هفته دفاع مقدس و آغاز آن از امروز (۳۱شهریور ماه) بهانه‌ای شد تا عملکرد و اقدامات دولت را درخصوص حمایت از ایثارگران از حجت الاسلام حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی پرس و جو کنیم.

دولت قوانین مربوط به ایثارگران را اجرا نمی‌کند/ گزارش تخلفات را به آقای لاریجانی ارائه خواهیم کرد

قدس آنلاین: ۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق است و به همین دلیل ۳۱ شهریور تا ۶ مهر را به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری کرده اند. با آغاز این هفته توجه ها به سمت ایثارگران و خانواده آنان اعم از خانواده شهدا، جانبازان و رزمندگان معطوف می شود. در طول این سال ها قوانین و طرح های زیادی در راستای تکریم و خدمات رسانی به ایثارگران و خانواده های آنان از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، البته گویا توجه به هفته دفاع مقدس و فداکاری های ایثارگران تنها در این چند روز به چشم می خورد و پس از آن توجه به دفاع مقدس و ایثارگری های آن دوران و رسیدگی به شرایط ایثارگران به فراموشی سپرده می شود.

هفته دفاع مقدس و آغاز آن از امروز (۳۱شهریور ماه) بهانه‌ای شد تا عملکرد و اقدامات دولت را درخصوص حمایت از ایثارگران از حجت الاسلام حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی پرس و جو کنیم.

آقای نوروزی، شما عملکرد دولت نسبت به خدمت رسانی به ایثارگران و رفع مسائل آنان در سال‌های اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوروزی: متأسفانه دولت اقدامات کافی و مناسبی برای ایثارگران انجام نداده است، چنانچه می دانید بیمه تکمیلی ایثارگران و جانبازان به مشکل برخورده است و درحالیکه بیمه آنها از بیمه ایران به دی انتقال یافت اما شاهدید که بیمه دی نیز در پاسخگویی به نیازها و مشکلات ایثارگران ناتوان است. بنیاد شهید حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار است و این در حالی است که بنیاد شهید می گوید بودجه این نهاد از سوی  سازمان برنامه و بودجه پرداخت نمی شود. علاوه بر آن موضوع مهمتر این است که  بیمارستان ها خانواده ایثارگران از جمله خانواده شهدا و جانبازان را پذیرش نمی کنند و داروهای مورد نیاز در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد، درنتیجه روند معالجه این افراد بدون نتیجه می ماند. این مسئله به مرحله بحرانی رسیده و همه این موارد بیانگر این است که دولت توجه چندانی به ایثارگران ندارد.

نظرتان درباره قوانین حمایتی از ایثارگران چیست؟ آیا دولت قوانین تصویب شده را اجرایی کرده است؟

نوروزی: گرچه قوانین مناسبی در راستای توجه و حمایت از ایثارگران تصویب شده است که از جمله آن می توان قانون جامع خدمات رسانی به ایثاگران را نام برد اما باید گفت که بسیاری از این قوانین در حد نوشته و بر روی کاغذ باقی مانده اند و دولت تلاش لازم را برای اجرای قوانین ندارد. بطور مثال، در رابطه با جانبازانی که بصورت پیمانی در استخدام آموزش و پرورش هستند، گویا اخیراً گفته شده که این افراد  برای اینکه پس از سه ماه به استخدام قطعی در بیایند باید امتحان جامع بدهند اما این اقدام در گذشته مرسوم نبوده است. همچنین درخصوص مقطع تحصیلی رزمندگان که قرار بود یک مقطع تحصیلی بالاتر به رزمندگان داده شود اما مسئولان مربوطه مدعی شدند این اقدام در حیطه مزایای اجتماعی است نه مادی. بنابراین ما استفساریه ای را در سال ۹۶ ارائه دادیم که در پاسخ گفتند از سال ۹۸ این قانون را اجرایی می کنند و بدین ترتیب شاهد خطا و کوتاهی مسئولان هستیم. ده ها مورد دیگر از قوانین برنامه ششم توسعه و قانون جامع خدمات ایثارگران وجود دارد که دولت آن را ابلاغ و اجرایی نمی کند، چنانچه معافیت های مالیاتی و بیمه ای نیز هنوز اجرایی نشده است.

ما در حال آماده سازی و جمع آوری تمام این مسائل هستیم تا گزارش آن را به دکتر لاریجانی ارائه بدهیم و تمامی این مشکلات بیانگر این است که دولت نسبت به حقوق ایثارگران بی توجه است.

نظرتان در رابطه با برخی انتقادات و نظراتی که نسبت به حمایت‌ها و امتیازاتی که به ایثارگران داده می‌شود، چیست؟

نوروزی: ایثارگران تافته جدا بافته ای نیستند،  ما در این زمینه شاهدیم بسیاری از ایثارگران قطع نخاع هستند و مدت سی یا چهل سال از عمر خود را روی ویلچر قرار دارند و یا ایثارگری که با ده ها بیماری دست و پنجه نرم می کند، یا فرزند شهیدی از دوران بچگی تاکنون پدرش را ندیده یا رزمنده ای که ده ها ماه در جبهه بوده است، در چنین شرایطی لزوم حمایت و توجه از چنین افرادی از سوی دستگاه ها و نهادهای متولی احساس می شود. به هر حال نه تنها در ایران بلکه هر کشور دیگری حتی کشورهای لائیک از رزمندگان و قهرمانان ملی خود دفاع می کنند و صندوق کمک ملی برای حمایت از چنین افرادی دارند. این اقدامات در جهت اصول انسانی است و طبیعی است که امروز دولت و نهادهای مسئول باید از فردی که از حیثیت ملی، مرزها، اقتدار و استحکام کشور دفاع کرده حمایت کنند و به کمک او بیاید. اگر خدمات درمانی و رفاهی هم به ایثارگران داده می شود، برای این است که این فرد متعلق به همین سرزمین است و در دفاع از همین سرزمین ایثار و فدارکاری هایی داشته است. آن روزی که ایثارگران با افتخار به جبهه می رفتند همه آنها را تحسین می کردند اما امروز که کمک هایی می شود تخریب های گسترده داخلی و خارجی علیه ایثارگران صورت می گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد شنيان ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 0
    بنام خدا و با سلام، در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه ( بخش ايثارگران) مواد 87 بند 2 و ماه 88 بند ب1 و ب2 و ماه 88 بند ث و ث4 و ماه 88 بند ج و ماده 90 بند الف و تبصره يك رزمنده را كسي اعلام نموده كه حداقل شش ماه سابقه داوطلبانه در جبهه داشته باشد ولي بر اساس بخشنامه 2727 مورخ 71/05/20 سازمان امور اداري و استخدامي بند دو آن رزمندگان با حداقل سابقه ۶‌ماه حضورمتولي و نه ماه متناوب در جبهه در دوره زماني 59/06/31 الي 67/05/29 را رزمنده تعریف کرده، و بطور مثال رزمنده اي که هشت ماه بيست ونه روز متناوب در جبهه بوده ( دو دوره پنج ماه و سه ماه ونيم) رزمنده محاسبه نمی شود آیا این تعریف از رزمندگی درست می باشد؟تعریف رزمنده در بخش رزمندگان وزارت نفت بدین گونه است که رزمنده بایستی شش ماه را متوالی داشته باشد و به استناد به اين بخشنامه عملا" تعداد زيادی از برادران رزمنده از دريافت امتيازات خود عقب افتاده و اين به دور از عدالت مي باشد. خواستم لطف كنيد اگر راه حلي داريد عنوان كنيد و يا از طريق مراجع ذيصلاح نسبت به انعكاس آن اقدام نمایيد تا نسبت به حذف بند 2 اين بخشنامه اقدام شود و يا متوالي و متناوب بودن آن حذف گردد