در آغازین روزهای سال تحصیلی جدید و با مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و با تخصیص سهمیه استانی، 15 میلیون دفترچه دانش‌آموزی دولتی در سراسر کشور توزیع شده است.

الگوهای غربی در نوشت افزار دولتی!

 گرچه با این رویه و تعیین قیمت‌های مصوب موجب شده عرضه هدفمند این محصولات کنترل شده و راه را برای سوءاستفاده‌ها محدود کند، اما همین دفاتر توزیع شده نیز به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها در روند تولید وعرضه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

• کیفیت نداشتن دفترچه‌ها

محمدرضا بهروش، مدیرعامل مؤسسه ضریح آفتاب با اشاره به این گونه موارد می‌گوید: در حال حاضر ما به عنوان مباشر، توزیع 900 هزار دفتر دولتی دراستان خراسان رضوی را برعهده داریم. این در حالی است که دفاتر یادشده با وجود قیمت مناسب از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. چنانکه دفتر 100 برگ را با منگنه دوخت زده‌اند و استحکام کافی ندارد. جلدهای این دفاتر نیز بدون لایه پوشاننده بوده و رنگ می‌دهد. همچنین از کاغذهای 50 گرمی استفاده کرده‌اند که استحکام و قوام مناسب را نداشته و با چند بار پاک کردن ورق‌ها توسط دانش‌آموزان، پاره می‌شود.

• غفلت از الگوهای ملی و اسلامی

وی با اشاره به غفلت از الگوهای ملی و اسلامی در طرح جلد محصولات یادشده، می‌افزاید: به دلیل جذابیت انیمیشن‌های خارجی، در طرح‌های خود اغلب از این گونه مصادیق استفاده کرده‌اند. در واقع 15 میلیون دفترچه تولید شده اما توجهی به ارزش‌های ملی و اسلامی ما نداشته‌اند. این درحالی است که با وجود برخورداری از یارانه‌های دولتی می‌توانستند پیام‌های فرهنگی و آموزشی را به دانش‌آموزان منتقل کنند. چنانکه برای نمونه، کلی هزینه برای تشویق به حجاب می‌شود و نهادهای پرشماری در این زمینه فعال هستند و همچنین مکرر از سوی دشمنان درهمین باره تحت فشار قرار می‌گیریم اما چرا براساس طراحی مناسب دفاتر خود، به دانش‌آموزان ارزشمندی این وظیفه الهی را آگاه‌سازی نکنیم . به این ترتیب شاهدیم که در تولید این دفاتر نظارتی وجود نداشته و گویا تنها سعی کرده‌اند با تولید و توزیع شتابزده، قضیه اقتصادی و در دست گرفتن بازار عرضه نوشت‌افزار را درنظر بگیرند. به هر روی اگر به جای سهمیه‌ای که به استان خراسان رضوی اختصاص یافته، تولید موردنظر را به استان ما واگذار می‌کردند، با وجود قابلیت‌های موجود می‌توانستیم در این زمینه مشارکت داشته باشیم. چنانکه درحال حاضر مؤسسه ضریح آفتاب 600 هزار دفتر با کیفیت قابل قبول تولید کرده است. در واقع ضمن اشتغال نیروهای استان خراسان رضوی، بر تولید وعرضه این کالاها نظارت جدی‌تر می‌شد. همچنین گرچه ذائقه برخی افراد به دنبال طرح‌های انیمیشن‌های خارجی است اما رسالت ما به عنوان متولیان فرهنگی تفاوت می‌کند، به خصوص آنکه ما صدها شخصیت علمی و فرهنگی داریم که در جهان زبانزد خاص وعام هستند.

• کسر 130 هزار دفتر سهمیه‌ای

بهروش درادامه تأکید می‌کند: به ما اعلام کردند حواله 900 هزار دفتر به شما ارائه شده درحالی که این میزان را براساس دفتر40 برگ درنظر گرفته‌اند. چنانکه  حواله 400 هزار دفتر را برای تحویل از اصفهان در اختیار داریم که به ما حدود230 هزار دفتر داده‌اند. زمانی که تماس گرفتیم چرا آمار ما کم شده، جواب می‌دهند  دفاتر 100 برگ 5/2 برابر، 80 برگ دو برابر و60 برگ 5/1 برابر محاسبه شده است. در واقع 130 هزار دفتر کمتر به ما اختصاص داده‌اند. البته ما مکاتباتی با دستگاه‌های متولی داشته و حتی به سازمان صنعت‌ومعدن اطلاع داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.