خراسان با 300 هزار رزمنده در چندین لشکر، رده و یگان پیاده و زرهی، نقش بی‌بدیلی در دوران دفاع مقدس داشته است که نزدیک به 50 هزار جانباز و 5 هزار آزاده در این خطه حاضر هستند و حدود 500 شهید فرمانده گردان به بالا از خراسان بوده‌اند.


مهدی کاهانی مقدم/

خراسان با 300 هزار رزمنده در چندین لشکر، رده و یگان پیاده و زرهی، نقش بی‌بدیلی در دوران دفاع مقدس داشته است که نزدیک به 50 هزار جانباز و 5 هزار آزاده در این خطه حاضر هستند و حدود 500 شهید فرمانده گردان به بالا از خراسان بوده‌اند.

هرگز نمی‌توان نقش پررنگ لشکر 77 خراسان و نخستین عملیات پیروز جمهوری اسلامی ایران علیه دشمن بعثی بعد از بنی صدر، یعنی عملیات حصر آبادان توسط این لشکر را فراموش کرد. حماسه‌آفرینی‌های دلاورمردان لشکر 21 امام‌رضا(ع) در دفاع از چذابه و نیز آزادسازی کردستان توسط رزمندگان دلیر لشکر 5 نصر صورت گرفت و ده‌ها مورد اینچنینی که در کارنامه درخشان فرزندان این خطه ثبت شده است.

به خاطر همین رشادت‌ها بود که صدام هیچ‌گاه نتوانست جزیره آبادان را پس بگیرد. علاوه بر این افتخار طراحی پل بعثت، متعلق به جهاد خراسان بود. نزدیک به 30 خلبان شهید خراسانی نیز گواهی بر نقش بسیار مؤثر نیروی هوایی این سرزمین در دوران دفاع مقدس بوده است.

نزدیک به 10 شهید ملی از خراسان بوده‌اند، همچون سردار شهید نورعلی شوشتری؛ جانشین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار شهید محمود کاوه؛ فرمانده لشکر ویژه، سردار شهید عبدالحسین برونسی؛ فرمانده تیپ جوادالائمه(ع) و سردار شهید ولی‌الله چراغچی مسجدی؛ جانشین لشکر ۵ نصر، سردار شهید ایرج رستمی؛ فرمانده عملیات جنگ‌های نامنظم شهید چمران، و... .

بی‌تردید این شهدا با شهادت خود، فرهنگ ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم را در جامعه ما نهادینه کردند و آنچه امروز برای انقلاب اسلامی ایران موفقیت محسوب می‌شود، همه به برکت خون همین شهداست.

رهبر معظم انقلاب پس از شهادت محمود کاوه گفتند: «محمود زمان انقلاب، شاگرد ما بود؛ اما حالا استاد ما شد».

ایشان همچنین در دیدار خانواده شهید برونسی، ضمن اشاره مجدد به خصوصیات وی، شهید برونسی را از عجایب و استثناهای انقلاب اسلامی خواندند که باید به عنوان الگویی برای جوانان معرفی شود.

حالا در هفته گرامیداشت دفاع مقدس هرچند تکریم و بزرگداشت خانواده معظم شاهد و زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا، محور برنامه‌های آحاد مردم و مسئولان قرار گرفته است، اما براساس آنچه مدنظر مقام معظم رهبری و وظیفه و تکلیفی همگانی است، اینکه باید در کنار این تجلیل و تکریم، ضمن معرفی اسطوره‌هایی که در دفاع مقدس داشتیم و با دست خالی و بدون هیچ چشمداشتی به جبهه‌ها رفتند و به واسطه حرکت ارزشمند و رشادت‌های آن‌ها یک وجب از خاک کشورمان جابه‌جا نشد، باید فرهنگ ایثار و شهادت را تبیین و ترویج کنیم تا در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی جاری و ساری باشد؛ به ویژه در این مقطع حساس که زیر فشارهای بین‌المللی و جنگ همه جانبه دشمنان به سر می‌بریم و بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد همه پای کار باشیم و استقامت کنیم.

در این بین وظیفه ما خراسانی‌ها با توجه به نقش و سهم بسزایی که در دفاع مقدس داشتیم و دلاورمردان بسیاری که از این خطه برخاستند و حماسه‌ها آفریدند و افتخار این مرز و بوم شدند، تکلیف ما را سنگین‌تر کرده است و مسئولان خراسانی از استاندار گرفته تا مسئولان دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و حتی اقتصادی مکلفند ضمن تبیین و ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار، پیروی از روش و منش شهدا را سرلوحه تمام امور و فعالیت‌های خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.