جنبش انصارالله در اقدامی که می توان آن را گامی مهم در راستای پایان دادن به جنگ تحمیلی نزدیک به پنج ساله بر یمن تعبیر کرد، ضمن اعلام آتش بس یک‌طرفه با پیشنهاد طرح صلحی ابتکاری همه طرف های این کشور را به توقف جنگ و بازگشــت به میز مذاکره با هدف دستیابی به آشتی ملی فراگیر دعوت کرد.

حسین شیخ الاسلام، تحلیلگر مسائل منطقه/

جنبش انصارالله در اقدامی که می توان آن را گامی مهم در راستای پایان دادن به جنگ تحمیلی نزدیک به پنج ساله بر یمن تعبیر کرد، ضمن اعلام آتش بس یک‌طرفه با پیشنهاد طرح صلحی ابتکاری همه طرف های این کشور را به توقف جنگ و بازگشــت به میز مذاکره با هدف دستیابی به آشتی ملی فراگیر دعوت کرد.

انصارالله  البته این تصمیم را به توقف حمالت ائتالف ســعودی مشروط و تأکید کرده اســت این اقدام میزان جدیت جنبش در دستیابی به صلح را نشان می‌دهد و این فرصت را به سعودی می‌دهد تا آبرومندانه‌تر از جنگ یمن خارج شود.

طرح صلح ابتکاری انصارالله را باید پیشنهاد مناسب در زمان مناسب دانست. این اقدام حقوق بشری میتواند با پایان دادن به تنش از رنج و درد مردم یمن کاسته و از سوی دیگر میتواند برای سعودی‌ها که در حال دست و پا زدن برای خروج از این باتلاق هستند، راه گریزی فراهم کند.

 این نکتهای است که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی اخیر خود به آن اشــاره و تأکید کرد. وی در اظهارات خود از سردمداران سعودی خواست به برادرکشــی در یمن پایان داده و دلخوش بودن به حمایت آمریکا را فراموش کرده و کنار بگذارند.

 پیشــنهاد مبارزان یمنی مبنی بر اعلام یکطرفه آتش‌بس در حالی است که پس از حمله پهپادی منحصر به فرد شنبه هفته گذشته انصارالله به تأسیسات نفتی عربســتان این جنبش دست برتر را در صحنه سیاسی و نظامی منطقه به دست آورده اســت.

 ریاض نشــان داده با وجود هزینه بسیار و خرید بهترین تسلیحات آمریکایی حتی در دفاع از خود هم ناتوان و عاجز است. این عملیات که تعجب تحلیلگران منطقه ای و غربی را در پی داشت، به سرعت تولید روزانه نفت سعودیها را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد.

 آل سعود باید بفهمد نیروهای یمنی که توانایی زدن این تأسیســات مهم که تنها 50 کیلومتر با مرز بحرین فاصله داشت را دارا هستند، میتوانند تمام اهداف ترسیمی در هر کجای خاک آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم کنند.

 این در حالی اســت که اقدام حکام ســعودی در هدف قرار دادن زیرساختها و ویرانی آبادی‌های یمن نیز جز دشمن تراشی و ایجاد کینه تاریخی در دل مردم یمن برای آنها ارمغان دیگری به دنبال نداشته است.

 طرح ابتکاری اخیر انصاراهلل در حالی ارائه میشود که این جنبش تاکنون هشت طرح صلح در چهار ســال گذشته ارائه داده، اما هیچ‌یک از سوی ائتلاف متجاوز سعودی، جامعه بین‌الملل و سازمان ملل مورد حمایت قرار نگرفته است.

پیش از این و در آذر ماه ســال گذشته طرح صلح استکهلم از سوی طرفهای اروپایی و سازمان ملل برای سر و سامان دادن به اوضاع بندر الحدیده ارائه شد، اما این اقدام هم به دلیل تداوم تجاوزات سعودی راه به جایی نبرده و ناکام ماند.

 ریاض پیش از این منطقی از خود نشان نداده و اکنون نیز چشمانداز مثبتی در مورد احتمال پیوستن ریاض به این ابتکار مثبت انصارالله وجود ندارد. با این حال ضربات اخیر انصارالله به ویژه حمله هفته گذشته آنها به تأسیسات نفتی سعودی به عنوان شاهرگ حیاتی این پادشاهی می تواند آل سعود را زیر فشار قرار داده تا راهی برای فرار آبرومندانه از یمن یافته و خود را از این گرداب نجات دهند؛ هرچند امیدها نسبت به این رویکرد ضعیف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.