نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن ضمن اشاره به مداخلات گسترده آمریکا و سعودی قبل از انقلاب 21 سپتامبر اعلام کرد، در گذشته وضعیت به گونه‌ای بود که گویا سفیران سعودی و آمریکا حاکمان یمن هستند.

نخست وزیر یمن: قبل از انقلاب 21 سپتامبر سفیران سعودی و آمریکا حاکمان یمن بودند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالعزیر بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگویی با شبکه «المسیره» به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب یمن در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴  اعلام کرد، رد «هیمنه» طرف‌های خارجی و تصمیم‌گیری آنها برای یمن از طریق طرف‌های داخلی یکی از عوامل به راه افتادن این انقلاب بود و همه در انقلاب مذکور مشارکت داشتند.

وی گفت، قبل از انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ وضعیت به گونه‌ای شده بود که گویا سفیران آمریکا و سعودی حاکمان یمن هستند.

بن‌حبتور ادامه داد: هدف اصلی از مداخلات آمریکایی و سعودی در یمن، تضعیف سازمان‌هایی بود که از پروژه ملی از جمله نهاد نظامی حمایت می‌کرد و اگر تصمیم‌های کمیته انقلاب برای بازگرداندن نهاد نظامی قبل از تجاور (ائتلاف سعودی) نبود، ارتش از هم پاشیده و ساقط شده بود.

 وی تصریح کرد، «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله از همان لحظات اول با فکر «انتقام» مخالف بود و مخالفت با پروژه آمریکا و قرار گرفتن در خارج از هژمونی این کشور، یکی از دلایل تجاوز به یمن پس از انقلاب بود.

بن حبتور تصریح کرد: ایستادگی مردمی، اسطوره‌ای و شبیه معجزه بود و انرژی مقاومت و کار بر روی آن باعث شد یمن از قدرت موشکی برخوردار شود.

وی درباره طرح ابتکاری صلحی که شورای عالی سیاسی یمن پیشنهاد داد و کشورهای متجاوز در پاسخگویی به آن تعلل می‌کنند، گفت: سازوکار تصمیم‌گیری سعودی به دلیل ارتباطش با آمریکا کند است؛ طرح صلح از موضع قدرت پیشنهاد داده شد و آنچه خواهد آمد، قویتر خواهد بود.

بن‌حبتور سپس به استفاده از دستور عفوی که برای «مزدوران» گرفته شده، خواهند و گفت، طرحی که «مهدی المشاط» ارائه داده باید فرصتی برای کسانی باشد که با ائتلاف متجاوز همکاری کرده‌اند تا از اشتباهات خود برگردند.

«مهدی المشّاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن ۲۹ شهریور از توقف مشروط عملیات‌های تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ارتش یمن علیه عربستان خبر داد و این امر مورد استقبال سازمان ملل قرار گرفت (جزئیات بیشتر).

سال ۲۰۱۴ برای یمن، تحولات جدیدی را به ارمغان آورد که مهمترین آن، خیزش مجدد مردم به دلیل عدم تحقق مطالباتشان در انقلاب سال ۲۰۱۱ علیه رژیم «علی عبدالله صالح» بود.

در سال ۲۰۱۱ مردم یمن علیه رژیم «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق این کشور قیام کردند و با تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز که با خیزش‌های مردمی در دیگر کشورهای عربی هم‌زمان بود، وی را مجبور به کناره‌گیری از قدرت کردند اما شورای همکاری خلیج فارس و برخی طرف‌های هم‌پیمان غربی تلاش کردند، این انقلاب را به نفع خود مصادره کنند، اما در سال ۲۰۱۴ مردم بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و این‌بار با حمایت جنبش انصارالله، انقلاب آنها به ثمر نشست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.