شیراز- تاکنون در این شهر خانه‌های بسیاری با قدمت قدیمی و معماری منحصربه‌فرد تخریب و جای خود را به خانه‌های مدرن و معماری غربی داده است و این سریالی است که ظاهراً تمامی نداشته و هم چنان در بسیاری از شب ها و دور از چشم مأموران میراث فرهنگی این میراث قدیمی فرو می ریزد.

میراثی که خاک می‌شود

قدس آنلاین؛گروه استان ها: بافت تاریخی شیراز و خانه‌های باارزش این شهر اغلب در اطراف حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) قرار دارد.

تخریب شبانه خانه‌های تاریخی بافت قدیم شیراز خصوصاً در ایام تعطیلات سابقه‌ای چندساله دارد که در یک نمونه آن دوخانه تاریخی ثبت ملی شده اوایل اسفندماه ۹۶ به‌صورت شبانه تخریب شد.
خانه‌های تاریخی سلیمی و منتصری شیراز که هر دو دهم خرداد ۱۳۸۲ ثبت ملی شده بودند، چهارم اسفند ۱۳۹۶ تخریب شدند و به تاریخ پیوستند.

شامگاه ۱۴ خرداد 98 نیز تخریب خانه تاریخی در بافت تاریخی شیراز رقم خورد که فعالان میراث فرهنگی آن را تاریخی ،ارزشمند و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد توصیف کردند.
و این بار در آخرین روز از شهریورماه یک‌خانه باارزش دیگر تاریخی شبانه در غفلت مسئولان با بیل لودر به تلی از خاک تبدیل شد!

تخریب با مجوز

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در همین رابطه گفت: یک‌خانه باارزش تاریخی واقع در کوچه مولا رو به روی مسجد حاج نظام واقع در بافت تاریخی شیراز تخریب شد.

مسعود منیعاتی افزود: بخش‌هایی از سقف‌ این خانه که از زیبایی منحصربه‌فردی نیز برخوردار بود در سال‌های گذشته تخریب شد و مالک آن نیز به دنبال ساخت هتل به‌جای این خانه تاریخی بود.

وی ادامه داد: گویا مالک این هتل مجوز تخریب آن را از اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اخذ کرده است.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس اظهار داشت: این خانه از ارزش‌های تاریخی منحصربه‌فردی برخوردار بوده که بخش از آن شامل معماری،گچ‌بری، نقش برجسته ، موزاییک‌کاری و نقاشی‌های سقف ، دیواره و سردر ورودی می‌شود.

منیعاتی گفت:‌گویا در حکم تخریب این خانه تاریخی که از سوی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس صادرشده نیز آمده است که سردر و کلیه متعلقات تاریخی این بنا باید حفظ شود اما مالک آن شب گذشته با لودر شروع به تخریب کلی بناکرده است.

خانه بی‌ارزش

درحالی‌که دوستداران میراث فرهنگی این خانه را صاحب ارزش می‌دانند اما عبدالرضا نصیری معاون میراث استان فارس در توضیح این اتفاق طی گزارشی اظهار کرد: خانه تخریب‌شده در بافت تاریخی شیراز را فاقد ارزش ثبت می‌داند.

به گفته وی  این خانه مانند صدها خانه تاریخی در شیراز از سوی اداره کل میراث استان فارس به‌عنوان یک‌خانه تاریخی ارزشمند دیده می‌شد و نگاه ما برای ثبت و حفظ این اثر تاریخی بود اما قبل از سال 90 این خانه دچار آتش‌سوزی شد و با 80درصد تخریب تقریباً غیر از اسکلت اصلی خانه چیزی از آن باقی نماند.

بر اساس گفته‌های نصیری بااین‌حال با توجه به وجود برخی از ارزش‌های معماری در این خانه ازجمله هشتی آن، اداره کل میراث فرهنگی درصدد حفظ و صیانت از این بنای تاریخی بود اما سال 1394 نیز بخش‌های دیگر این خانه ازجمله هشتی آن آسیب دید و این خانه تقریباً به بنایی که فاقد ارزش ثبت است، تبدیل شد.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که مجوز تخریب از سوی میراث فرهنگی استان صادرشده و بناست که به‌جای این خانه یک هتل ساخته شود. 

معاون میراث فرهنگی استان فارس در این زمینه نیز می‌گوید: مالک که فردی حقیقی است بارها درخواست دریافت مجوز برای تجدید بنا را داشت که بنا به دلایلی با آن مخالفت می‌شد، اما بعد از بررسی‌های به‌عمل‌آمده مجوز تخریب این بنا در بافت تاریخی شیراز صادر شد.

به گفته نصیری این خانه اگرچه در بافت تاریخی شیراز واقع‌شده بود، اما نه‌تنها ثبت ملی نشده بود، بلکه فاقد ارزش ثبت بود و از طرفی در سال‌های اخیر این خانه به یک زباله‌دانی و محلی برای تجمع افراد معتاد تبدیل‌شده بود که این موضوع نیز مغایر با مسئولیت‌های اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس است، ازاین‌رو با توجه به این‌که این خانه فاقد ارزش تلقی می‌شود، مجوز تخریب آن صادرشده است.

معاون میراث فرهنگی استان فارس  با تأکید بر اینکه  این خانه فاقد ارزش ثبت بود، افزود: در طول سال‌های متمادی این اداره کل برای صیانت و حتی ثبت این خانه در بافت تاریخی شیراز تلاش کرد اما به نتیجه نرسید بنابراین با درخواست مالک برای تجدید بنا برابر قانون موافقت شده و کار غیرقانونی صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.