پس از ضربه های سختی که عربستان سعودی و امارات در هفته‌های اخیر متحمل شده‌اند، نوبت به رئیس جمهور مصر رسید تا اضلاع مثلث روزهای سخت دیکتاتورهای عرب کامل شود.

روزهای سخت دیکتاتورهای عرب/ نوبت به «دیکتاتور محبوب ترامپ» رسید

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روز جمعه جرقه حرکت جدید مردمی در یکی دیگر از کشورهای عربی در اعتراض به استبداد و ظلم حاکمان خود زده شد و هزاران نفر به خیابان‌های مصر آمدند تا اعتراض خود را به سیاست‌های عبدالفتاح السیسی اعلام کنند و این اعتراضات امروز نیز با لگد کردن عکس او ادامه یافت.

این اعتراضات ضربه سختی علیه دولت عبدالفتاح که به سرکوب و قلع و قمع مخالفان خود مشهور است، تلقی می‌شود. «ایمن نور» رئیس حزب «فردای انقلاب» مصر اعلام کرده است که در اعتراضات مردمی اخیر که خواهان برکناری عبدالفتاح السیسی است دو نفر کشته شدند.

الخلیج اونلاین در گزارش می نویسد: از زمان ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی در سال ۲۰۱۴ پس از کودتای نظامی علیه محمد مرسی رئیس جمهور قانونی مصر، او نیز به کشورهایی مانند عربستان و امارات پیوست که جنبش‌های انقلابی در سرزمین‌های عربی را سرکوب می‌کنند.

کشورهای عربستان، امارات و مصر با رویکردهای مشابهی که دارند، پادگانی را در مقابل رویای ملت های عربی برای رهایی از رژیم های دیکتاتور و برخورداری از حق انتخاب شکل داده‌اند. اقدامات سرکوبگرانه این دولت ها علیه مردم خود واضح و مبرهن است و بهترین تعبیر دیکتاتوری این دولت ها همان تعبیر «منصف المرزوقی» رئیس جمهور سابق تونس است که از این سه کشور به عنوان «محور شر» یاد کرد.

مردم خشمگین مصر با حضور درخیابان های در شهر های مختلف، نشان داده اند که برای مقابله با دولت سیسی و برکناری او مصمم هستند که در این حالت سومین عضو محور شر نیز پس از ضربه‌هایی پی درپی که عربستان و امارات طی هفته‌های اخیر دریافت کرده اند، عبدالفتاح سیسی نیز ضربه سختی را دریافت خواهد کرد.

عربستان سعودی که یکی از اضلاع محور مخالف با انقلاب های عربی است، اخیر با حمله نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی این کشور در منطقه بقیق و خریص ضربه سختی دریافت کرد؛ به گونه‌ای که هم از نظر مالی زیان سنگینی را متحمل شد و هم آنکه توانایی پاسخگویی به این اقدام تلافی جویانه یمن را ندارد.

امارات نیز علی رغم دخالت هایی که در کشورهای مختلف داشته است، بزرگترین رسوایی ها را در یمن و لیبی به بار آورده و خشم مردم یمن و لیبی روز به روز علیه امارات که با حمایت از شبه نظامیان درصدد سیطره بر این دو کشور است، بیشتر می شود.

امارات کمک‌های مالی، نظامی و لجستیکی بسیاری را به طرف‌های مورد حمایت خود در لیبی و یمن ارائه کرده است و این کمک ها امروز بر هیچکس پوشیده نیست.

عبدالفتاح سیسی از زمان ریاست جمهوری خود پس از کودتا علیه رئیس جمهور قانونی مصر، وارد پرونده‌ها و بحران‌های خارجی متعددی شده است که به اقتصاد و جایگاه خارجی مصر آسیب رسانده است. مهمترین بحرانی که وارد آن شد، بحران کشورهای عربی خلیج فارس بود که طی آن با ایستادن کنار عربستان، امارات و بحرین، مهمترین کشور غیر خلیجی بود که در محاصره کشور قطر سهیم شد و برای تحریک دیگر کشورها علیه قطر تلاش کرد.

دیکتاتوری و خودخواهی عبدالفتاح سیسی در حدی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از او به عنوان «دیکتاتور محبوب خود» یاد کرده و پیش از دیدار با او در حاشیه نشست کشورهای جی ۷ در پاریس گفت: دیکتاتور محبوب من کجاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.