دولتی اداره می‌شوند. یعنی بیش از 85 درصد مدارس ما دولتی هستند. بنابراین سیاست ما قطعاً تقویت مدارس دولتی است و بر این اساس برای همه در سراسر کشور این امکان فراهم است که بتوانند در  مدرسه دولتی تحصیل کنند البته ما نیز برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی علاوه بر تشدید نظارت‌ها و  افزایش دقت در انتخاب  مدیران و معلمان، جهت گیری همه ظرفیت‌های این وزارتخانه را به سمت مدارس دولتی خواهد بود.

وی در ابتدای  این نشست خبری  با اشاره به سند بنیادین نظام آموزش و پرورش به صورت اجمالی به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش  در سال تحصیلی پرداخت  و گفت: سند بنیادین با نظر کارشناسان و ارزیابی گذشته تعلیم و تربیت تدوین شده و مسیر را کاملا مشخص کرده است. راهبری این سند موجب می‌شود نقاط اهرمی‌شروع کار را بسنجیم.

او با بیان این که  تلاش می‌کند وزارت آموزش و پرورش  تا پایان دولت دوازدهم  در ۸ محور سند تحول بنیادین  دستاوردهایی داشته باشد، تصریح می‌کند: تربیت چند ساحتی  اولین محور برنامه‌های این وزارتخانه در دور جدید خواهد بود.چون همانطور که وجود چند ساحتی است تربیت نیز باید در گرو توجه به همه این ساحت‌ها باشد  بنابراین باید از تعلیم و تربیتی که بر پایه حافظه محوری بنا شده به سمت تربیت چند ساحتی حرکت کنیم.  به گفته حاجی میرزایی یکی از کاستی‌هایی که نظام تعلیم و تربیت کشور  از آن رنج می‌برد سنجش تک ساحتی است.

وزیر آموزش و پرورش سپس به بحث کنکور پرداخت و گفت: این  پدیده تمام نظام آموزشی ما را گروگان گرفته است و فقط یک بُعد را مورد سنجش قرار می‌دهد. وی از استقرار ۶ زیر نظام سند تحول بنیادین ، بهبود مدیریت در آموزش و پرورش، عدالت آموزشی  و  تقویت نهاد مدرسه محور را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در دور تازه یاد کرد و گفت: ایده مدرسه بدون دیوار را برای این‌مطرح کردیم که فاصله مدرسه و جامعه را برداریم. هر چقدر پیوند مدرسه و جامعه عمیق باشد مشکلات کمتر می‌شود. مدرسه امروز آینده فردای جامعه است.

وی با تاکید بر  ارتقا جایگاه معلم گفت:  این موضوع یک یدگر از برنامه‌های این وزارتخانه است.  بر این اساس به صورت جدی روی صلاحیت‌های معلم، معیشت معلم تمرکز خواهیم کرد. ضمن این که بسیار علاقه‌مندیم برای معلمین قانون خاص داشته باشیم که فارغ از نگاه عام ‌باشد. بحث بیمه و رفاه معلمان را با جدیت پیگیری می‌کنیم. 

ویساماندهی اقتصاد آموزش و پرورش را آخرین محور برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت: اقتصاد آموزش و پرورش حالش خوب نیست و نیازمند توجه جدی است. مصمم هستم موضوع پایدار کردن منابع آموزش و پرورش را در دستور کار قرار دهم. از دکتر طیب نیا درخواست کردم در این مسئله و بحث صندوق ذخیره فرهنگیان به ما کمک کنند.

وی در ادامه از برخورداری همه مدارس کشور به هنگام آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و در پاسخ به پرسشی درباره تخلف دریافت شهریه در مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی ضوابطی را طراحی کردند برای دریافت شهریه  که بخشی از آن اجباری است و در ازای آمورش در مدارس دریافت می‌شود  که ما ضامن این بخش هستیم و به صورت دقیق نظارت داریم تا تخلفی نشود و یا اگر شد با آن برخورد کنیم  اما بخش دیگری ازپرداختی‌ها در ازای خدمات خاص است که  اختیاری است یعنی دانش آموز با مدرسه به تفاهم می‌رسند که در ازای دریافت این گونه خدمات چه میزان بپردازد. بهرحال ما به صورت جدی  ضامن اجرای مقررات مربوطه هستیم .

حاجی میرزایی در خصوص  بحث کاهش سرانه بودجه آموزش و پرورش هم گفت: بودجه آموزش و پرورش از مشکل ساختاری رنج می‌برد. امسال تلاش می‌کنیم اعتبارات بیشتری بگیریم و در سرانه مدارس برای سال بعد باید واقعی گنجانده شود. الان با کسری مزمن بودجه رو به رو هستیم. سرانه در بودجه سالانه به درستی پیش بینی نمی‌شود.

وی با اشاره به این که برای بودجه ۹۹ باید تمهیداتی بیندیشیم تا با رفع اشکالات ساختاری بودجه این وزارتخانه برمبنای عملکرد واقعی اش تنظیم شود، تصریح کرد:  آموزش و پرورش با کسری بودجه همیشگی روبه‌روست و امید است کسری‌ها را سازمان بدهیم.

وی سپس به بحث  تنظیم قانون خاص اداری مالی برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت فرهنگیان  اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنم این کار انجام و لایحه‌ای تصویب و به مجلس ارائه شود. معلم باید حقوق کافی داشته باشد تا با آرامش خاطر مسئولیت خویش را ایفا کند. طرح رتبه بندی پیش بینی و آیین نامه مربوط تهیه شده تا معلمان در رتبه‌های مختلف، متناسب با سابقه و عملکرد و صلاحیتشان قرار بگیرند که اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در دستور بررسی است و بعد از تصویب در دولت اجرا خواهد شد.

وی در خاتمه با تاکید بر شفافیت در وزارتخانه متبوعش ، افزود: خود را مسئول می‌دانیم شفاف و روشن عمل کنیم.. حساب یکپارچه مدارس به صورت آزمایشی در حال اجراست و تلاش می‌کنیم دریافتی مدارس را روشن و شفاف پیش ببریم. عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز به اطلاع فرهنگیان می‌رسانیم.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.