مسئول اداره اوقاف و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان گفت: ۲۰ هزار رقبه وقفی در حوزه‌های علمیه خراسان در سطح کشور و حتی خارج از کشور وجود دارد که پرونده‌های حقوقی در جهت احیای این موقوفات نیز تشکیل شده است.

 وجود ۲۰ هزار رقبه وقفی در حوزه‌های علمیه خراسان

به گزارش قدس آنلاین، سیدابوالفضل کاظمی در خصوص کاربری موقوفات حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد:در حوزه‌های علمیه، در موضوعات مختلفی برنامه‌های وقف داریم و مصداق بارز آن در حیطه آموزش و پرورش است؛ از جمله احداث مدارس، مجتمع‌های اموزشی، بخش اسکان برای طلبگان، آی‌تی، ورزش و حتی درمان، در تمام این عرصه‌ها هم واقف داریم و هم باتوجه به تبلیغاتی که انجام دادیم، توانستیم وقف جدید نیز ایجاد کنیم.

مسئول اداره اوقاف و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان، ضمن اشاره به اینکه یکی از اقدامات تحولی در حوزه علمیه خراسان، ایجاد دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه‌های علمیه خراسان است، تصریح کرد: این دفتر،  بعد از اینکه مقام معظم رهبری، اعضای جدید شورای عالی حوزه علمیه خراسان و همچنین مدیریت محترم حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله مصباح عاملی را انتصاب کردند، تاسیس شد و در این مدت کارهای بسیار ارزشمندی شکل گرفت.

کاظمی ادامه داد: موقوفات حوزه‌های علمیه شناسایی شده است و باید گفت حدود ۲۰ هزار رقبه وقفی در حوزه‌های علمیه خراسان در سطح کشور و حتی خارج از کشور داریم و همچنین پرونده‌های مختلف حقوقی در جهت احیای این موقوفات تشکیل شده است. همچنین طی دو سال و نیم اخیر، بالغ بر ۸۰ رقبه وقفی جذب کرده‌ایم که موید این است که مردم اقبال مطلوبی نسبت به فضای دینی و حوزه‌های علمیه دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه در رسانه‌های خارج از کشور، جو جامعه ایرانی طوری نشان داده می‌شود که فاصله مردم با روحانیون زیاده شده است، گفت: آمارها و نمودارهای جذب موقوفات ما دقیقا برعکس این مسئله را نشان می‌دهد. آمار جذب ما در  سال ۱۳۹۷ و ۶ ماهه اول سال ۹۸، به مراتب از سال‌های قبل بیشتر بوده است.

مسئول اداره اوقاف حوزه علمیه خراسان، اضافه کرد: من موضوع فاصله مردم از دین و روحانیت را حداقل در فضای کاری خود قبول ندارم؛ اما معتقدم که باید برای متدینین، تبیین دقیقی داشته باشیم که اگر بخواهند کار خیری انجام دهند، ثمرات و برکاتش چه چیزی است. شاید متدینین نسبت به اینکه وقفی که می‌کنند به نتیجه دقیقی نمی‌رسد و یا به بهره‌وری لازم نمی‌رسد، گله‌مند باشند اما این به معنای فاصله گرفتن آن‌ها از امور وقفی و خیریه نیست.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.