۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 671580

باغ های فراوان در کنار زیبایی  رودخانه‌های پرآب و دائمی تبارک و اترک که گاه به شکل برکه و گاه آبشار و سد چشم نوازی می کند، از مهم ترین ظرفیت هایی است که محور گردشگری «دره یوسف‌خان» قوچان را زبانزد می کند.

قدس آنلاین: این محور گردشگری حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد و از روستاهای متعددی چون یوسف‌خان، برج قارداش، جانان، چالاکی، تبارک و... می گذرد و در انتهای راه به روستای یَدَک می رسد.

دره یوسف‌خان، از انواع درختان انبوه و سر به فلک کشیده چنار، سپیدار، گردو، گیلاس، بادام، گلابی و… پوشیده شده است. جریان آب رودخانه ضمن طراوت‌بخشی به محیط پیرامون، به زیبایی دره افزوده است. این دره سرسبز در بهار و تابستان با انواع گل‌های رنگارنگ و گیاهان دارویی و صنعتی پوشیده می‌شود. تنوع رنگ‌ها و آب و هوای مطلوب، طبیعت گردان بسیاری را در ایام مختلف سال به سوی خود جلب می‌کند.

اما این زیبایی های طبیعی تنها ویژگی این خطه نیست که بیش از هرچیز مهربانی مردمانش سفر را به کامتان شیرین خواهد کرد؛ به دلیل خنکای هوا در این منطقه، بهترین زمان برای بازدید از محور گردشگری دره یوسف‌خان، از خرداد ماه آغاز می شود و تا اوایل آبان زمان برداشت سیب و گردو که مهم ترین محصول این روستاهاست، ادامه دارد. با این حال بیشتر اهالی معتقدند شهریور یکی از زیباترین ماه های سفر به این منطقه است.

برای دسترسی به دره یوسف‌خان باید ۵ کیلومتر قبل از قوچان (از سمت مشهد) وارد جاده باجگیران شوید؛ تقریباً در همان ابتدای مسیر، محور گردشگری دره یوسف‌خان از سمت راست جاده جدا می شود. مسیر تا روستای یدک آسفالت است و از این روستا تا آبشار حدود ۴ کیلومتر راه خاکی است.

وارد محور گردشگری دره یوسف‌خان که شوید، همان ابتدا سبزی بیش از تصور باغستانی که رو به روستایی پلکانی قرار گرفته نظرتان را جلب خواهد کرد. از روستای یوسف‌خان بگذرید، رودخانه اترک نمایان می شود که تا سد تبارک و سپس روستای یدک گاه در موازات جاده همراهی تان می کند. برکه و آبشارهای کوچکی که در مسیر رودخانه و در دل کوه های صخره ای به چشم می خورد، گردشگران را وا می دارد لحظاتی را کنار جاده توقف کنند و عکسی با این تصاویر ناب ثبت کنند.

در ادامه مسیر با نگاه به کوه هایی که گاه شکل موج می گیرند و گاه شبیه تابلو نقاشی آبرنگ می شوند، به سد تبارک می رسید که آب شرب مردم قوچان از آن تأمین می شود. سد تبارک، در فاصله یک کیلومتری روستای یوسف‌خان و در محل تلاقی رودهای سوزه و زیرآباد قرار دارد. پس از ایجاد سد و به دلیل هوای مطلوب و جاذبه دریاچه پشت سد، روستای یوسف‌خان و سد تبارک در تمام طول سال به ویژه در بهار و تابستان پذیرای هزاران گردشگری است که برای گذران اوقات فراغت در این ناحیه اتراق می‌کنند.

پس از تماشای مناظر پیرامون سد، به راه خود ادامه دهید. دقایقی بعد، آرم بزرگ «الله» که بر فراز کوه رسم شده، خبر از رسیدن شما به روستای یدک می دهد. نشستن کنار جوی خروشان و غرق شدن در زیبایی درختانی که به موازات هم قطار شده  و کوچه باغ های سبز این روستا را نقاشی کرده اند، یکی از جذابیت های این روستاست. از روستای یدک تا آبشار حدود ۴ کیلومتر راه خاکی است. مردم محلی با تلاش فراوان آستین همت بالا زده  و راه را تا حدی از سنگ های بزرگی که سیل فروردین با خود به اینجا آورده خالی کرده اند؛ می توان با احتیاط از مسیر ناهموار تا آبشار و آرامگاه امامزاده  پیش رفت. اگر از رودخانه به سمت چپ ادامه مسیر دهید، پس از اندکی راه در میان باغستان‌ها به سلسله آبشارهایی که طبقه به طبقه روی هم قرار گرفته‌اند، خواهید رسید. بهتر است برای گم نکردن مسیر از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.