یکی از روزنامه‌نگاران نامدار مصری قبل از مرگش شکست عربستان در جنگ یمن را پیش‌بینی کرده بود.

یمن، لقمه‌ بزرگی که عربستان را خفه کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سران عربستان زمانی که برای حمله به یمن ائتلاف تشکیل می‌دادند هرگز تصور نمی‌کردند این چنین سرافکنده شوند. پنج سال پیش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با کوچک شمردن توان نظامی یمن ادعا کرد ظرف چند هفته این کشور را به زانو در می‌آورد، اما حالا این ریاض است که در باتلاقی که خودش ساخته گرفتار شده است.

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی


عربستان در فروردین ۹۴ به یمن حمله کرد تا به گفته خودش نیروهای انصارالله را سرکوب کند و منصور هادی -رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن- را به قدرت برگرداند. این در حالیست که یمن هر روز قدرتمندتر از دیروز در مقابل تجاوز بیگانگان (عربستان و امارات و حامیان غربی آنها) می‌ایستد و اقدامات اخیرش لرزه بر اندام متجاوزان انداخته است.

نیروهای یمنی هفته گذشته با استفاده از تجهیزاتی ساده چنان به تاسیسات نفتی عربستان حمله کردند که موج اثرات آن در جهان احساس شد. حمله‌ای که با ۱۰ پهپاد ساده، اما با دقت و ذکاوت انجام شد ۲۲ نقطه از دو پالایشگاه عربستان را هدف گرفت، تولید نفت عربستان را فلج کرد و بورس جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

آتشی که این حمله به پا کرد هم تاسیسات نفتی عربستان را و هم دامن آبروی آن را گرفت. اکنون عربستان مانده و مشتریانی که منتظر نفت خام هستند. حمله یمن نیمی از تولید نفت خام عربستان را که شامل ۵ درصد مصرف جهانی می‌شود، متوقف کرد.

این اقدام نه تنها سران عربستان و متحدان آن‌ها را بلکه تحلیلگران و کارشناسان بین‌المللی را نیز حیرت زده کرد. حال، سران سعودی که محاسباتشان غلط از آب درآمده چشم اندازی از پیروزی در این جنگ ندارند. آن‌ها درمانده‌اند و با گمانه‌زنی‌های مختلف و مقصر شمردن ایران، برای گرفتن تصمیمی درست (که شاید قبول شکست باشد) وقت می‌خرند.

شکست عربستان در این جنگ ناعادلانه از همان ابتدا بر کسی پوشیده نبود، مگر بر سران خوش خیال سعودی و هم‌پیمانان آنها؛ به طوری‌که «محمد حسنین هیکل» روزنامه نگار نامدار و کهنه‌کار مصری پیش از مرگش شکست ریاض در جنگ یمن را پیش‌بینی کرده بود.

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

هیکل هفده سال روزنامه نگار روزنامه الاهرام  و مدت کوتاهی وزیر خارجه مصر بود.


هیکل تقریباً چهار سال پیش در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر گفته بود: «رفتار عربستان در یمن به شدت احمقانه است».

هیکل که در آن زمان ۹۱ سال داشت به السفیر گفت: «عربستان سعودی در باتلاق یمن غرق می‌شود. یمن لقمه‌ای بسیار بزرگ برای عربستان است و حتی اگر ریاض کاملا محتاطانه عمل کند باز هم یمن آن را کاملا می‌بلعد».

او در ادامه این مصاحبه با اشاره به عقد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که خشم کشورهای عرب را برانگیخته بود، اظهار کرد: «عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج ضعیف‌تر از آن هستند که به بهانه‌ی توافق هسته‌ای دردسر درست کنند. آن‌ها تنها می‌توانند به آمریکا گلایه کنند، چون این توافق را مانند خنجری می‌دانند که از پشت سر خورده‌اند».

در زمان انتشار اظهارات هیکل در روزنامه السفیر طیف گسترده‌ای از مخالفان از جمله کارشناسان، تحلیلگران، روزنامه نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی از او انتقاد کردند و تنفر او از عربستان را دلیل اظهاراتش دانستند. اما امروز درستی تحلیل هیکل به وضوح مشخص است و جهان نظاره‌گر کشتی اعتبار و اقتدار عربستان است که در باتلاق یمن غرق می‌شود و کاری از دست هم‌پیمانانش بر نمی‌آید.

این تاوان خون کودکان بی‌گناه یمنی است که در جنگ ناعادلانه عربستان جان دادند. کودکانی که در مسیر مدرسه، روی تخت‌های بیمارستان، در خواب شبانه یا در حال بازی بمباران شدند.

یمن، لقمه‌ی بزرگی که عربستان را خفه کرد

جنگی که یک نسل را در معرض گرسنگی و مرگ قرار داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.