۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
کد خبر: 671572

 بورس، پاییز را هم صعودی و با رکوردشکنی آغاز کرد و به شاخص 311 هزار واحد، چراغ سبز نشان داد.

چرا بورس سبز شد؟

/

 بورس، پاییز را هم صعودی و با رکوردشکنی آغاز کرد و به شاخص 311 هزار واحد، چراغ سبز نشان داد.

در ادامه روند رو به رشد بازار، دیروز و در نخستین روز پاییز، شاخص بورس 9 هزار و 471 واحد رشد کرد و به 311 هزار و 434 واحد رسید، ضمن اینکه ارزش معاملات 6/23 هزار میلیارد ریالی شد.

از نگاه آشنایان به بازار سرمایه، صرف‌نظر از پرفروغ ظاهر شدن بازار در نیمه اول امسال، در دو سه روز اخیر و تحت تأثیر اظهارات صلح‌جویانه رئیس جمهور و سفر او به نیویورک برای اعلام برنامه صلح منطقه‌ای و همچنین حضور عمان در کنار ایران که همواره نوعی خوشبینی را به معادلات سیاسی و اقتصادی تزریق کرده، بازار بورس رشدی رکوردشکنانه به خود دیده و جذب نقدینگی را با سرعت بیشتری در پیش گرفته است. بر همین اساس، ناظران معتقدند بورس، گزینه نخست برای توصیه به صاحبان سرمایه است و اگر بحران‌های بین‌المللی و داخلی برطرف شود، این گزینه بیش از پیش خود را در اقتصاد ایران به عنوان نقطه­ای امن برای نقدینگی و رونق تولید تثبیت خواهد کرد.

 رشد چهار برابری ارزش ریالی شرکت‌های بورسی

یکی از فعالان بازار سرمایه به خبرنگار ما می‌گوید: با اینکه شرایط اقتصاد کشور مطلوب نیست و رشد اقتصادی تحت تأثیر کاهش صادرات بخش‌های غیرنفتی و حذف نسبی نفت و گاز از جریان صادرات، منفی است اما به دلایل حسابداری و مالی، بورس با رشدهای خیره‌کننده توأم شده و این رشد در واقع ربطی به اقتصاد ندارد.

حسین خزلی خرازی خاطرنشان می‌کند: در تمام بورس‌های جهان، با کاهش ارزش پول ملی، بورس رشد می‌کند، چرا که ارزش جایگزینی کارخانه‌ها و صنایع حاضر در بورس در نتیجه کاهش ارزش پول ملی، رشد می‌کند. برای مثال کارخانه‌ای که در دهه 80 با ارز 800 تا هزار تومانی پا گرفته ماشین‌آلاتش امروز متناسب با دلار 12 یا 15 هزار تومانی رشد ارزشی پیدا کرده است؛ ضمن اینکه تورم، ارزش زمین و ساختمان این واحدها را هم به‌شدت بالا برده است.

وی ادامه می‌دهد: دلیل دیگر اما اهمیت بیشتری در توجیه رشد بورس دارد، بدان معنی که از منظر حسابداری، صادرات شرکت‌ها حتی با کاهش حجم و وزن، در سایه نوسان‌های شدید ارزی با رشد همراه بوده است و به تعبیری اثر ریالی صادرات در صورت مالی شرکت‌ها بسیار زیاد بوده است.

به باور وی، شرکت‌های غیرصادراتی حاضر در بورس هم با گران کردن محصولات، سود بیشتری کسب کرده‌اند. خزلی خرازی ادامه می‌دهد: هر چند این سود، اقتصادی و به معنی خلق ارزش افزوده نیست و حتی در شرایط افت کیفیت تولید و صادرات، محقق شده اما ارزش ریالی آن نسبت به سال‌های گذشته سه تا چهار برابر شده است.

به گفته وی فاکتور روانی و رفتار جمعی مردم هم برای خرید سهام، در افزایش شاخص تأثیرگذار بوده و از آنجایی که بازارهای ارز و طلا، جاذبه خود را از دست داده‌اند و حوزه مسکن و ساختمان هم از قدرت نقدشوندگی کم برخوردار است، بورس برای سرمایه افراد حقیقی و حقوقی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی بهترین محل برای سرمایه‌گذاری است.

این فعال بازار سرمایه ابراز امیدواری می‌کند، با حل تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، مردم به بورس اعتماد بیشتری خواهند کرد و این بازار قادر خواهد بود نقدینگی قابل توجهی به تولید، تزریق کند.

 رشد بورس، همپای تورم است

علی حیدری هم به خبرنگار ما می‌گوید: در این روزها به مردم و سرمایه‌گذاران، بورس را پیشنهاد می‌کنیم، اما رونق تولید از محل افزایش حضور مردم در بورس و جذب سرمایه‌ها امری نسبی است، چرا که سود بازار سهام و رشد ارزش شرکت‌ها حاصل تورم است و قبلاً پیش‌خور شده است.

به باور این تحلیلگر بازار سرمایه، اگر مردم نگران ذوب شدن ارزش پول و سرمایه خود در برابر تورم دو رقمی و در نتیجه ضعف مدیریت کلان اقتصاد کشور هستند، بورس و بازار سرمایه گزینه پربازدهی است.

وی با بیان اینکه غیرحرفه‌ای‌ها باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری ورود داشته باشند، ادامه می‌دهد: در حال حاضر سهام شرکت‌های صادرات‌محور، بهترین گزینه برای خرید هستند، اما برای ماه آینده سهام شرکت‌های وابسته به صنایع فلزی که تابع بازار بین‌المللی هستند، توصیه می‌شود و گل سرسبد تمام این گزینه‌ها، صنایع پتروشیمی است که حتی اگر در کوتاه مدت زیانده باشند، در دراز مدت رشد خوبی خواهند داشت.

به باور وی، میزان رشد بازار سهام از ابتدای امسال قابل توجه بوده و امروز تقریباً همپای تورم است.

حیدری می‌گوید: بازار سهام به عوامل سیاسی بیرونی، خوشبین است و با توجه به اینکه رئیس جمهور در نیویورک برنامه صلح منطقه‌ای را اعلام خواهد کرد و احتمالاً روز چهارشنبه نشستی با گروه برجام انجام می‌شود و عمان هم در کنار ایران حضور مثبتی را رقم خواهد زد، تا اطلاع ثانوی بازار سهام صعودی و امن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.