امسال با توجه به حذف روادید کشور عراق، ثبت نام در سامانه سماح چه کارآیی دیگر جز خدمات بیمه ای برای زوار دارد؟ آیا افرادی که به دیگر کشورها جز عراق سفر می کنند هم در سامانه ای مشابه ثبت نام می کنند یا فقط باید زوار اربعین به این طریق راهی شوند؟

دلیل الزام زائران اربعین به ثبت نام در سامانه سماح چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، هر ساله در موسم اربعین حسینی(ع) تعداد بسیاری از پیروان و علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت در ایران، کوله و وسایل لازم سفر را مهیا کرده و با دست خود و پای پیاده تصمیم می گیرند، مسافت نجف تا کربلا را طی کنند. اما تفاوت عمده امسال با سالهای گذشته، حذف روادید کشور عراق برای ایرانیان است. به نظر می رسد این موضوع باعث افزایش زائران در مراسم اربعین نسبت به سالهای گذشته شود. اما براساس دستورالعمل دولتی ها زائران باید برای حضور در این مراسم در سامانه سماح ثبت نام کنند.

سوالی که مطرح می شود این است که امسال با توجه به حذف روادید کشور عراق، ثبت نام در سامانه سماح چه کارآیی دیگر جز خدمات بیمه ای برای زوار دارد؟ آیا افرادی که به دیگر کشورها جز عراق سفر می کنند هم در سامانه ای مشابه ثبت نام می کنند یا فقط باید زوار اربعین به این طریق راهی شوند؟ حال که دولت عراق قید درآمد روادید از زائران ایرانی را زده است، آیا دولت ایران نمی تواند خدمات بیمه ای را هم خود متقبل شده و زائر در مرز با مهر خروج بر روی گذرنامه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند؟ به همین منظور گفت و گویی را با جواد شاد، رئیس سازمان حج و زیارت خراسان رضوی انجام داده و در این زمینه نظر وی را جویا شدیم.

دریافت خدمات بیمه ای و پزشکی با ثبت نام در سامانه سماح

رئیس حج و زیارت خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: در سفر اربعین حسینی(ع)، افرادی که در سامانه سماح ثبت نام می کنند تحت پوشش خدمات بیمه ای و خدمات پزشکی قرار می گیرند. اما اهمیت بیشتر آن به دلیل پوشش بیمه است.

وی افزود: با توجه به اینکه مبلغ بیمه ۲۲ هزار تومان در نظر گرفته شده و به عنوان خدمات بیمه ای بسیار ناچیز و اندک است، منطق حکم می کند که زائران حتما در سایت ثبت نام کرده و خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

وی تاکید کرد: اگر زوار بدون ثبت نام در سامانه سماح راهی کشور عراق شوند ریسک بسیار بزرگی را انجام داده اند. چون با ثبت نام در این سامانه و پرداخت مبلغ ۲۲ هزار تومان خود را بیمه کرده و خدای نکرده در صورت بروز حادثه هم هلال احمر موظف است که به آنها خدمات دهد و هم اینکه می توانند خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت نمایند. به هیچ عنوان خروج زوار بدون ثبت نام در سامانه را تایید نمی کنم.

جواد شاد تصریح کرد: با توجه به رایزنی های متعدد سازمان حج و زیارت با بیمه ایران، امسال میزان غرامت ها نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است. به نحوی که غرامت فوت بر اثر حادثه برای هر یک از بیمه شدگان، ۲۰۰ میلیون تومان و غرامت از کارافتادگی دائم عضو بر اثر حادثه برای هر یک از بیمه شدگان ۲۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فواید ثبت نام در سامانه این است که تعداد زوار و تاریخ حرکت و بازگشت آنها و مسیر و مرز خروجی و ورودی مشخص می شود و می توان در این زمینه بهتر برنامه ریزی و مدیریت کرد.

وی اظهار کرد: تا امروز ۶۵ هزار ۶۲۵ نفر زائر خراسانی در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که این افراد در قالب ۲۹ هزار و ۴۵۶ گروه راهی سفر اربعین خواهند شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.