۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 671338

به بهانه رونمایی از جدیدترین سرجنگی موشک بالستیک دوربرد خرمشهر در رژه ۳۱ شهریورماه امسال با ویژگی‌های این موشک بالستیک آشنا شوید.

«کابوس اسرائیل» را بیشتر بشناسیم

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، رژه ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۶ نیروهای مسلح در حالی با رونمایی از دستاوردی جدیدی در عرصه موشکی ایران با نام «موشک خرمشهر» همراه شد که امروز (۳۱ شهریور ۱۳۹۸) جدیدترین سرجنگی موشک بالستیک دوربرد خرمشهر به نمایش درآمد.

نسل اول «خرمشهر» به عنوان دومین موشک بالستیک بدون بالک و اولین بالستیک دوربرد بدون بالک ایرانی، بابرد ۲ هزار کیلومتری و سوخت مایع از نوع زمین به زمین به طول ۱۳ متر و قطر ۱.۵ متر، با وزن تقریبی ۲۰ تن در حالی در نمایش باشکوه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۹۶ حضور یافت که این موشک بالستیک در نمونه اولیه، دارای سرجنگی به وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم بود و می‌توانست بجای یک کلاهک، تا چند کلاهک جنگی را با خود حمل کند. 

طولی نکشید و در ۱۴ بهمن ۹۷ نسل دوم این موشک بالستیک و مرگبار ایرانی به عنوان جدیدترین موشک بالستیک ساخت داخل به سرجنگی‌ جدید از نوع هدایت شونده تا پایان مسیر مجهز شد.

این نسل از موشک خرمشهر که به نام «خرمشهر ۲» نامگذاری شد با همان مشخصات قبلی می‌توانست با استفاده از بالک‌های نصب شده بر روی سرجنگی به مسیر خود تا لحظه اصابت به هدف ادامه دهند.

این نمونه از سرجنگی‌ها که در سال‌های گذشته با ساخت موشک عماد بکارگیری شدند در ادامه روی انواع مختلفی از موشک‌های بالستیک نظیر «قدر» و «قیام» و «خرمشهر» نصب شدند.

سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بهمن ۱۳۹۷ در زمینه دقت بالای «موشک خرمشهر» در آزمایش‌های نهایی، بار دیگر این موشک را در کانون توجه ناظران قرار داد. البته کمی پیش از آن و در نمایشگاه دهه فجر، فیلم‌هایی از اصابت دقیق سرجنگی موشک خرمشهر به هدف نیز منتشر شده بود.

پیشتر نیز مسئولین دفاعی از قابلیت تطبیق سرجنگی عماد با سایر موشک‌های بالستیک خبر داده بودند اما سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اصابت سرجنگی موشک خرمشهر با خطای ۶۰ سانتیمتر به هدف در برد ۱۳۰۰ کیلومتر در آزمایش‌های نهایی خود، نشان داد که این موشک حرف های زیادی برای گفتن دارد. با این میزان خطا، عملاً سطح قابلیت نقطه زنی موشک‌های بالستیک ایران، بسیار بهبود یافته است.

امیر حاتمی وزیر دفاع درباره دقت بالای موشک خرمشهر گفته بود که در جریان یکی از تست‌های اخیر، موشکی با برد ۲ هزار کیلومتر توانسته با دقت بالا درست در وسط مربعی با ابعاد ۳۰ متر در ۳۰ متر فرود بیاید.

امروز اما رژه ۳۱ شهریورماه ۹۸ شاهد جدیدترین سرجنگی موشک بالستیک دوربرد خرمشهر بود.موشک بالستیکی که با برد ۲ هزار کیلومتر قادر است یک یا چند سر جنگی را تا وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم حمل کند.

در حالی که هنوز جزئیاتی در رابطه با ویژگی‌های سرجنگی جدید موشک بالستیک خرمشهر منتشر نشده است، نگاهی اجمالی به ویژگی‌های این موشک بالستیک ایرانی که از آن به عنوان کابوس اسرائیل و مرگبارترین پیام ایران به تهدیدات آمریکا یاد می‌شود، خالی از لطف نیست.

موشک بالستیک خرمشهر می‌تواند کلاهکی تا ۱۸۰۰ کیلوگرم را حمل کند و تا دوهزار کیلومتری از محل پرتاب حرکت کند؛ این میزان کلاهک جنگی به معنای قدرت تخریب بیشتر موشک خرمشهر نسبت به سایر موشک ها است؛ با مقایسه حجم سر جنگی موشک خرمشهر با دیگر موشک‌ها می توان به راحتی فهمید که خرمشهر در نابودی اهداف دشمن قدرتی منحصر بفرد دارد؛  شدت انفجار ۱۸۰۰ کیلویی برای همه مشخص است، اما وقتی که موشک دارای سه کلاهک همزمان انفجاری باشد شدت انفجار چند برابر می‌شود. به این دلیل بحث توان پیاده سازی انفجار سه کلاهک همزمان در یک موشک را می‌توان دست آوردی بسیار مهم برای جمهوری اسلامی  ایران به حساب آورد که در موشک خرمشهر به ثمر نشسته است.

ویژگی موشک خرمشهر در آن است که هم می‌تواند ۳ کلاهک انفجاری همزمان حمل کند و هم اینکه می‌تواند وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم مواد منفجره را با خود حمل کند. شدت انفجار ۱۸۰۰ کیلویی برای همه مشخص است اما وقتی که موشک دارای ۳ کلاهک همزمان انفجاری باشد شدت انفجار چند برابر می‌شود. به این دلیل بحث توان پیاده سازی انفجار ۳ کلاهک همزمان در یک موشک را می‌توان دست آوردی بسیار مهم برای ایران به حساب آورد.

موشک خرمشهر؛ قیام فناورانه و جسورانه ایرانی

کلاهکی که در موشک خرمشهر مشاهده می‌شود از نوع مخروطی ساده با یک نوک غیر تیز با انحنای کم برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت های پروازی بالا و هایپرسونیک است اما می‌توان انتظار داشت کلاهک‌های دیگری که در موشک‌هایی مانند سجیل و قدر از نوع سه مخروطی نصب شده برای موشک خرمشهر نیز طراحی شود. بر اساس شکل ظاهری کلاهک خرمشهر در ناحیه دماغه، می توان سرعت این موشک را بیش از ۱۵ ماخ تخمین زد.

موشک خرمشهر با توجه به ساختار خود و عدم نیاز به بالک و طول کمتر نسبت به موشک‌های قدر و سجیل و عماد، کاندیدای اول بکارگیری در یک پرتابگر زیرسطحی در آینده است. این موشک نیز مانند قیام، در مرحله روشن بودن پیشران، تنها با اتکا به سامانه «کنترل بردار رانش» هدایت می ‌شود. کلاهک جداشونده آن نیز می‌تواند با اتکا به تجربه موشک عماد که دارای خطای چند متر در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر طراحی شود هر چند که تجهیزات کنترل آیرودینامیکی روی کلاهک نمونه رونمایی شده خرمشهر دیده نمی‌شود.

در عین حال با توجه به اینکه وزن کلاهک این موشک بالستیک جدید، ۱۸۰۰ کیلوگرم اعلام شده، می‌توان با مقایسه اعداد اعلامی برای سایر موشک‌های رونمایی شده کشورمان، آنرا مرگبارترین موشک ایرانی برای حمله به دشمن و هر متجاوز توصیف کرد. در عین حال، قطر بیشتر این موشک جدید به نسبت نمونه های دوربرد دیگر ایرانی، این امکان را به آن می دهد که چنین کلاهک سنگین تری را حمل کند.

البته این قابلیت موشک خرمشهر که در فاز نهایی، کلاهک آن تبدیل به چند کلاهک با قابلیت اصابت به اهداف گوناگون شود، یک جهش قابل توجه در طراحی‌ها و حمله به اهداف مختلف محسوب خواهد شد به گونه‌ای که عملاً هر موشک خرمشهر، می‌تواند وظیفه ۲ یا ۳ موشک بالستیک را بر عهده بگیرد و با کمک مدل جدید طراحی خود، اطمینان و اثربخشی بیشتری را به دنبال داشته باشد.

ویژگی‌های خرمشهر

- برد: ۲ هزار کیلومتر

- قابلیت: حمل چند کلاهک

- نوع جدایش: تک مرحله‌ای

- سوخت: مایع

- وزن مسلح: نامشخص

- وزن سر جنگی: نامشخص

- ماموریت: زمین به زمین - بالستیک

- هدایت: با و بدون باله

  پایان دوران بزن در رو

موشک خرمشهر اما تنها یکی از صدها موشکی است که ایران بدون کمک هیچ یک از قدرت‌های منطقه و فرامنطقه‌ای دست به ساخت آن زده است .موشکی که قطعاً نه اولین موشک ایرانی خواهد بود و نه آخرین آن، اما به تنهایی قادر شده تا غرب از توانایی‌های ایران به احترام چنین قدرتی بر سر پا ایستاده و انگشت حیرت بر دهان بگیرد.

همه موشک های جمهوری اسلامی ایران می تواند برای کشورهایی که نیت شومی بر علیه ایران دارند کابوس به حساب آید و باد گفت رونمایی از توان موشکی ایران حامل این پیام مهم رهبر معظم انقلاب برای دشمنان است که "دوران بزن در رو به پایان رسیده است".

در واقع زمانی که ایالات متحده همه دشمنان قسم خورده ایران در منطقه را تا دندان مسلح می کند، نخست وزیر اسرائیل هر روز تهدید به حمله نظامی بر علیه ایران مراکز حساس ایران می‌کند، نامه پادشاه عربستان به ایالات متحده برای حمله به ایران توسط ویکی لیکس لو می‌رود، و… نمی‌توان از ایران توقع داشت که دست روی دست بگذارد و منتظر حمله بماند. بدیهی است که ایران هم برای ایجاد موازنه قدرت دست به ساخت تسلیحاتی کند که بتواند توسط آن طرف مقابل را بر حذر دارد که اگر به ایران حمله کند هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

برای افرادی مانند آقای ترامپ که یک کاسبکار است فقط همین زبان مفهوم دارد "سود و زیان"؛ بدیهی است وقتی متوجه شوند که زیان کاری برای آنها از سودش بیشتر است دست به آن کار نمی زنند.

باید گفت وقتی که ایران را تهدید می کنند باید ایران هم در پاسخ آنها را متوجه کند که حمله به ایران هزینه ای بسیار سنگین تر از سود آن خواهد داشت و به همین دلیل هم هست که ایران توان موشکی خود را به نمایش می گذارد.

گو اینکه همه کارشناسان متوجه هستند که دلیل این افزایش تنش ها در سطح جهان توسط ترامپ این است که وی خواهان تحریک کشورها به خرید تسلیحات بیشتر از ایالات متحده است اما به هر حال افزایش تنش بر علیه ایران مورد حمایت لابی‌های اسرائیلی در ایالات متحده نیز است و وقتی که این لابی ها تلاش می کنند توسط آقای ترامپ تنش ها بر علیه ایران را افزایش دهند و رئیس جمهور آمریکا نیز در اقدامی متقابل تلاش می‌کند با افزایش فشارها به ایران حمایت آنها را در انتخابات پیش رو داشته باشد، بدیهی است ایران هم به نوبه خود به آنها گوشزد کند که تهدید ایران بی هزینه نیست و اگر نقشه‌ای برای حمله به ایران باشد ایران کاری می کند که هزینه آن برایشان بسیار گران تمام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.