دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نگران سیاستهای امریکا و رژیم صهیونیستی و نگران کشورهای منطقه‌است، اظهار داشت» طرح دولت برای ائتلاف و گفتگو در منطقه با عنوان "ائتلاف امید، صلح هرمز " کشورهای منطقه را نسبت به جمهوری اسلامی ایران منعطف خواهد کرد.

طرح "صلح هرمز" کشورهای منطقه را نسبت به ایران منعطف‌تر می‌کند/ ایده‌هایی از این دست برای کشور هژمونی می‌آورد

قدس آنلاین: علی ربیعی، سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه طرح روحانی با عنوان "ائتلاف امید، صلح هرمز" نهمین طرح بین المللی و منطقه ای ایران در دو دهه گذشته و سومین طرح منطقه‌ای دولت آقای روحانی در چند سال اخیر پس از دو ایده گفتگوهای منطقه‌ای و پیمان عام تجاوز به شمار می‌رود، ایا در این مقطع دولت احساس می‌کند فتنه و توطئه‌ای در جریان است که باید خنثی شود و از آن احساس خطر کرده؟ و بر چه مبنایی امیدوار است که این طرح با اقبال روبرو شود، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و بکارگیری راهبرد فشار حداکثری بر ایران، اظهار داشت:  سابقه نداشته است که دولتی برای رای جمع کردن اعلام کند که اگر به من رای دهید و من برنده شوم من کشور دیگری را اشغال می‌کنم و به خاک خودمان اضافه می‌کنم، اما اکنون این مساله در منطقه اتفاق افتاده است؛ نتانیاهو در انتخاب اخیر این موضوع را مطرح کرد که شگرد انتخاباتی عجیبی بود.
ربیعی بیان کرد: از سوی دیگر برخی از کشورهای منطقه تحت فشار آمریکا و اشتباه محاسباتی خود وارد ائتلاف های جدیدی شده اند وهم منابع مالی خود را از دست داده اند هم نا امنی‌های زیادی را در منطقه ایجاد کرده‌اند، ما امروز در منطقه ای زندگی می‌کنیم که افراد زیادی هر روز در آن کشته می‌شود و عقب ماندگی منطقه و ویرانی روز به روز بیشتر می‌شود.
ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران به افزایش تخریب و تعمیق عقب ماندگی جوامع در منطقه که هر روز  هم در حال افزایش است نمی‌تواند بی اعتنا باشد بلکه همواره در این زمینه بن بست شکن بوده است.
 نگران منطقه هستیم   
سخنگوی دولت اظهار داشت: ما در حالی که سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا را قبول نداریم و به در موضوعی خاص با این کشور در حال مناقشه و بحث هستیم، از طرفی  نگران منطقه هم هستیم؛ هیچکس مانند ما از امنیت منطقه و روابط خوب با همسایگان منتفع نمی‌شودو ما فکر می‌کنیم طرح مان اولا برای جوامع  و افکار عمومی کشورهای مسلمان و غیر مسلمان و تمام کشور منطقه موضوع را باز خواهد کرد.
ربیعی با بیان این که طرح های ائتلاف صلح و گفت و گوهایی که ارائه می کنیم کشورهای منطقه را نسبت به جمهوری اسلامی ایران منعطف خواهد کرد، گفت: همین الان بسیاری از کشورهای منطقه علاقه دارند که روابط چند جانبه در منطقه تقویت شود و برخی از کشورها هم به مرور به این نظر خواهند رسید.
وی تأکید کرد: طرح های جمهوری اسلامی می‌تواند الگوساز باشد باید همواره با ایده‌های جدید در مجامع بین المللی و منطقه‌ای حرکت کنیم و امکان موفقیت در ایده های خود را کم نمی‌دانیم در برخی از موارد روابط دو جانبه به خوبی دنبال می‌شود، طرح ها و ایده هایی مانند «گفت و گوی تمدن‌ها» و همچنین طرح «دنیای عاری از خشونت» که  روحانی در سازمان ملل متحد مطرح کردند می‌تواند در جهان برای ایران یک هژمونی و یک قدرت فرهنگی  ایجاد کند.

فضا برای ائتلاف منطقه‌ای فراهم خواهد شد

سخنگوی دولت اظهار داشت: خصلت کشور ما این است که نه تنها در موضوعات کلی همچون بحث تحریم و مذاکره که موضوعات بسیار اساسی و کلی است، در مسائل جزئی هم دیدگاه‌های مختلفی بیان می‌شود که این تنوع کشور ما است و شاید هم برای زیست همراه با ارائه نظرات از سوی همگان هم مفید است و به طور طبیعی این دیدگاه وجود دارد.
ربیعی به این نکته‌ اشاره کرد که، گاهی اوقات به طور غیرمنصفانه قضاوت‌هایی صورت می گیرد و راهکارهایی نیز به طور غیرمنصفانه ارائه می‌شود که دولت را حتی محکوم به بعضی الفاظی همچون اینکه اینها سازشکار هستند و الفاظ دیگری که نام نمی‌برم می‌کنند که در مجموع ما این اختلاف نظر را مفید می‌دانیم ولی نباید در این اختلاف نظر دیگران را محکوم کرد.
وی عنوان کرد: از همه رسانه‌ها هم خواسته ایم که از هر دو طرف در بحث‌هایشان استفاده کنند که مردم هم بتوانند به طور مشخص از همه دیدگاه در این زمینه بهره مند شوند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: ما با پدیده ای همچون ترامپ که نه تنها برای کشور ما بلکه همه دنیا هم غیرقابل انتظار بود، روبرو شدیم. خیلی طبیعی است آنچه که ما می‌خواهیم به عنوان اهداف دنبال کنیم، متغیرهای غیرقابل کنترلی همچون تغییر یک دولت با آمدن یک فرد نامتعارف، می‌تواند همه اینها را بر هم بزند.
ربیعی تصریح کرد: امروز کماکان کسی در دنیا ایران را مقصر نمی‌داند. حتی همه کسانی که ما را مورد نقد قرار می‌دهند نهایتا بیان می‌کنند که ما صبر استراتژیک داشتیم. امروز ایالات متحده تحریم هایی را با زور علیه ما و برخی کشورها  تحمیل می کند و شرایطی را برای ما ایجاد می‌کند و ما زندگی اقتصادی خودمان را ادامه می‌دهیم.
وی با بیان اینکه ما برای منطقه با طرح پیش می‌رویم خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای منطقه تمایل دارند که در رابطه با ایران به افراطی‌گری نپیوندند که ما این تمایل آنها را کاملا مغتنم می‌دانیم که در این خصوص از پرداختن به جزئیات صرف‌نظر می‌کنم.
سخنگوی دولت ادامه داد: به اعتقاد من هر چه به جلوتر پیش می‌رویم فضا برای ائتلاف و کار منطقه ای فراهم می‌شود و این ایده‌ای را که رئیس جمهوری با خود می‌برد یکی از مباحث و کانون اصلی مسائل منطقه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.