رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: سودهایی که به تسهیلات بانکی ارزان قیمت مسکن تعلق می‌گیرد باید دو درصدی باشد تا متقاضی بتواند با یک پرداخت ۱۰ درصدی صاحب خانه شوند و به جای اینکه بیایند و اجاره بهاء پرداخت کند اقساط منزل شخصیش را پرداخت کند.

جانمایی بلوار توس و رسالت ومناطق گلشهروپنجتن برای ساخت مسکن ارزان مشهد/زمین رایگان و وام کم بهره شرط فروش واحدهای دولتی

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: بعد از شکست طرح مسکن مهر و عدم استقبال از آن امسال دولت در برای ایجاد رونق ساخت و ساز در تدارک است که با ساخت ۴۰۰ هزار مسکن ارزان قیمت در کشور که ۸ هزار واحد آن سهم خراسان رضوی است و قرار است با این تعداد مشکلات مسکن مردم حل شود. ولی اینکه با وجود تورم آیا این طرح اجرایی است؟ اینکه چه کسانی قادر خواهند بود از این واحدها استفاده کنند؟ آیا با وجود سود بالای ۲۰ درصد بانک‌ها مردم توان استفاده از تسهیلات بانکها را دارند؟ وسوال‌های دیگر که در گفت‌وگو با دو تن از دست اندکاران حوزه ساخت و ساز جویا شده‌ایم.

مشکل فنی در خراسان نداریم

در همین خصوص حسین شرکاء ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در تعریف مسکن ارزان قیمت گفت: مسکن ارزان قیمت مسکنی است که از حمایت دولت برخوردار باشد و ما در حال حاضر مسکن ارزان قیمت نخواهیم داشت مگر اینکه از حمایت دولت و موسسات اقتصادی وابسته به دولت برای استفاده از تسهیلات بانکی برخوردار شود.

وی افزود: همانطور که می‌دانید طرح مسکن مهر در سالهای گذشته دقیقا به دلیل اینکه زیر ساخت‌ها فراهم نبود نتوانست موفق باشد و از آن جایی که به تعداد ازدواج در هر سال که با توجه به تخمین اداره آمار بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر است نیاز مسکن ما بر این اساس به تعداد ازدواج هایی است که صورت می‌گیرد ولی متاسفانه این خلاء عرضه و تقاضا هنوز پر نشده است. این خلاء حمایت مالی دولت از سمت بانکها به عنوان وام برای خریدار هنوز پر نشده است. اگر دولت هزینه زمین را از خریدار دریافت نکرد، انبوه ساز ساخت و وام چشمگیری هم با توجه به میزان درامد خریدار در اختیارش قرار داده شد می شود به اجرایی شدن این طرح امیدوار بود در غیر این صورت به هیچ عنوان این طرح اجرایی نخواهد شد. البته این اتفاق در همه دنیا می‌افتد و کسی پیشاپیش پولی از خریدار دریافت نمی‌کند و در واقع این بانکها هستند که پشت قضیه قرار میگیرند.

شرکاء در پاسخ به این سئوال که سودی که به این تسهیلات تعلق می‌گیرد باید چند درصد باشد تا اقساط از میزان دستمزد خریدار بالاتر نباشد گفت: سودهایی که به اینگونه تسهیلات تعلق می‌گیرد باید دو درصدی باشد تا متقاضیان بتواند با یک پرداخت ۱۰ درصدی صاحب خانه شوند و به جای اینکه بیایند و اجاره بهاء پرداخت کند اقساط منزل شخصیش را پرداخت کند. مشکل ما الان تعداد مسکن نیست ما در مشهد هم ظرفیت این حجم ساخت و ساز را داریم و هم بستر مناسب برای این کار فراهم است ولی اصل نتیجه است. فرض کنید الان این ۸ هزار مسکن ساخته شد چه کسی میخواهد آن‌ها را خریداری کند. می دانید اینکه در شهرهای جدید متاسفانه از این طرح ها چندان استقبالی نشد چه بود؟ چون در همه جای دنیا برای ایجاد یک شهر جدید اول باید بسترهای لازم فراهم شود و دسترسی‌های مردم به همه نیازهایشان تدارک دیده شود بعد مبادرت به ساخت مسکن بکنند در حالیکه مثلا در همین گلبهار این اتفاق نیفتاده است. مترویی که الان در حال ساخت است باید خیلی قبل تر از ساخت شهر راه اندازی میشد. اگر در شهری مثل گلبهاراول مترو راه اندازی میشد مطمئنا حمایت بیشتری از مسکن‌های ساخته شده در این شهر انجام می گرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی درخصوص توان فنی ساخت هم افزود: ما هیچ مشکل فنی برای ساخت این مسکن‌ها در خراسان نداریم حتی می توانیم برای ساخت این خانه ها از فناوری‌های نوین هم استفاده می‌کنیم فقط باید کار به شکلی اجرایی شود که نتیجه به نفع مردم تمام شود.

وی در خصوص مناطق ساخت و ساز این مسکن ها گفت: این خانه ها قرار است در بافت‌های فرسوده شهر مانند گلشهر، پنجتن، شهرک شهید رجایی  ساخته شود.

شرکاء ادامه داد: وقتی میگوییم مسکن ارزان قیمت به این معنا نیست بخواهیم کیفت را فدای کمیت کنیم. رعایت مقررات ملی جنس گران نمی‌خواهد نهایت مصالح با کیفت می‌خواهد مثلا سیمان، آهن، میلگرد خوب و ...آن لاکچری شدن مثل در و پنجره فلان مربوط به آن جزء خدماتی است که داده می‌شود. همانطور که گفتم می شود در ساخت و ساز این خانه ها از فناوری‌های های نوین پیش ساخته استفاده شود و خیلی سریع بسازند و حتی در مقابل زلزله هم مقاوم سازی کنند این است که می گوییم مسکن ارزان قیمت ربطی به ارزان سازی ندارد.

وی ادامه داد: مطمئنا بالا رفتن تورم و گرانی مصالح ساختمان در ساخت این گونه مسکن‌ها بی تاثیر نیست ولی اگر هدف این است که مسکن اقشار نیازمند را تامین کنند باید به افراد در بحث هزینه‌ها کمک شود مثل دادن زمین رایگان به افراد، سود بانکی پایین و حمایت‌های طویل المدت با سود کم که باید برای ساخت این خانه ها اجرایی شود که اگر همه این‌ها در کنار هم جمع نشود من در همین جا صراحتا اعلام می کنم که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

یارانه تسهیلات به همه متقاضیان داده نمی شود

نعمت الله ظریف دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی  نیز در تعریف مسکن ارزان قیمت گفت: مسکن ارزان قیمت در وضعیت فعلی کشور یعنی مسکنی که قیمت زمین در هزینه ساخت و ساز محاسبه نشود. البته دولت می‌تواند سیاست هایی را در این راستا به کار ببرد که این اتفاق بیفتد. چون زمین دست دولت است. ما الان در بحث تسهیلات مسکن فقط  حداکثر حدود ۳۰ درصد تسهیلات را برای خانه دار شدن به یک خانواده ایرانی می دهیم.

ظریف در خصوص چگونگی اجرایی شدن مسکن‌های ارزان قیمت با توجه به تورم موجود در بازار گفت: مسکن مناسب قیمت که از قضا و البته ناچارنا با توجه به قیمت روز محاسبه می‌شود شدنی نیست مگر اینکه دولت زمین رایگان در اختیار سازنده‌ها قرار دهد. چون مثلا اگر در حال حاضر مسکنی تمام شده‌اش متری ۵ میلیون تومان باشد در عرضه قیمت باید به متری ۲ میلیون تومان برسد که این هم شدنی است مگر با چیزی که گفتم. اگر دولت بتواند چند عامل شامل حذف قیمت زمین، دادن تسهیلات بانکی تا جایی که حداقل به ۷۰ درصد از قیمت تمام شده تسهیلات بدهد که اگر بتواند این‌ موارد را با یکدیگر پیش ببرد بله ساخت این گونه مسکن‌ها شدنی است.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی  افزود: الان متوسط درآمد یک کارمند دولت ۳ میلیون تومان است تصور کنید اگر هر متر مربع مسکن در مثلا منطقه الهیه برای یک آپارتمان ۸۰ متری دوخوابه ۵ میلیون تومان باشد قیمت این واحد آپارتمان ۴۰۰ میلیون تومان است و با این محاسبات یک کارمند دولت سالی ۴۰ میلیون تومان درامد دارد که فرض کنید اگر هیچ خرج درطول یک سال نداشته باشد و بخواهد همه حقوقش را پس انداز کند حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا بتواند این مبلغ را پس انداز کند تا بتواند برای خرید خانه اقدام کند. و تازه از اینها که بگذریم این تسهیلات فقط به خانوارهایی پرداخت می شود که  صندوق پس انداز یکم داشته باشند در غیر این صورت همان مبلغ ۱۶ میلیون تومان هم داده نمی شود. که به نظرم همین مقدار هم کفاف خرید مسکن را نمی دهد.

ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا خراسان رضوی توانایی فنی ساخت این تعداد مسکن را دارد و اینکه آیا استاندارهای لازم در ساخت این مسکن ها رعایت می شود گفت: بله آمار نشان می دهد برای اینکه به یک عرضه و تقاضای یکسانی برسیم به حدود ۷۰ هزار واحد در سال نیاز داریم که می تواند در بخش های فرسوده، اطراف مشهد مثل مناطقی چون رسالت، توس و یا شهرهای جدید مثل بینالود، مهرگان و گلبهارساخته شود. در خصوص بخش دوم سئوالتان هم باید بگویم که نخیر مطمئنا اجازه نخواهیم داد که کمیت فدای کیفیت شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    0 0
    بازهم داستان مسکن مهر ..محلهای پرت وبدون زیر ساخت مناسب..