۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 671584

محرم امسال، بی‌تردید تاریخی‌ترین محرم تاریخ بشر و نیز تاریخی‌ترین محرم ایران‌زمین بود. حضور عظیم مردم سیاه‌پوش و شرکت حداکثری جوانان در مراسم و عزاداری‌ها و سینه‌زنی‌ها، آنچنان شگفت‌انگیز و چشم‌نواز بود که اعجاب صاحبان تجربه و اندیشه را کاملاً برانگیخت و آنان را در برابر این پرسش قرار داد که چه شده است؟

باشکوه‌ترین محرم تاریخ

قدس آنلاین: با این همه بحران‌ و گران شدن‌ها و اخبار سنگین خرابکاری‌های مالی و ارزی و تکانه‌های شدید در بازارها و سایر مفاهیم تولید شده منفی در میان افکار عمومی جامعه، «محرم امسال» باید کمرنگ و کم‌جان و کم‌مشتری برگزار می‌شد؛ پس چرا برعکس بر همه‌ محرم‌های گذشته برتری یافت و «اقتدار عاطفی» و «روح حسین‌خواهی» ملت را در بالاترین نقطه اوج برد و قدرتمندی باطنی و روحی جامعه ایرانی را در زیباترین جلوه‌ها و اشکال و تصاویر، به نمایش گذاشت.

اگر بخواهیم به این پرسش، پاسخ تاریخی بدهیم، باید بگوییم: احساس ذاتی پاکی‌طلبی و معنویت‌خواهی جامعه‌ ایرانی، سبب اصلی شکل‌گیری محرم پرشکوه جامعه ایرانی شد و بر حجم شگفتی‌های زیبا و فراموش ناشدنی تاریخ امروزین وطن ولایت‌گرا افزود.

گرچه بنیاد اندیشه‌های معنوی و معناگرایانه در میان جوامع بشری یکی است و از یک سرچشمه، در ذهنیت بشر و بشریت جهانی جاری می‌شود اما درخشندگی ویژه و کاملاً انحصاری‌ای که در معنویت حسینی به‌چشم می‌خورد و آن را بر همه مکتب‌های عرفانی و معناگرایانه، برتری تاریخی و جهانی می‌بخشد؛ عبارت است از: معنویت جمعی و ظلم‌ستیزانه.

به سخن دیگر، تمامی جنبش‌های «معنویت‌خواهانه» که در تاریخ فرهنگ و تمدن قاره آسیا، ساخته و پرداخته شده و امروزه در بازار جهانی اندیشه و تفکر، برای مصرف عرضه می‌شود، فاقد «قدرت اجتماعی» و «نگاه شهروندی» است و به‌همین خاطر، پیروان و معتقدانش را به گریز از جامعه و شهر دعوت می‌کند و در مسیر این گریز، معنویت را قرار می‌دهد.

در بازار امروزین اندیشه بشری انواع بسته‌بندی‌های مدرن و سنتی این مدرسه‌ها و مکاتب عرفانی و معنوی در ویترین‌های جذاب عرضه و فروش قرار گرفته‌اند، اما هیچ‌گاه نتوانسته‌اند از محدودیتی که در آن گرفتار هستند، خارج شوند و به جایگاه پرمصرف‌تری دسترسی یابند!

اما «معنویت حسینی» با تکیه بر «قدرت جمعی» و نگاه «ضد ستم» و نیز با نمایش مقتدرانه «محرم امسال» می‌تواند برترین مکتب معناگرایانه زندگی و حیات نسل جوان جامعه بشری دیده شود و جهان را از بحران تمدن و فرهنگ فروریخته و بی‌آسمان آن نجات دهد!

اگر «حسین» سفینه‌ نجات است- که هست- باید این «سفینه نجات» را جهانی دید و آن را در فضای امروز جامعه جهانی به پرواز درآورد. گسترش قدرت جهانی اندیشه ولایت، یک ضرورت آرمان‌خواهانه و یک ضرورت رفتاری در عرصه روابط بین‌الملل است!

اگر سینه‌ میلیون‌ها جوان ایرانی، فرودگاه سفینه کلمه «حسین» شده است، سینه میلیون‌ها جوان جامعه بشری هم می‌تواند فرودگاه این سفینه معنویت و نورانی شود و ارزش‌های جهانی محرم را با زیبایی و اقتدار نشر کند و چشم‌ها و زبان‌ها و احساس‌ها را در یک راه و یک هدف قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.