روزنامه «پوپلیکو» اسپانیا پیش بینی کرده است هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان دوباره وارد بازه ای از رکود خواهند شد؛ اتفاقی که اوایل سال مالی 2009 برای اولین بار از زمان تاسیس گروه هفت رخ داد.

کشورهای بزرگ اقتصادی در آستانه ورود به رکود/ اقتصاد شکننده آمریکا - اروپا بر سردوراهی برکسیت

، «دیئگو آرانز» نویسنده روزنامه «پوپلیکو» اسپانیا می گوید احتمالا به زودی تاریخ تکرار خواهد شد و هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان دوباره وارد بازه ای از رکود خواهند شد؛ اتفاقی که اوایل سال مالی 2009 برای اولین بار از زمان تاسیس گروه هفت رخ داد.

این نویسنده می افزاید: این واقعه تنش های تجاری، مالی، اعتباری و سیاسی بزرگی را برای اقتصاد جهانی به دنبال دارد. در حال حاضر نیز اقتصاد جهانی از جنگ های تجاری که دونالد ترامپ به راه انداخته و به نزاع های مالی برای تعیین قیمت ارز تبدیل شده است، متاثر می باشد.

سیاست یکجانبه گرایی ترامپ

دیئگو آرانز تاکید می کند که مهمترین تنش های پیش رو سیاست یکجانبه ای است که دولت آمریکا مقابل چین، ایران، روسیه و کره شمالی اتخاذ کرده و نیز سیاست خارجی متناقض آن که موجب بی ثباتی در نظام جهانی شده است. علاوه براین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پیامدهای مرزی و سیاسی خطرناک آن بر اقتصاد جهانی یکی دیگر از عوامل تنش خواهد بود.

به گفته این نویسنده اسپانیایی بیشتر کشورهای بزرگ صنعتی اعم از گروه هفت و غیر از آن در حال حاضر نیز با کندی اقتصادی آشکار در بسیاری از سطوح روبه رو هستند. گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز که ماه جاری میلادی منتشر شد نسبت به رکود اقتصادی هشدار داده است. این تهدید علیه اقتصاد جهانی برخی نشانه های آن مانند کاهش صادرات آلمان و فقدان اعتماد سرمایه داران به اقتصاد ژاپن نمایان شده است.

آرانز به نقل از «ایان استیوارت» کارشناس مؤسسه اقتصادی «دایلیوت» می نویسد: هنوز زود است که شاهد رکود همزمان در تمام کشورهای بزرگ صنعتی باشیم، اما احتمال آن و امکان سقوط همزمان به منطقه قرمز بسیار وارد است.

شکندگی اقتصاد آمریکا

این نویسنده هشدار داده است که اقتصاد آمریکا همچنان شکنده است؛ به گونه ای که طی چهارماهه دوم امسال بیش از 2 درصد رشد نداشته است. همچنین جنگ تجاری بر بخش صادرات تاثیر دادشته و اقدام ترامپ در کاهش مالیات در بعضی بخش ها بر ذخایر صندوق های مالی اثر منفی داشته است.

بیماری مزمن در اقتصاد ژاپن

براساس این گزارش اقتصاد ژاپن نیز علی رغم رشد کمرنگ در فصل بهار از یک بیماری مزمن رنج می برد و در فصل تابستان دچار تلاطم شده است.

مشکلات اقتصاد آلمان

نویسنده اسپانیایی تاکید می کند اقتصاد آلمان که لوکوموتیو اقتصاد کشورهای غربی محسوب می شود به نوبه خود با مشکلات بسیاری مواجه است؛ به گونه ای که رشد آن در سال 2018 و 2019 کاهش داشته است.

تجارت خارجی آلمان نیز به دلیل کاهش فروش در بازارهای خارجی و به ویژه بازارهای اروپایی کاهش یافته و در بخش صنعت خودرو دچار زیان شده است. پارلمان آلمان هم پیش بینی کرده اقتصاد این کشور در فصل پاییز به رکود دچار شود..

در حالی که سرمایه داران و شرکای اروپایی نیازمند مشوق های جدید هستند، ترامپ می گوید که مزایای رقابتی که خودروهای آلمانی از آن برخوردارند را لغو خواهد کرد و این امر موجب جنگ تجاری و تنش تازه میان دو کشور شود.

انگلیس بر سردوراهی

این روزنامه اسپانیایی انگلیس تاکید می کند که این کشور بر سردوراهی برکسیت قرار گرفته و با خطر خروج بسیاری از شرکت ها و سرمایه داران در کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت مواجه است.

مه گرفتگی در اقتصاد فرانسه

دیئگو آرانز می گوید علی رغم تمام تلاش هایی که برای احیای اقتصاد فرانسه از طریق بسته 17 میلیارد یورویی ارائه شده توسط ماکرون صورت گرفت اما این اقتصاد از حالت مه گرفتگی و فقدان اعتماد رنج می برد و معترضان به شرایط اقتصادی تحت عنوان جلیقه زردها همچنان به خیابان ها می آیند.

شاخص های منفی در اقتصاد ایتالیا

اقتصاد ایتالیا نیز با شاخص های منفی همچون عدم رشد تولید داخلی و شکنندگی نظام مالی و دشواری در اجرای طرح دولتی برای احیای مالی مواجه است.

کانادا تنها عامل امیدبخش

در شرایط کنونی کانادا تنها امید کشورهای گروه 7 محسوب می شود؛ به گونه ای که در میان آنها بهترین رشد اقتصادی را از طریق افزایش تولید ناخالص ملی به ثبت رسانده است، اما بخش صادرات که بزرگترین محرک اقتصاد به شمار می رود در معرض نزاع های تجاری بین المللی و وضع عوارض گمرکی میان طرف های مختلف قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.