پایگاه «المانیتور» با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، نوشته است که این تحریم‌ها بخشی از برنامه پیشنهادی «اف‌دی‌دی» برای ممانعت از بازگشت آمریکا به برجام است.

المانیتور: هدف از تحریم‌های جدید، ممانعت از بازگشت آمریکا به برجام است

قدس آنلاین: پایگاه «المانیتور» روز یکشنبه در گزارشی در مورد تحریم‌های تازه خزانه‌داری آمریکا علیه ایران، نوشته است که این تحریم‌ها با هدف دشوار کردن بازگشت رئیس‌جمهور آینده آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران وضع شده‌اند.

آمریکا این هفته بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را این بار به بهانه «تروریسم» در فهرست تحریم‌ها قرار داد. المانیتور نوشته است که از آنجا که این تحریم با برچسب تروریسم وضع شده، نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که اغلب وعده بازگشت به برجام را داده‌اند، در صورت پیروزی در انتخابات، برای رفع این تحریم‌ها با «مانع سیاسی» روبرو خواهند بود.

«تایلر کولیس» حقوقدان متخصص در امور تحریمی در شرکت «فراری اند اسوشیتس» می‌گوید: «مخالفان [توافق هسته‌ای] در تلاش هستند تا رئیس‌جمهور آینده را گیر بیندازند تا نتواند تحریم‌های ایران را رفع کند. آن‌ها دارند زمینه‌چینی می‌کنند تا اگر شما این کار را کردید، بتوانند به شدت به شما ضربه بزنند. و تا زمانی که نتوانید این تحریم‌ها را رفع کنید، اتخاذ سیاستی بهتر در قبال ایران و بازگشت به برجام ناممکن خواهد بود.»

پیش از این «مارک دوبوویتز» مدیر لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی طرح ایجاد «دیوار تحریمی» را به دولت آمریکا ارائه کرده بود. بر اساس پیشنهاد دوبوویتز، واشنگتن برای اطمینان از عدم بازگشت دولت آینده آمریکا به برجام، باید تحریم‌های کنونی را که به بهانه هسته‌ای وضع شده‌اند، به تروریسم مربوط کرده و از این طریق هزینه سیاسی رفع آن‌ها را افزایش دهد.

وی در آن یادداشت نوشته بود: «رفع تحریم‌های تازه بانک مرکزی که صرفا بر اساس [بهانه] تروریسم باشد، برای رئیس‌جمهور آینده به مراتب دشوارتر خواهد بود.»

پس از اعلام تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، همانطور که انتظار می‌رفت دوبوویتز از این تحریم‌ها استقبال کرد و مدعی شد که حتی در صورت رفع تحریم‌ها، مؤسسات مالی بین‌المللی از همکاری و مراوده اقتصادی با این نهاد که حالا به حمایت از تروریسم متهم شده، اجتناب خواهند کرد.

المانیتور در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است که تحریم‌های تازه می‌تواند روند واردات دارو و مواد غذایی را نیز بیش از پیش با دشواری مواجه کند، چراکه در حالی که در تحریم‌های پیشین بندی برای مستثنا شدن اقلام انسانی وجود داشت، در تحریم جدید چنین بندی وجود ندارد.

پیچیده شدن روند راه‌اندازی ساز و کار مراوده‌ای «اینستکس» که از سوی اتحادیه اروپا با هدف راضی کردن ایران به ادامه اجرای برجام طراحی شده، از دیگر مسائلی است که به نوشته المانیتور می‌تواند به واسطه تحریم‌های تازه ایجاد شود.

پیش از این هم «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود هدف تحریم‌های تازه آمریکا فشار به مردم ایران از طریق ممانعت از واردات غذا و دارو است. وی روز گذشته در توییتر نوشت تحریم‌های تازه نشانگر این موارد است: «استیصال و ناکامی "فشار حداکثری" آمریکا، ایجاد مانع در برابر بانک مرکزی ایران جهت تامین مالی واردات غذا و داروی برای مردم‌مان، ترس تیم ب از بازگشت ایالات متحده به مذاکره و تلاش‌های تیم ب برای کشاندن دونالد ترامپ به جنگ.»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.