ارومیه- در استان آذربایجان غربی سالانه بین ۸۰۰ هزارتا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب‌درختی تولید و روانه بازار می‌ شود که فقط ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن آن به مصارف صنعتی می‌رسد و با وجود عرضه در بازار های تازه خوری اما باز هم قریب به یک سوم از این محصول تولید شده بر روی دست باغداران می ماند.

میوه ها را به دلار تبدیل کنیم

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: همه ساله یکی از صحنه هایی که رهگذران و هم چنین مسئولان را در کنار جاده ها می آزارد انباشت همین سیب هایی که مشتری نداشته و در کنار محور های مواصلاتی از بین می رود.

هر چند که مسئولان برای اینکه هم چون سال‌های گذشته با منظره ناخوشایند انباشت بیش از حد سیب‌های درختی در کنار جاده مواجه نشوند ذخیره سازی سیب در کنار جاده‌ها را ممنوع اعلام کردند اما این قانون تنها صورت مسئله را پاک می کند راه حل مناسبی برای حل این مشکل تکراری نیست.

آذربایجان غربی یکی از بهترین استان‌ها در زمینه تولیدات میوه است که به دلیل برخی عوامل میزان صادرات میوه تازه پایین است و از سوی دیگر بازار نیز کشش این حجم از میوه را ندارد.

از ان جا که  میوه تازه به مرور زمان خراب می‌شود و امکان نگهداری و صادرات آن کم و محدود است به همین دلیل سالانه میزان زیادی از میوه‌های تولیدشده در استان خراب و دور ریخته می‌شوند حال آن‌که تبدیل این میوه به خشکبارطرفداران زیادی دارد و صادرات آن مشکلات موجود در صادرات میوه راندارد.  

میوه خشک کنی ظرفیتی برای سرمایه گذاری

در همین رابطه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه از ظرفیت این محصول با کیفیت بسیار عالی برای ارز آوری و تولید ثروت ملی باید استفاده کرد بیان می کند: خشک‌کردن میوه‌های تولیدی می‌تواند تحول خوبی در صادرات میوه ایجاد کند؛ چراکه با توجه به فراهم بودن بازارهای هدف و میوه‌های مورد نیاز، فقط با ایجاد واحدهای میوه خشک‌کنی می‌توان ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای را کسب کرد.

بهنام تاج‌الدینی با با شاره به این موضوع که تولید محصولات باغی به ویژه سیب بیش از مصرف کشور و واحد های صنعتی است ابراز می کند: در حال حاضرتنها یک واحد صنعتی میوه خشک‌کنی و چند کارگاه خانگی فعال در این زمینه در استان وجود دارند که با توجه به حجم تولیداتشان نمی‌توانند کمک‌حال صنعت کشاورزی باشند.

آذربایجان غربی یکی از بهترین استان‌ها در زمینه تولیدات میوه است که به دلیل برخی عوامل میزان صادرات میوه تازه پایین است و از سوی دیگر بازار نیز کشش این حجم از میوه را ندارد وی با تاکید بر این موضوع که سرمایه گذاری بر روی صنایع تبدیلی با وجود وفور محصول در این استان به طور حتم با بازگشت مناسب سرمایه روبرو خواهد بود بیان می کند: در حال حاضر تنها یک کارخانه بزرگ‌مقیاس تولید چیپس میوه در استان وجود دارد و لذا ظرفیت سرمایه گذاری بیشتر در این راستا وجود دارد.

وی نبود صنایع تبدیلی را یکی از بزرگ‌ترین عوامل خرابی و هدررفت محصولات کشاورزی عنوان می‌کند و می‌گوید: آذربایجان غربی یک استان کشاورزی است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید میوه در کشور شناخته می‌شود اما به دلیل نبود کارخانه‌های صنایع تبدیلی نمی‌توان به درستی از این ظرفیت استفاده کرد.  

تاج الدینی بر لزوم حمایت دولت از سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحدهای میوه خشک‌کنی تاکید و اظهار می‌کند: با راه اندازی این صنعت علاوه بر خرید تضمینی میوه‌های تولیدی کشاورزان که هر سال مقدار زیادی از آن‌ها به دلیل نبود صادرات از بین می‌روند، شاهد اشتغال‌زایی قابل ملاحظه‌ای نیز در این حوزه خواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: میوه خشک‌کنی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از هدررفت میوه‌های تولیدی این استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.