معاون دادستان مشهد گفت: به نظر بنده، جرم اول در کشور ما تصادف است. حقوق‌دان‌ها باید با هم‌فکری یک‌دیگر، قانون را در این زمینه اصلاح کنند.

جرم اول کشور تصادف است/ باید فرهنگ دوچرخه‌سواری را با شعاری واحد برجسته کنیم
به گزارش قدس آنلاین ، سید هادی شریعت‌یار در نشست بررسی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در نهادینه‌سازی و اجرای منشور حقوق شهروندی و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد، اظهار کرد: حق عابرپیاده و دوچرخه‌سواران نیاز همه مردم است و ما باید به سمت شهر پیاده‌محور حرکت کنیم.

وی ادامه داد: دوچرخه‌سوارشدن از چند جهت مشکل و سخت است. نبود مسیر ایمن و آلودگی در شهر از مشکلات دوچرخه‌سوارشدن است، اما از جهتی دیگر چاره‌ای جز حرکت به این سمت نیست.

معاون دادستان مشهد با بیان اینکه «شهروندان باید به سمت پارکینگ‌های عمومی بروند و پارک حاشیه‌ای از خیابان جمع شود»، عنوان کرد: در فرهنگ عمومی هنوز دوچرخه‌سواری برای همگان جا نیفتاده است و از نظر آنان دوچرخه‌سواران تنها افرادی با لباس حرفه‌ای، پیرمردها یا کودکان هستند.

شریعت‌یار بیان کرد: باید دوچرخه و فرهنگ دوچرخه‌سواری را با شعاری واحد در دید مردم بیاوریم. از هدایا و جوایز بانک و شهرداری، می‌تواند دوچرخه باشد که این امر سبب حضور پررنگ دوچرخه در شهر است. باید خیابانی تعریف شود که تنها مخصوص دوچرخه‌سواران باشد تا علاقه‌مندان با ورود به این خیابان انواع مختلف دوچرخه افراد را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: مسیرهای دوچرخه سواری موجود کافی و قابل استفاده نیست.

معاون دادستان مشهد در خصوص طرح پلیس دوچرخه‌سوار اظهار کرد: شاید نیروهای پلیس توان کافی برای پلیس دوچرخه‌سوار بودند را نداشته باشند. براساس ظرفیت قانون، می‌توان پلیس افتخاری دوچرخه‌سواری از میان دوچرخه‌سواران انتخاب شود که این فرد می‌تواند این کار را به صورت توان‌مند پوشش دهد.

شریعت‌یار تاکید کرد: تصادف دامنه وحشتناکی دارد و هیچ‌کس جز خانواده و همکاران قضایی ما عمق این موضوع را نمی‌داند.

معاون دادستان مشهد با بیان اینکه «17 هزار کشته و 350 هزار مصدوم در سال بر اثر تصادفات داریم» ،خاطرنشان کرد: مصدومان تصادفات، به معنای واقعی به جامعه برنمی‌گردند. زمانی که یک تصادف منجر به مرگ اتفاق می‌افتد، فرد مقصر نهایتاً 24 ساعت دچار رنج و عذاب وجدان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «متاسفانه قانون در این زمینه بسیار ضعیف است»، اظهارکرد: کسی که تصادف کرده و مصدوم شده است، اتفاق‌های زیادی بعد از تصادف برای او رخ می‌دهد. هزینه‌های درمان، مشکلات خانوادگی، مشکلات روحی و... از جمله این اتفاق‌هاست.

شریعت‌یار گفت: به نظر من جرم اول مملکت ما تصادف است. حقوق‌دان‌ها باید با هم‌فکری یک‌دیگر، قانون را اصلاح کنند. جرم بعضی از تصادفات باید قتل عمد باشد. کسی که در بزرگ‌راه دنده عقب می‌گیرد و منجر به تصادف می‌شود، قتل غیرعمد انجام نداده، بلکه این قتل عمد است.

معاون دادستان مشهد با بیان اینکه «امیدوارم دست‌به‌دست هم این مشکل را در جامعه حل کنیم»، افزود: باید حمایت ویژه‌ای از دوچرخه‌سواران انجام شود. همچنین دوچرخه‌سواری در شهر باید ساماندهی شود.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.