سال که به نیمه می‌رسد معمولاً با خودش سوغات افزایش سطح آلایندگی هوا را به همراه دارد ، به خصوص در کلانشهری مثل مشهد که در زمره شهرهای آلوده کشور قرار دارد.

آلودگی، هوای پیش دبستانی ها را نداشت

هاشم رسائی‌فر/

سال که به نیمه می‌رسد معمولاً با خودش سوغات افزایش سطح آلایندگی هوا را به همراه دارد ، به خصوص در کلانشهری مثل مشهد که در زمره شهرهای آلوده کشور قرار دارد. این اتفاق در شرایطی در چند روز اخیر برای مشهد واقع شده که یکی دو روزی می‌شود شاخص آلایندگی هوای این شهر در شرایط ناسالم و خطرناک برای افراد آسیب‌پذیر قرار دارد. شاخصی که عدد 140 را که مستند برای تعطیلی مدارس است را رد کرده و به 141 نیز رسیده است.

• گرد وغبار کشورهای همسایه در ریه مشهد

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌گوید: آلودگی فعلی ناشی از گرد و غبار است و شیمیایی نیست. به گفته دکتر محسن عراقی‌زاده، ذرات معلقی که در هوای شهر مشهد دیده می‌شود منشأ آن از سه منطقه از جمله صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان است که به دلیل ناپایداری‌هایی که در این منطقه به وجود آمده و گردو خاک ایجاد کرده  مانند سال‌های اخیر به سمت ایران و ابتدا شهرهای مرزی و بعد مشهد حرکت کرده و موجب آلودگی هوا شده است. مورد بعدی ناشی از گرد و غباری است که از هرات و کشور افغانستان نشأت می‌گیرد و در نهایت گرد و خاکی که از کویر اطراف مشهد و مرکز کشورمان برمی‌خیزد به مشهد و سایر شهرهای استان نیز می‌رسد و مشکلات ناشی از افزایش ذرات معلق هوا را در پی دارد.

وی همچنین اظهار کرد: وضعیت موجود برای شهر مشهد موقتی است و پایدار نیست و پیش‌بینی می‌شود این شرایط  تا اوایل روز دوشنبه (امروز) از بین برود و وضعیت به حالت عادی برگردد.

وی در خصوص وضعیت هوای استان در روزهای پیش رو عنوان می‌کند: در روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود دمای هوا بین 4 تا 5 درجه کاهش داشته باشد که در بسیاری از نقاط استان محسوس خواهد بود.

• افزایش 20 درصدی تردد وسایل نقلیه درون شهری در مشهد

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز درباره وضعیت هوای مشهد در روزهای گذشته می‌گوید: آلودگی هوای مشهد در روزهای گذشته ناشی از گرد وغبار است و این موجب شده تا میزان ذرات معلق در هوا افزایش یابد و شاخص آلایندگی به وضعیت ناسالم برسد.

محمد عرفانی می‌افزاید: آنچه باید بیشتر به آن توجه داشت این است که با شروع مدارس از فردا(امروز) حداقل 20 درصد بر میزان تردد وسایل نقلیه درون شهری در مشهد افزوده خواهد شد که فقط یک قلم از آن‌ها 17 هزار خودرویی هستند که به عنوان سرویس مدارس به دانش‌آموزان خدمات‌دهی خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد به کجا انجامید و اینکه قرار بود این سیاهه تا شروع مهرماه نهایی شود، یادآور می‌شود: سیاهه انتشار آلودگی هوا در حال حاضر توسط دانشگاه صنعتی شریف در حال پیگیری است و به جاهای خوبی رسیده اما آنچه مسلم است یک میلیون و 400خودرویی که روزانه 2 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند و یک میلیون لیتر گازوئیلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد در کنار وجود ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر، فرودگاه مشهد، فعالیت 70 درصد صنایع استان در مشهد و سیستم نیروگاهی که تولید برق می‌کند از عوامل اصلی آلاینده شهر مشهد هستند که براساس سیاهه انتشار آلودگی هوا میزان و تناژ آن در بخش‌های مختلف مشخص خواهد شد.

 معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در واکنش به این موضوع که دلیل نهایی نشدن اعلام سیاهه با وجود اینکه اول مهرماه برای این موضوع در نظر گرفته شده بود، یاد آور می‌شود: دیتاها و منابع مورد نظر برای هر بخش در حال دریافت هستند که به محض تکمیل این دیتاها مراحل پایانی کار انجام خواهد شد که اکنون هم کار به جاهای خوبی رسیده هر چند شاید تأمین هزینه‌های مالی مورد نیاز هم بخشی از موضوعات باشد.

• احتمال تعطیلی مدارس در صورت تداوم آلودگی

عرفانی در واکنش به این مطلب که میزان آلایندگی هوا شهر مشهد روز یکشنبه (دیروز) به عدد 141 رسید که این میزان بیشتر از عدد 140 است که برای افراد آسیب‌پذیر خردسال و بزرگسال خطرناک بود و دلیل اصلی برای تعطیل شدن مدارس است. وی در پاسخ به امکان اینکه مدارس مشهد در شروع مهرماه به این دلیل تعطیل شود وجود دارد؟ اظهار می‌دارد: آنچه مسلم است آلایندگی هوا در شهر مشهد وجود دارد و قطعاً روز اول مهر با افزایش آلایندگی شیمیایی نیز مواجه خواهیم شد اما بعید می‌دانم این اتفاق در روز اول مهر بیفتد گرچه اگر شرایط برای روز دوم مهر ماه به همین منوال باشد در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد و احتمال تعطیلی شاید وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.