ایلام-هر چند که با تثبیت حدودی قیمت‌ها کمی از التهاب بازار گوشت سفید ازجمله مرغ کاسته شده است اما کمبود مرغ و یا نحوه عرضه به‌گونه‌ای دیگر در استان ایلام خودنمایی می‌کند.

تولیدکنندگان مرغ ایلام در صف کشتارگاه/تولید بیش از مصرف درد سرساز شده است

قدس آنلاین؛ گروه استان ها- فرزانه سلطان پور: درحالی‌که این استان سالانه افزون بر ۵۰ هزار تن مرغ تولید و روانه بازار می‌کند اما مدتی است که به دلیل ضعف برخی از زیرساخت‌ها مانند کشتارگاه صنعتی لذا نظام عرضه و تقاضا برهم‌خورده و موجب اعتراض تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

به دلیل تنها فعالیت یک کشتارگاه در این استان لذا کشتار مرغ با مشکلات بسیاری روبرو است و لذا نیاز مردم استان به‌ویژه در شهرهای دره‌شهر، بدره، آبدانان و دهلران به دلیل کمبود شدید این محصول تأمین نشده و قیمت مرغ در این مناطق با افزایش بیشتری روبرو است.

کشتارگاه مرغ دره شهر که با ظرفیت کشتار ۱۰ هزار قطعه مرغ در روز در تأمین نیازهای این شهرها نقش تأثیرگذاری داشت حال به دلیل تعطیلی شهرستان‌های حوزه جنوب استان را با کمبود مرغ روبرو کرده است.

هرچند که تا پیش‌ازاین مسئولان وعده دادند که با طرح کشتارگاه صنعتی طیور آبدانان با ظرفیت کشتار دو هزار قطعه در ساعت خلأ تعطیلی کشتارگاه دره شهر پر می‌شود اما واقعیت این است که این پروژه نیز متوقف‌شده است.

گره‌ای که کورتر می‌شود

اما دراین‌بین نبود کشتارگاه طیور موجب شده تا صدای بسیاری از تولیدکننده‌ها نیز دربیاید.

تولیدکنندگان مرغ که حال با مشکل کشتار صنعتی روبرو هستند تلاش می‌کنند تا محصول خود را به خارج استان بفروشند اما این در حالی است که مسئولان چهارمحال و بختیاری خروج طیور را از ایلام ممنوع کرده و لذا بنا بر گفته یکی از این مرغداران در حال حاضر آها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.مصرف روزانه گوشت مرغ در استان ایلام ۳۰ تن است و این در حالی است که مرغداری‌های ایلام روزانه ۴ برابر این مقدارتولید می‌کنند

آن‌ها اظهار می‌کنند: طبق اعلام ستاد تنظیم بازار استان، به‌منظور تأمین گوشت مرغ موردنیاز مردم استان، خروج مرغ زنده و کشتار روز از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است از طرفی امکان کشتار به‌صورت صنعتی و بسته‌بندی بهداشتی نیز در سراسر استان میسر نیست با این احتساب مسئولان اعلام نمی‌کنند پس چه باید انجام داد؟

تولیدکنندگان ابراز می‌کنند درحالی‌که مسئولان می‌دانند که تولید در استان بیش از نیاز و مصرف است اما اجازه خروج مرغ از استان را نمی‌دهند و این موضوع درنهایت به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام می‌شود زیرا با این رویه در دوره بعد بسیاری از تولیدکنندگان از جوجه ریزی خودداری خواهند کرد و دوباره بازار دچار کمبود خواهد شد.

یک مویز و چهل قلندر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در این رابطه اظهار می‌کند: استان ایلام به دلیل برخورداری از مرز مهران و واحدهای متعدد مرغداری در صورت وجود کشتارگاه‌های مختلف طیور و بسته‌بندی‌های مناسب می‌تواند بخشی از بازار عراق را نیز تأمین کند.

یار الله نصیری ابراز می‌کند: این در حالی است که این استان تنها دارای یک کشتارگاه طیور بوده و لذا این کمبود هم چنان در بازار التهاباتی را به همراه دارد که منجر ب افزایش قیمت و یا کمبود گوشت مرغ در بازار شده است.

وی بابیان اینکه برای رفع این مشکل تاکنون ۱۵ جلسه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور استاندار برگزارشده است می‌افزاید: مسلماً با سرمایه‌گذاری در این صنعت علاوه بر اشتغال‌زایی در استان، مشکلات مرغداران کمتر و نیز توزیع مرغ تسهیل می‌شود.

تولید بیش از مصرف

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام بابیان اینکه روزانه ۱۴۰ تن گوشت مرغ در مرغداری‌های این استان تولید می‌شود بیان می‌کند: مصرف روزانه گوشت مرغ در استان ۳۰ تن است و مرغداری‌های ایلام روزانه ۴ برابر این مقدار و حدود ۱۲۰ تن تولید می‌کنند.

سید محمدتراب میری راه‌اندازی و ایجاد برخی صنایع مانند کشتارگاه صنعتی و صنعت بسته‌بندی را بسیار درآمدزا و برای این استان الزامی و واجب دانسته و ادامه می‌دهد: با توجه به شعار سال به نام رونق تولید در صورت تأمین نهاده‌ها آمادگی تأمین گوشت مرغ استان و صادر کردن به کشور عراق هستیم.

وی یادآور می‌شود: اکنون ۴۰۰ واحد مرغداری در استان وجود دارد که روزانه ۱۴۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود که بیش از نیاز مصرف استان است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.