یاسوج- پروژه چهار خطه سی سخت-یاسوج که عمری به قدمت ۱۰ سال دارد طی سالیان اخیر با حرکت لاک‌پشتی در اتمام این پروژه مواجه بوده، پروژه‌ای که قرار بود نفسی از دنا باز کند و پرترددترین جاده مواصلاتی مرکز شهرستان دنا را چهار خطه کند اما حال به دلیل قطع کردن درختان و از بین بردن ریه‌های این منطقه نفس دنا را گرفته است .

جاده «سی سخت» نفس «دنا» را گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: جاده مواصلاتی سی سخت به یاسوج سال‌ها است که محل مناقشه دوستداران محیط‌زیست و هم‌چنین دولتمردان واقع‌شده است .باوجوداینکه در قریب به‌اتفاق تمامی سخنرانی‌ها بر حفظ و پاسداری از محیط‌زیست و ذخیره‌گاه‌های بلوط‌ها در دامنه‌های زاگرس تأکید می‌شود اما این روزها احداث جاده چهار بانده سی سخت نشان می‌دهد که تمامی این سخنرانی‌ها در حد شعار بوده و در مقام عمل خبری از حفظ درختان بلوط نیست.

بریدن نفس دنا

بنا بر گفته کارشناسان درختان بلوط در شرایطی برای ایجاد این جاده مواصلاتی قطع شدند که به اعتقاد کارشناسان ارزش اقتصادی هر اصله بلوط برای طبیعت ۲۰۰میلیون تومان است.

بنا بر گفته امید سجادیان دبیر شبکه تشکل‌های محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویر احمد سال گذشته اعتراض‌ها منجر به توقف پروژه شد.

وی در این رابطه اظهار می‌کند: بخشی از این مسیر در دنای شرقی در اختیار سازمان محیط‌زیست است و بخشی از آن مربوط به منابع طبیعی است. ولی اجازه قطع درخت به‌هرحال جزو اختیارات منابع طبیعی است ولی آن‌ها مدعی هستند که هیچ مجوزی برای قطع درخت نداده‌اند.

این فعال محیط‌زیست معتقد است که این جاده نیاز به تعریض نداشت و می‌شد با اقدامات ایمن‌سازی‌ نقاط حادثه‌خیز جلوی مرگ درختان بلوط را گرفت.

وی عنوان می‌کند: طی کردن مسیر یاسوج به سی سخت که یکی از زیباترین جاده‌های ایران است، با سرعت بیشتر احتمال تصادف را بیشتر می‌کند.

چه سازمانی مجوز قطع داده است

باوجوداینکه درختان بسیاری در مسیر احداث این جاده قطع‌شده است اما جالب اینجاست که تمامی مدیران ازجمله محیط‌زیست و منابع طبیعی زیر بار نرفته و از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند از همین رو است که جواد رحیمیان، رییس منابع طبیعی شهرستان بویر احمد  اظهار می‌کند:  در مسیری که تحت نظارت ماست یک درخت هم قطع نشده است و  ما هنوز مجوزی برای قطع درخت در محدوده خود نداده‌ایم ولی احتمالاً ۳۵۰ اصله درخت در محدوده بویراحمد برای پروژه باید قطع شود که البته در مورد قطع کردن این درختان یا کمیته فنی اداره کل یا سازمان جنگل‌ها تصمیم می‌گیرد.

محسن جعفری نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد هم از مجوز قطع درختان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و بابیان اینکه نظارت بر تعداد و وضعیت درختان بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است اظهار می‌کند: اگر مجوزی هم صادرشده در زمان بنده نبوده است!

قطع درختان با مجوز

این در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پرسشی مبنی بر اینکه با چه مجوزی نسبت به قطع درختان و احداث راه در مسیر سیس سخت اقدام شده است بیان کرد: برای قطع درختان بلوط جاده یاسوج به سی سخت مجوزهای لازم را داشتیم.

عبدالمجید نژاد صفوی گفت: طبق بخشنامه و مجوز از منابع طبیعی و محیط‌زیست قطع درختان این محور به خاطر سهولت دررفت و آمد اهالی مردم شهرستان سی سخت و روستاهای اطراف و تعریض کردن جاده اصلی بلامانع اعلام شد.

وی افزود: طبق بخشنامه قرار شد پیمانکار بعد از اتمام کار به ازای هر درخت ۳ درخت در کنار جاده کاشت کند و تمام هزینه‌های درختان به خزانه پرداخت‌شده است.

صفوی نژاد بیان کرد: چون هیچ راهی به‌جز قطع درختان وجود نداشت با نظارت دستگاه‌های متولی و پرداخت خسارت به آن‌ها مجبور به این کار شدیم تا بتوانیم محور را بازگشایی کنیم.

ارزش جنگل

بنا بر گفته رییس منابع طبیعی شهرستان بویر احمد این جنگل‌ها ۱۳هزار سال سابقه حضور در زاگرس دارند و لذا ارزش اکولوژیک درختان زاگرس بسیار بالاست.

وی بابیان اینکه نوع جنگل‌هایی که در منطقه «ده برآفتاب» جایی که در آن جاده تعریضی عبور می‌کند به‌اصطلاح ما جنگل شناسان «دانه‌زاد» است و از بذر به وجود آمده می‌افزاید: این موضوع ارزش جنگل را چندین برابر می‌کند ضمن اینکه این جنگل‌ها جزو ذخایر ژنتیک است و باعث تثبیت کربن می‌شود.

بنا بر ادعای کارشناسان منابع طبیعی هر درخت حداقل ۵تن وزن دارد و مانع پخش شدن کربن در محیط‌زیست می‌شود لذا درختان بلوط زاگرس ذخایر ارزشمندی است که متأسفانه با این روند نقش خود را در کنترل آلودگی هوا و جذب توریست از دست می‌دهد.

از بین رفتن این درختان باعث تخریب خاک و راه افتادن رواناب‌ها با کوچک‌ترین بارندگی می‌شود اما به نظر می‌رسد در قبال تعریض ۳۰ کیلومتر از این جاده به جان خریدن این‌همه خسارات برای مدیران قابل توجیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.