۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 671364

جو بایدن خواستار انتشار عمومی متن گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی او شد.

جزئیاتی از رسوایی جدید دونالد ترامپ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام نیوز، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی «وال‌استریت ژورنال» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با وولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین او را تحت فشار قرار داده تا درباره هانتر، پسر جو بایدن که مدیر یک شرکت گاز در اوکراین است، تحقیق کند.

براساس این اطلاعات ترامپ در این تماس تلفنی، ۸ بار به زلنسکی گفته است که با رودی جولیانی وکیل وی برای انجام این تحقیق همکاری کند.

ترامپ اصرار داشته است که بداند آیا بایدن به عنوان معاون رئیس جمهوری در دوران باراک اوباما از مقامش برای فشار به اوکراین سوء استفاده کرده است یا خیر.

در پی افشای این اطلاعات درباره مکالمه رهبران آمریکا و اوکراین، جو بایدن، نامزد انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها روز جمعه در بیانیه‌ای از کاخ سفید خواست که متن کامل مکالمه میان دونالد ترامپ و وولودیمیر زلنسکی را منتشر کند.

جو بایدن از مدیر موقت سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز خواست تا «از سنگ‌اندازی خودداری کرده» و اجازه دهد اعتراض رسمی که توسط یک افشاگر مطرح شده، به دست کنگره برسد.

مدیر موقت این سازمان اطلاعاتی تاکنون اجازه نداده است که این پرونده به کنگره آمریکا ارجاع داده شود.

از سوی دیگر دموکرات‌های کنگره آمریکا تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند تا مشخص شود آیا ترامپ و رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ تلاش کرده‌اند با فشار بر دولت اوکراین اطلاعاتی کسب کنند که به انتخاب مجدد ترامپ در سال ۲۰۲۰ کمک کند.

رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ روز پنجشنبه به «سی‌ان‌ان» گفت که او از دولت اوکراین خواسته است که درباره هانتر بایدن پسر جو بایدن تحقیق کند. جولیانی گفته است که جو بایدن در دوران مسئولیتش در دولت باراک اوباما تلاش کرده که دادستان اوکراین را در ارتباط با تحقیق درباره معاملات پسرش تحت فشار قرار دهد. جو بایدن و پسرش این اتهام را رد کرده‌اند.

عکس | جو بایدن و پسرش هانتر

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه فاش کرده بود که یک مامور اطلاعاتی به دنبال «وعده» نگران‌کننده دونالد ترامپ به یک رهبر خارجی تصمیم گرفته است، از رئیس جمهوری به بازرس کل سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا شکایت کند.

گفته می شود که دونالد ترامپ از وولودیمیر زلنسکی خواسته است درباره پسر جو بایدن تحقیق کند تا در قبال آن آمریکا از اوکراین حمایت نظامی کند.

بر اساس این گزارش‌ها،‌ ترامپ همتای اوکراینی خود را «تهدید کرده» است که در صورتی که در مورد جو بایدن و پسرش هانتر بایدن تحقیقات انجام ندهد، مانع کمک ۲۵۰ میلیون دلاری به اوکراین خواهد شد.

بازرس کل نیز پس از بررسی این شکایت به این نتیجه رسیده است که شکایت مذکور بجا و مناسب و معتبر است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

براساس قانون آمریکا اگر شکایت مطرح مایه "نگرانی فوری" باشد و اگر بازرس کل آن را "معتبر" بداند رییس اداره اطلاعات موظف است ظرف ۷ روز اطلاعات موجود را درباره این شکایت در اختیار کنگره بگذارد.

دموکرات‌ها در کنگره آمریکا می‌گویند اگر این شکایت و ادعاهای مطرح‌شده حقیقت داشته باشد، خواسته ترامپ از رهبر یک کشور دیگر برای تحقیق در مورد رقیب سیاسی‌اش «نمونه‌ای جدی از سوءاستفاده از قدرت» است.

ادعایی که دونالد ترامپ آن را رد کرده و اتهامی مضحک توصیف کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران از توصیف مکالمه‌اش با همتای اوکراینی سر باز زد و گفت: «مهم نیست چه صحبت‌هایی کرده‌ام... مهم این است که کسی در مورد اقدامات جو بایدن [در اوکراین] تحقیق کند».

کاخ سفید آمریکا هفته پیش اعلام کرده بود کمک نظامی ۲۵۰ میلیون دلاری که قبلا جلویش گرفته شده بود، در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد. این کمک عمدتا برای تجهیز و آموزش نیروهای نظامی اوکراین، در جریان نبردها با جدایی‌طلب در شرق این کشور، در نظر گرفته‌ شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.