مدیر سابق دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: رشد جمعیت در استان خراسان رضوی در حدود ۲درصد است و اگرچه در حال حاضر ۶۵درصد از جمعیت استان را جوانان تشکیل می دهند اما پیش بینی می شود که جمعیت استان در دهه های اینده به سمت پیری سوق پیدا کند.

رشد ۲درصدی جمعیت در خراسان رضوی /۱۸درصد از پست ها و مسئولیت ها در خراسان رضوی توسط بانوان اداره می شود

فرشته سلجوقی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: رشد جمعیت در استان خراسان رضوی در حدود ۲درصد است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی جزو سه استان اول کشور به لحاظ رشد جمعیت است، تصریح کرد: بعد خانوار در خراسان رضوی طبق آخرین پژوهش ۳.۹است و اگرچه بخش عمده ای از جمعیت استان را در حال حاضر جوانان و نوجوان تشکیل می دهند اما این پیش بینی وجود دارد که طی یک دهه آینده جمعیت استان به سمت پیری سوق پیدا کند که با برنامه ریزی صحیح و درست نباید از از این موضوع غفلت صورت بگیرد.

سلجوقی با اشاره به اینکه بین ۶۰تا۶۵درصد از جمعیت استان را جوانان تشکیل می دهند، افزود: برمبنای سخنان مقام معظم رهبری و سیاست های جمعیتی که از سوی ایشان و همچنین دولت  اعلام شد، افزایش جمعیت و افزایش بعد خانوار باید به طور جدی مورد توجه مسئولان استان در قسمت های مختلف قرار بگیرد .

مدیر سابق دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: اگرچه طبق برنامه ششم توسعه قرار بود ۳۰درصد از پست های سازمانی در اختیار بانوان قرار بگیرد اما در حال حاضر تنها ۱۸درصد از پست ها و مسئولیت ها در استان خراسان رضوی توسط بانوان اداره می شود. از طرفی اگرچه بکارگیری بانوان درپست های ارشد   استان  بسیار ناچیز است اما در سطوح میانی و پایه واگذاری مسئولیت ها به بانوان امید بخش است.

سلجوقی ادامه داد: استاندار خراسان رضوی نیز تاکید ویژه ای بر بکارگیری بانوان در مسئولیت ها دارند و حتی کمیته ای ۷نفره را برای انتصاب بانوان در پست های مدیریتی تشکیل داده اند که بکارگیری در مسئولیت هایی نظیر بخشداری و معاون فرماندار نشات گرفته از توجه استاندار به حوزه بانوان دارد .

وی افزود: حضور بانوان در جامعه ، واگذاری مسئولیت ها به آنها، توانمندسازی بانوان و توسعه مشاغل روستایی در حیطه زنان  در استان خراسان رضوی رو به امید است،از طرفی در این زمینه آسیب هایی وجود دارد که کارکرد موثر بانوان را تحت تاثیر خود قرار می دهد که در راستای کاهش آین آسیب ها برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

سلجوقی تصریح کرد:  در طرح مثلث اقتصادی نیز یک معین اقتصادی مخصوص به بانوان باهمراهی مسئولین شهرستان چناران به طور آزمایشی در حال انجام است، همچنین در بخش مرکزی مشهد که بزرگترین بخش جمعیتی در کشور است  از طریق شرکت تعاونی دهیاری ها و صندوق کارآفرینی امید برای اشتغال و توانمندسازی بانوان اقدامات خوبی در حال انجام است.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.