کارگردان مستند «مهین» درنشست نقد وبررسی فیلمش درمشهد گفت: اگر کمی حواسمان به دور و اطرافمان نباشد همه می‌توانیم مجرم باشیم.

همه می‌توانیم مجرم باشیم

به گزارش قدس آنلاین، اکران و نقد وبررسی فیلم "مهین" از مجموعه فیلمهای گروه هنرو تجربه با حضور کارگردان آن  در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

محمدحسین حیدری کارگردان مستند «مهین» در ابتدای این جلسه در خصوص شکل گیری این مستند داستانی گفت:سال ۸۷ در قزوین قتل های سریالی  اتفاق افتاد که من در همان ایام در قزوین دانشجوبودم ، سال ۹۴  موضوع را با مهدی مطهر در خصوص قاتلان سریالی مطرح کردم که قرار بود یک مجموعه کار کنیم راجع به قاتلان سریالی. از این قاتل‌ها چندتایی را پالایش کردیم. ۵ تایشان به ویژگی که ما می‌خواستیم نزدیک‌تر بودند. یکی از سختی‌های کار برای من این بود که اولین فیلم بلندم را تجربه می‌کردم.

حیدری درباره  مدت زمان تولید اولین تجربه کارگردانیش اظهار کرد: تولیدمان یک بازه ۱۹ روزه در قزوین بود. سه بار در آنجا مهدی مطهر زنگ زد گفت جمع کنید و برگردید زیرا در نیروی انتظامی به مشکل خورده بودیم. سوالشان این بود که چرا شما دارید روی این موضوع کار می کنید؟ چرا باید کار کنید؟ جالب است  که این اتفاقات سال ۸۸ افتاد و تولید ما هم سال ۹۶ بود که خب دوباره داستان انتخابات بود و انگار همه چیز حساسیت داشت.ما یک چیز خیلی کلی نوشته بودیم که از فیلم‌های آرشیوی استفاده  کنیم. یک سری مصاحبه ها بودکه به خاطر حساسیت‌ها  هنوز نگرفته بودیم .گفتیم اول تولیدمان را شروع بکنیم بعد برویم جلو. ما یک چیزی به اسم فیلمنوشت درست کردیم، صحنه هایی رو که باید بازسازی می‌شد را گرفتیم. جزئیات را کسی غیر از خودم نمی‌دانست. ما تعدد لوکیشن داشتیم. شاید در روز ۵ لوکیشن می‌رفتیم. ما کل تلاشمون این است که  فضای کلاسیک مسیر درست خود را داشته باشد. شروع ، پایان، اوج ، فرود همه این ها وجود دارد البته نسخه‌های فیلنامه‌مان خیلی تغییر کرده است.

حیدری در ادامه این نشست در واکنش به صحبتهای حبیب قاآنی مجری و منتقد برنامه که از تدوین بسیار خوب  وخلاقانه این مستند  درنحوه بازسازی صحنه‌ها و کمرنگ شدن مرز میان مستند و بازسازی گفت: قبل از اینکه به پرونده برسیم، بر سر کار کردن مستند به‌صورت بازسازی به توافق رسیده بودیم ضمن اینکه نمی‌دانستیم که می‌شود از تصاویر واقعی مهین که توسط قوه قضاییه ضبط شده بود، راشی داشته باشیم یا نه. ما می‌خواستیم شخصیت مهین به زوایایی که ما پیدا کرده‌ایم، نزدیک شود. به خاطر همین به این نتیجه رسیدیم که از بازسازی استفاده کنیم. اما اصراری بر بازسازی عین به عین تصاویر آرشیوی نداشتیم. تیم ما ترکیبی از بچه‌های مستند و سینما بود و سعی کرده بودیم سینما را خوب بشناسیم چون می‌دانستیم اگر بتوانیم داستانمان را خوب روایت کنیم دیگر کسی به این موضوعات دقت نمی‌کند و اتفاقا بعضی جاها مخاطب به این فکر می‌کند که مهین اصلی کدام است؟ واقعا اگر کمی حواسمان به دور و اطرافمان نباشد همه می‌توانیم مجرم باشیم.

وی همچنین گفت: در پلان اول فیلم ما همه چیز را لو دادیم چون نمی‌خواستیم از تعلیق استفاده کنیم. بلکه هدف ما چیز دیگری بود. ما می‌خواستیم پله پله نشان دهیم که یک آدم چگونه تبدیل به قاتل می‌شود. برخی به من می‌گویند خیلی‌ها در شرایط مهین قرار دارند ولی کارگری می‌کنند یا کار می‌کنند و آدم نمی‌کشند اما این یک قضاوت است. اگر همه به این شکل بودند که ما حالا یک جامعه ایده‌آل داشتیم. ما باید حواسمان به این باشد که هرکسی ظرفیتی دارد. برخی نمی‌توانند تحمل کنند. اگر کمی حواسمان به دور و اطرافمان باشد شاید این حوادث کمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.