دو باشگاه مدعی ارائه خدمات ورزشی در مشهد که با استفاده از وارد کردن شوک برقی به بدن متقاضیان لاغری در ۱۰ جلسه از آن‌ها یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون تومان اضافه دریافت کردند، توسط معاونت بازرسی سازمان صمت استان به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

گران‌فروشی یک میلیاردو ۴۰۰ میلیونی یک ورزش ناشناخته!

قدس آنلاین: کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی در این باره گفت: در ایام تابستان طبق روال همه ساله تیم‌های کارشناسی اقدام به اجرای طرح‌های نظارتی سرکشی از برخی مراکز ورزشی و تفریحی که مراجعه‌کنندگان آن‌ها افزایش می‌یابد، می‌کنند.

از همین رو گشت‌های مشترک و مؤثری بین سازمان صمت استان و اداره ورزش و جوانان مشهد به خصوص از زمانی که آقای پورتقی این مسئولیت را عهده‌دار شده، صورت گرفته است.

مقدسی تصریح کرد: در گذشته اقدامات صورت گرفته شکایت محور بود که در حال حاضر با توجه به همراهی خوبی که وجود دارد، بازرسی محور شده است.

در این راستا شکایت‌های مردمی موجب شد نا از مدارس فوتبال، زمین‌های ورزشی و... به صورت میدانی بازدید و اقدامات صورت گرفته بررسی شود. در یکی از این موارد نحوه اجاره برخی زمین‌های ورزشی مورد تحقیق قرار گرفت و مشخص شد که در این میان پیمانکارانی وجود دارند که زمین‌های مذکور را در اختیار گرفته و پس از آن محل‌های ورزشی را چند برابر قیمت به دیگر افراد اجاره می‌دهند و این امر موجب افزایش قیمت غیرمجاز ارائه خدمت شده بود. در این زمینه هم چند پرونده مفتوح و درحال رسیدگی است.

*اقدامی که شاید مداخله در درمان باشد!

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان به فعالیت یک ورزش شناخته نشده در شهرمشهد اشاره و در این زمینه هم عنوان کرد: یکی از مواردی که به تازگی در حال رواج پیداکردن در سطح جامعه است، اقدامی است که برخی روی آن اسم ورزش گذاشته‌اند.

بررسی‌های میدانی ما از دو محل شناسایی شده معلوم کرد که در مکان‌های مورد اشاره لباس‌هایی به افراد ارائه می‌شود که در آن برق با ولتاژ مشخصی جریان دارد. این لباس‌های مخصوص، به بهانه لاغر شدن تن افراد متقاضی می‌شود که توسط یک اپراتور هم کنترل می‌شود.از طرفی مدیران مجموعه‌ها مدعی هستند که بدون تغییر در رژیم غذایی می‌توانند وزن افراد را در چند جلسه محدود کم کنند!

*ارائه چند عکس به جای مجوز!

مقدسی ادامه داد: اینکه آیا افرادی که در آنجا متولی کار هستند و به عضلات افراد شوک می‌دهند فیزیوتراپ هستند و علم پزشکی می‌دانند و از سویی اقدام مذکور مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی است، اطلاعی نداریم و چیزی هم در بازرسی‌های صورت گرفته در این زمینه به ما ارائه نشده است.

از طرفی متولیان امر مدعی بودند که تن کردن این لباس‌ها و فعالیت چند دقیقه‌ای افراد موجب خواهد شد در زمان کوتاهی انرژی زیادی ازدست بدهند و به نوعی کالری سوزی صورت بگیرد اما در این رابطه هم هیچ تأییدیه داخلی تا به این لحظه ارائه نشده است.

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان به چند عکس ارائه شده در توجیح ماجرا اشاره و در این زمینه بیان کرد: از طرفی مدیر یکی از مراکز به ما اعلام کرد این اقدام تأییدیه‌هایی در سطح اروپا و... دارد و از وی خواسته شد مدارک این ادعا را ارائه دهد که فقط به نشان دادن چند عکس از ورزشکاران خارجی در حال استفاده از این لباس‌ها اکتفا شد. این اقدام به هیچ وجه برای ما نشانگر داشتن مجوز نیست.

از سوی دیگر تحقیقات ما نشان می‌دهد پای این ماجرا به مکان‌های دیگر هم باز شده و در حال گسترش است.

*نرخ هرکی هرکی!

مهدی مقدسی در رابطه با گران‌فروشی میلیاردی در ماجرایی که هیچ نرخ‌نامه‌ای ندارد، گفت: از سوی دیگر و در حوزه حمایت از حقوق مصرف‌کننده هم ماجرا مورد بررسی تیم‌های کارشناسی ما قرار گرفت و مشخص شد یکی از مکان‌ها برای افراد متقاضی دوره‌ای بین ۸ تا ۱۰ جلسه را پیشنهاد می‌دهد و در ازای آن رقمی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و باشگاه دیگر کمی کمتر از این عدد را اخذ می‌کند. این ارقام هم در ازای جلساتی دریافت می‌شود که حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

در قراردادی که در یکی از محل‌ها به افراد متقاضی ارائه می‌شد آپشن‌های دیگری مانند اصلاح سر، شستن ماشین و... درج شده بود، جالب است که این خدمات اجباری اعلام شده بود.

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان ادامه داد: هرفعالیت ورزشی مانند بدن‌سازی، فوتبال و... باید نرخ‌نامه‌ای داشته باشد و ارقام آن هم توسط دستگاه تخصصی مشخص می‌شود.

در این زمینه از اداره ورزش و جوانان مشهد  استعلامی گرفته شد و آن‌ها به صورت مکتوب اعلام کردند این اقدام به لحظات ارزش مادی، نرخی ندارد.

*گران‌فروشی ۵/۱ میلیاردی فقط در چند ماه!

وی افزود: در ادامه ما برای آنکه بتوانیم میزان تخلف حدودی اضافه دریافتی صورت گرفته را مشخص کنیم، معیار سنجشمان را نرخ اعلام شده برای یک باشگاه بدن‌سازی درجه سه قراردادیم.

وقتی اعداد دریافت شده در فرمول مذکور قرار گرفت مشخص شد که یک باشگاه از هر نفرحدود یک میلیون تومان اضافه دریافتی داشت. تعداد ثبت‌نامی‌های باشگاه‌های مذکور استخراج و برای متولی مجموعه پرونده یک میلیارد و۴۰۰ میلیون تومانی گران‌فروشی تنظیم شد. این رقم هم طبق اعلام مدیر مجموعه و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد؛ چرا که پی بردیم مجموعه اول حدود هزار و۴۰۰ نفر عضو دارد.

مهدی مقدسی تصریح کرد: برای باشگاه دیگر هم همین معیارها درنظر گرفته شد، در این جا هم با توجه به تعداد مراجعه‌کننده، پرونده ۴۵ میلیون تومانی گران‌فروشی تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

در این رابطه مکاتبه‌ای هم با اداره کل استاندارد خواهیم داشت تا آن‌ها هم موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.