زاهدان- یک قرن است که بین دو خط آهن زاهدان ایران و کویته پاکستان ریل وجود دارد ولی به علت تفاوت در عرض دو خط ریلی قطارهای ایرانی نمی‌توانستند وارد پاکستان و قطارهای پاکستانی وارد ایران شوند و برای ورود به مرز یکدیگر باید قطارها تغییر تجهیزات می‌دادند.

قدیمی ترین خط آهن عریض جهان در انتظار بازسازی

قدس آنلاین-گروه استان ها: راه آهن  سیستان و بلوچستان ادامه راه آهن هندوستان به شمار می‌رود و از سال ۱۹۱۶ میلادی ساخت خط ریلی آن آغاز شد، آثار تاریخی به جای مانده از آن  جاذبه‌های گردشگری بسیاری را ایجاد کرده است.

به گفته صاحب نظران در رابطه با پیشینه و تاریخچه صنعت ریلی در استان، راه آهن در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی از پاکستان به زاهدان رسید و از ابتدا مقرر شده بود این راه آهن تا سرخس ادامه پیدا کند و برای جابه جایی ادوات جنگی و نظامی مورد استفاده قرار گیرد، اما با پایان جنگ در همان سال توسعه راه آهن نیز متوقف می‌شود.

با شدت گرفتن موج عظیم عاشقان اباعبدالله حسین(ع) برای عزیمت به کربلا حال سفر توسط قطار در بین مسئولان پاکستانی بسیار قوت گرفته است و لذا دولتمردان را بر آن داشته تا سفر با قطار های مسافربری را از سر گیرند اما همه این نقشه اما و اگر هایی دارد.

قدیمی ترین خط عریض جهان

راه آهن میرجاوه تنها خط عریض دنیاست که سنتی نگهداری می شود که به دلیل عرض هزار و 676 میلیمتری به آن عریض گفته می شود چراکه  خطوط  استاندارد  دارای عرض هزار و 435 میلی متری هستند، ادوات این راه آهن سنتی و قدیمی هستند و با ابزار دستی کار می کنند  اما در خطوط استاندارد از ماشین آلات و ابزار روز  استفاده می شود.

این خط راه آهن معروف به خط عریض است که از کویته پاکستان شروع شده و تا زاهدان حدود 20 ایستگاه راه آهن وجود دارد قرار بود تا این خط راه آهن تا سرخس ادامه یابد و از آنجا مهمات را به شوروی منتقل کنند اما به دلیل جنگ مردم بلوچستان با انگلستان ساخت این خط راه آهن مسکوت ماند و به خطی تجاری تبدیل شد.

هر چند با رایزنی با مسئولین پاکستانی برای رفع  این مشکلات و مرمت خطوط در محدوده پاکستان انجام شده اما به دلیل مشکلات موجود در کشور پاکستان این موضوع هنوز حل نشده است.

کریدور اقتصادی چین-پاکستان

هم اکنون بسیاری از مردم کشور پاکستان خواستار سفر به ایران و زیارت امکان مذهبی ایران هستند، اما با توجه به سخت بودن تردد جاده ای در مرزها، راه اندازی قطار مسافربری می تواند گامی موثر در رفع این مشکل باشد.

پاکستان و ایران به دنبال بهبود وضعیت امنیتی، پس از گذشت حدود ۱۲ سال تصمیم گرفتند سرویس قطار مسافری میان دو کشور را تا سپتامبر سال میلادی جاری از سر گیرند.

این تصمیم در دیدار اخیر میان مقامات ریلی ایران و پاکستان گرفته شد و لذا مقرر شد شمار قطارهای باری افزایش پیدا کند که به گفته مقامات ریلی پاکستان، رونق بزرگی به کریدور اقتصادی چین-پاکستان خواهد بخشید.

اما واقعیت اینست با اینهمه مزیت های فراوان برای کشور پاکستان اما سرمایه گذاری لازم برای بهسازی و توسعه خط آهن در این کشور نشده است.

فرسودگی خط آهن در پاکستان به ویژه ناهموار بودن ریل در ایالت بلوچستان که مسیر اصلی تردد قطار باری میان ایران وپاکستان است، هر از چند گاهی باعث بروز حوادث برای قطارهای باری دو کشور می شود.

افزایش تردد قطارهای باری درشرایطی است که خط آهن کویته - زاهدان به ویژه از کویته تا منطقه مرزی تفتان (در خاک پاکستان) به دلیل قدیمی بودن، دارای اشکالاتی است و نیازمند رسیدگی و انجام کارهای تعمیراتی فوری است.

مرکب زائران کربلا

در همین حال مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور از راه اندازی قطار بین المللی ترکیبی پاکستان-زاهدان-کربلا خبر می دهد و اظهار می کند: قبل از اربعین ۴ یا ۵ قطار به طور آزمایشی اقدام به جابجایی مسافر در این مسیر می کنند.

مجید ارجونی ادامه می دهد: چند سالی است که راه آهن جنوب شرق پیگیر برقراری خط ویژه برای نقش آفرینی در حمل و نقل و ارائه خدمت به زائران حرم اباعبدالله الحسین است؛ در همین راستا جلسات متعددی با طرف های پاکستانی در خصوص راه اندازی قطارهای زیارتی جهت تسهیل در جابجایی زائرین امام حسین (ع) از مرز میرجاوه به سمت مرزهای کشور عراق برگزار شده است.

فرسودگی خطوط

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور با بیان اینکه بیشتر خطوط ریلی موجود در ایالت بلوچستان پاکستان فرسوده هستند و سرعت قطار در این مسیر های ریلی ۳۰ کیلومتر بر ساعت است ادامه می دهد: تعویض این خط ریلی به دلیل غیر استاندارد و عریض بودن در مقایسه با دیگر خطوط ریلی اعتبار بسیار زیادی می طلبد.

ارجونی بیان می کند: خط ریلی زاهدان - میرجاوه به دلیل عریض بودن آن امکان ورود قطار های ایرانی وجود ندارد که بدین منظور این خط ریلی باید تعویض و یا اصلاح شود.
وی با اشاره به این موضوع که  برای سرعت بخشیدن حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان از طریق شهرستان میرجاوه ۲ طرح مد نظر اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور است می افزاید: نخست اینکه در کنار خط فعلی زاهدان ساخت خط نرمال زاهدان – میرجاوه در دستور کار گیرد.

وی بیان می کند: اما دومین طرح یا اجرای طرح ترکیبی و دو منظوره کردن خط ریلی زاهدان - میرجاوه است که بنا بر این طرح روی خط فعلی اقدام شود که به هر ترتیب افزون بر سه هزار میلیارد ریال برای چنین اقدامی اعتبار نیاز است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.