دانشمندان معتقدند زهره حدود سه میلیارد سال، دمای ثابتی بین ۲۰ تا ۵۰ درجه داشته و این دما، امکان سکونت موجودات گوناگون را در آن فراهم می‌کرده است.

سیاره زهره قبلاً قابل سکونت بوده است

قدس آنلاین: پژوهشگران ناسا در بررسی‌های جدید خود به این نتیجه رسیدند که احتمالا سیاره زهره، در گذشته شرایط مناسبی برای سکونت داشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، پژوهش‌های "موسسه مطالعات فضایی گادرد"(GISS) ناسا نشان می‌دهند که شرایط سیاره زهره به مدت دو تا سه میلیارد سال طوری بوده که امکان سکونت در آن وجود داشته است. تغییرات قابل‌توجه این سیاره، بیش از ۷۰۰ میلیون سال پیش آغاز شده و ۸۰ درصد این سیاره را تحت تاثیر قرار داده‌اند؛ در نتیجه قابلیت سکونت در آن به تدریج کاهش یافته و از بین رفته است.

نتایج بررسی‌های اخیر ناسا نشان می‌دهند که زهره در این بازه زمانی دو تا سه میلیاردی، هوای مناسب و آب مایع کافی داشته و به همین دلیل، مکان مناسبی برای زندگی بوده است.

این پژوهش، بینش جدیدی در مورد سوابق اقلیمی زهره ارائه می‌دهد و شاید پیامدهای قابل‌توجهی برای بررسی شرایط سکونت در سیارات خورشیدی به همراه داشته باشد که در مدارهای مشابه قرار دارند.

پژوهشگران ناسا، تا حدود چهل سال پیش بر این باور بودند که شاید زمانی سیاره زهره، یک اقیانوس عمیق داشته است. دکتر "مایکل وی"(Michael Way) و "آنتونی دل جنیو"(Anthony Del Genio)، پژوهشگران موسسه گادرد برای بررسی اقلیم زهره در گذشته، پنج مورد شبیه‌سازی سه‌بعدی را بر اساس سطوح گوناگون پوشش آب روی این سیاره انجام دادند.

آنها با این شبیه‌سازی‌ها دریافتند که زهره حدود سه میلیارد سال، دمای ثابتی بین ۲۰ تا ۵۰ درجه داشته و این دما، امکان سکونت موجودات گوناگون را در آن فراهم می‌کرده است.

دکتر وی گفت: فرضیه ما این است که شاید زهره برای میلیاردها سال، اقلیم ثابتی مانند زمین داشته و تغییرات اقلیمی، آن را به یک سیاره غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. پس از تمام شدن ذخایر آب زهره، میزان دی‌اکسید کربن در جو آن افزایش یافت و این، پایان امکان حیات در زهره بود.

فرضیه پژوهشگران نشان می‌دهد که اگر شرایط کنونی زهره با شرایط آن در گذشته یکسان بود، این سیاره را به محل مناسبی برای زندگی تبدیل می‌کرد.

دکتر وی افزود: ما برای بررسی زهره، به ماموریت‌های بیشتر و اطلاعات جامع‌تری نیاز داریم تا بتوانیم سابقه و تکامل آن را درک کنیم. در هر حال، مدل‌های سه‌بعدی ما نشان می‌دهند که سیاره زهره کنونی با سیاره زهره پیشین، تفاوت‌های قابل توجهی دارد. شاید این نتایج پژوهش بتوانند امکان بررسی سیارات فراخورشیدی که در پیرامون زهره قرار دارند و شاید قابل سکونت باشند، فراهم کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.