از فیلم‌های تازه‌ای که در حال اکران است، دو فیلم خوب و شش فیلم متوسط بر پرده سینماها در حال نمایش است که از بین این آثار می‌توان شاهد درام تأثیرگذاری در « شکستن همزمان بیست استخوان» بود.

از درام خوش ساخت برادران محمودی تا سطحی‌نگری در «مردی بدون سایه»

قدس آنلاین: فیلم‌های «شکستن همزمان بیست استخوان» ساخته برادران محمودی، «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رییسیان، «چاقی» اثر راما قویدل از فیلم‌هایی است که این روزها روی پرده سینماست. «چاقی» پس از سال‌ها کار تدوین و کارگردانی در تلویزیون، نخستین ساخته سینمایی راما قویدل است که بعد از پنج سال توقف و لحاظ اصلاحات به نمایش درآمده است. این در حالی است که «چاقی» از بازی ها، فیلمنامه و کارگردانی لاغر رنج می‌برد و به عنوان یک فیلم سینمایی به سختی سرپا ایستاده است!

«کروکودیل» ساخته مسعود تکاور یک فیلم حادثه ای به نسبت جمع و جور است که داستان زیاده خواهی چند جوان برای رسیدن به همه چیز را روایت می‌کند. همچنین «روسی» به کارگردانی امیرحسین ثقفی یک تراژدی عاشقانه سطحی در بستر مناسبات اجتماعی است، «شاه کش» دومین تجربه سینمایی وحید امیرخانی، فیلمی کوچک و در مسیر کارآموزی سینمایی کارگردان آن است و  «کلوپ همسران» ساخته مهدی صباغ‌زاده، یک کمدی سرگرم کننده متوسط و معمولی است. صباغ‌زاده این بار و با این فیلم، بیش از گذشته به گیشه توجه داشته است و فیلم «برمودا» اثر رهبر قنبری، فیلمی اجتماعی با ساختار و محتوایی متوسط است که به جمع دیگر فیلم‌های اکران سینما پیوسته‌اند.

اثر تماشایی برادران محمودی، مانند دیگر آثار آن ها از منظر ساختار هنری و سینمایی، مضمون و پرداخت و همسویی فرم و محتوا کاری متفاوت و نمایشگر تداوم کوشش این دو برادر برای دستیابی به زبان و بیان غیر کلیشه ای در داستانگویی و فیلمسازی در سینما است. «شکستن همزمان بیست استخوان» یک درام خوش ساخت قوی، جذاب و تاثیرگذار انسانی و اجتماعی است.

بررسی نقش، جایگاه و سهم تعیین کننده انسان ها در موقعیت های مختلف، مضمون اصلی داستان پرکشش فیلم محمودی ها است. نگاه خوب، نگارش و ترسیم درست و دقیق موقعیت ها، داستان سازی، شخصیت پردازی های باورپذیر و ایجاد فراز و فرودها و کشمکش ها و تعلیق های دراماتیک، از استحکام و چینش ظریف و فکر شده عناصر یک فیلمنامه خوب روایت دارند. مهاجرت فاروق، بدون مادر که دارای مقام و ارزش و جایگاه شاخص در زندگی فاروق و عظیم است، موقعیتی را رقم می زند تا به ناچار عظیم مادر را نزد خود ببرد. اقدام محترم و ارزشمند او با همذات پنداری مثبت تماشاگر روبرو می شود اما بیماری های مادر و عظیم و مشکلات معالجه مادر، عظیم را در موقعیت جدید و دشوار دیگری قرار می‌دهد.

رودررویی دو برادر و تصمیم فاروق موقعیت تازه ای است که مخاطب را با خود همراه می‌کند. فیلم انسان مدار وخوش پرداخت و با محتوا و استاندارد سینمایی «شکستن همزمان بیست استخوان» با نوشتار و کارگردانی حرفه‌ای، بازی‌های خوب بازیگران نقش های اصلی از این فیلم اثری قابل احترام، جذاب و به یادماندنی ساخته است.

فیلم «مردی بدون سایه» کار جدید علیرضا رییسیان در ادامه مضمون، محتوا و ساختار سینمایی دو اثر پیشین او یعنی «چهل سالگی» و  «دوران عاشقی» به نمایش و بازنمایی سینمایی مناسبات همسران می پردازد درگیری‌های مستندساز داستان «مردی بدون سایه»، بیکاری و گرفتار شدنش در فضای پولشویی و کشمکش های زناشویی، موقعیت های مختلف داستان فیلم اند که چندان عمیق و تحلیلی و تاثیرگذار پرداخت نشده اند. فیلم رئیسیان می‌توانست در صورت توجه و پژوهش بیشتر و کارگردانی آگاهانه و وفادارانه به گونه‌های سینمایی خانوادگی، اجتماعی و روانکاوانه، تبدیل به یکی از آثار مرتبط با آنها باشد، ولی سطحی نگری مانع این رخداد شده است. گرچه مردی بدون سایه فیلم بدی نیست و امتیازهایی در کارگردانی و بازی‌ها دارد، اما اثری متمایز و ممتاز در سینما نیست. شلوغی بازار مکاره اکران و تلاش فیلمسازان برای رساندن خود به گیشه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.