۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 671213

کنگره شعرجوان با عنوانِ" کنگره کنگره‌ها " در خانه هنرمندان ایران و به همت دفتر شعر جوان برگزار شد.

دفتر شعر جوان به پلاک سی رسید

بر خلاف سایر کنگره های دفتر شعرجوان، که در این سالها و در پایان یک دوره آموزشی، با دعوت از شاعران جوانِ همان دوره برگزار می شد، امسال و به مناسبت سی امین سال فعالیت های دفتر شعر جوان ، این برنامه به مرور کنگره های گذشته و کارنامه دفتر شعرجوان در این سی سال اختصاص داشت‌.
دفتر شعر جوان در سال‌های پایانی دهه60 به همت ساعد باقری، محمدرضا عبدالملکیان ، فاطمه راکعی ،قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی، محمدرضا محمدی نیکو و سهیل محمودی شکل گرفته است و در همه این سالها ، علیرغم فراز و فرودهای بسیار توانسته نقشی موثر در شناخت و معرفی استعدادهای جوان و نیز آموزش و انگیزه بخشیدن به آنها داشته باشد.
فهرستی بالغ بر هزارشاعرجوان عضو دوره ها، کتابهای چاپ شده، جزوه ها و نوارها و فایل های صوتی نقد و بررسی آثار شاعران جوان توسط کارشناسان دفتر ، سفرها و ویژه برنامه ها و ... خود گواه کارآمد بودن این نهاد نیمه مستقل است .
شعرخوانی و مرور خاطره های چهل نفر از اعضای قدیمی و جدیدتر دفتر ، از جمله هادی خورشاهیان ، منصوره نیکوگفتار ، مریم نوابی نژاد، علی داوودی، محمد رمضانی فرخانی ، راضیه بهرامی ، عادل سالم ، زیبا طاهریان ، مهدی نقبایی، آرش فرزام صفت ، ابوالفضل صمدی، وحید عیدگاه ، آرش شفاعی ، انسیه موسویان، حسن صادقی پناه و ... اصلی ترین بخش کنگره کنگره ها بود که با استقبال علاقه مندان رو به رو شد.
پخش مستندگونه هایی با عنوان «یاد بعضی نفرات» ، در یادکرد شاعران و عزیزان درگذشته که در این سی سال با دفتر همراه بوده اند (از جمله محمود شاهرخی، مشفق کاشانی، سیدحسن حسینی، قیصر امین پور، طاهره صفارزاده، عمران صلاحی، منوچهر آتشی، م.آزاد، محمدعلی سپانلو ، و ... و نیز دو همراه جوان دفتر الهام اسلامی و حسین جلال پور ) و نیز «در این سال سی» _ نمایش بخش های مختصری از فعالیت ها و برنامه ها دفتر شعر جوان( از جمله مهمان ماه، کتاب سال شعر جوان، تا قله های شعر و ...) از بخش های دیگر این برنامه بود.
علاوه بر این دو مستند، یک مستند نیز با عنوان "پلاک ۳۰/ کنگره کنگره ها" به مرور ۱۴ کنگره برگزار شده سالهای گذشته و حواشی و ...این کنگره ها اختصاص داشت.
ساعد باقری، شاعر و عضو هیئت مدیره دفتر شعر جوان در روز دوم این برنامه، با اشاره کوتاهی به چگونگی شکل‌گیری دفتر شعر جوان، گفت: جلسات دفتر شعر در ابتدا و تا مدت‌ها با امکاناتی ناچیز در کتابخانه پارک شهر برگزار می شد.
او ضمن اشاره به همت و تلاش یکپارچه افرادی که دور هم جمع شده بودند، گفت: سعی می کردیم از اعتمادی که به ما شده بود، به نفع گشایش و ایجاد امکانی برای حضور نگاه های مختلف بهره ببریم.
ساعد باقری در ادامه افزود: خودم را به دفتر شعر جوان مدیون می دانم و دلیل اصلی آن بینشی است که به ما داد. این بینش به آسانی و حتی با حضور در دانشگاه به دست نمی آید. در این سی سال، به طور مستقیم با شعر نسل جوان ارتباط داشتیم و به طور کامل می توانستیم حال و هوای شعر و سمت و سوی آن را رصد کنیم.
یکی دیگر از آموزه های من در دفتر شعر جوان این بود که اگر بخواهیم منتقد خوبی باشیم، باید متن را همدلانه بخوانیم. در صورتی که نسبت به یک متن، پیش‌فرض داشته باشیم، هرگز نمی توانیم نقد درستی بر آن بنویسیم.
وی با اشاره به اینکه نقد مسئولانه، ناخودآگاه توجه به عنصر تشویق را با خود به همراه می آورد، ادامه داد: اول باید از موضع نگاه پدیدآورنده اثر، متن را بخوانیم. حتی اگر نویسنده قصد فریب مخاطب را داشته باشد، باید آن فریب را هم از منظر درک ببینیم. باید بگویم که این امر، با احترام گذاشتن به همه عقاید، که حرفی لغو است، متفاوت است. در واقع نقدی که با پیش فرض بد و خوب آغاز شود، نقد منصفانه ای نخواهد شد. پس از آنکه از دیدگاه همدلانه شعر را خواندیم آنگاه باید کاملا آشکار و عریان به نقد اثر بپردازیم.
ما نمی توانیم اثر را جدا از پدیدآورنده در نظر بگیریم چرا که باید بدانیم صاحب اثر چند سال است شروع به نوشتن کرده و یا قبلا در چه قالبی شعر می سروده است، این امر باعث می شود که از رهنمودهای مشعشع پرهیز کنیم.
او در ادامه به آموخته دیگر خود از حضور در دفتر شعر جوان اشاره کرد: موضوع دیگری که در این سال ها به آن رسیدم، این بود که علی رغم اینکه مسیر شعر زیگزاگی به نظر می رسد، اما روند کلی آن، رو به پیشرفت است و من فکر می کنم در شاعران جوانی که همت و دغدغه شعر دارند، جوزدگی کمتر و انتقادپذیر بودن بیشتر شده است.
ساعد باقری در پایان ضمن تشکر از اعضای هیئت مدیره دفتر شعر جوان، به تداوم فعالیت های دفتر شعر جوان با همت و تلاش محمدرضا عبدالملکیان تاکید کرد و گفت خانم راکعی ن

یز در سالهای نخست شکل گیری دفتر شعرجوان، به عنوان‌مدیرعامل این دفترتلاش بسیار کردند و ماندگاری دفتر مرهون زحمتهای همه کسانی ست که با عشق و سرسختی در این مسیر، همراه و همدل و همگام بودند.در سه چهارسال اخیر نیز همزمان با مدیریت بیوک‌ملکی این همراهی ها ادامه داشته و امیدواریم با حضور دوباره آقای عبدالملکیان پس از این دوره کسالت ، در جمع دوستان ، چراغ این دفتر پرنورتر و گرمتر بتابد و بماند.
حضور محمدرضا عبدالملکیان پس از مدتی کسالت و کمتر حضور داشتن در برنامه های دفتر ، برای همه دوستان و علاقه مندان از جمله بخش های دلنشین و خاطره انگیز این برنامه بود.محمدرضا عبدالملکیان در سخنان کوتاهی، خاطرات فعالیت را در دفتر شعر جوان و انجمن شاعران ایران را فراموش نشدنی خواند. او گفت : من در هر مسولیتی که داشته ام همیشه جدی و سختکوش بوده ام.وقتی پس از سی سال خدمت اداری بازنشست شدم ، به مرور و در زمان کوتاهی همه آن روزها را فراموش کردم اما با دفتر شعرجوان زندگی می کنم.روزها با خاطرات دفتر بیدار می شوم و شبها با این خاطرات به خواب می روم.
در همین بخش از محمدرضا عبدالملکیان به پاس سالها مدیریت و تلاش تجلیل شد.از ساعد باقری نیز به خاطر زحمات مستمر و همراهی صادقانه در نقد و بررسی و آموزش شاعران جوان تقدیر صورت پذیرفت.
در این دو روز سهیل محمودی ، اجرای برنامه را به عهده داشت و در فواصل برنامه ها به بازگویی بخش هایی از فعالیت های دفتر و یادخیر دوستان و خاطره های گذشته پرداخت.
فاطمه راکعی، مصطفی رحماندوست، حجت الله صیدی، عیسی علیزاده، اسماعیل امینی، غزل تاجبخش، ناصر فیض، محمد سلمانی، سیدعباس سجادی، زیبا اشراقی، رضا موسوی طبری، ، سیدحسین موسوی بلده ، قدرت الله نیکبخت و ... از جمله مهمان ها و حاضران کنگره کنگره‌ها بودند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.