آمریکا از طرفهای اروپایی برجام به علت تکرار ادعاهای واشنگتن و مسئول دانستن ایران در حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان تشکر و قدردانی کرد.

تشکر ویژه آمریکا از طرف‌های اروپایی برجام!

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از ۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، به علت مسئول دانستن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان تشکر و قدردانی کرد!

وزیر خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «از دوستان نزدیک خود انگلیس، فرانسه، و آلمان قدردانی می‌کنیم که با بیانی روشن ایران را تنها عامل اقدام جنگی علیه عربستان (حمله پهپادی یمنی‌ها به آرامکو) اعلام کردند؛ اقدامی که بر منطقه و جهان تأثیر دارد.»

پیش از این نیز اریکا چیوسانو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حمله پهپادی نیروهای یمنی به آرامکو را اقدامی غیر قابل قبول دانسته و ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان معرفی کرد.

اریکا چیوسانو مدعی شد: «جامعه جهانی را ترغیب خواهیم کرد که به آمریکا در کارزار فشار علیه ایران بپیوندند. آمریکا در برابر اقدامات ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه دست بسته نخواهد ایستاد و اطمینان داریم که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی است. چاره‌ای جز مقابله با فعالیت‌های ایران وجود ندارد.»

طرفهای اروپایی توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان که ادعای تلاش برای حفظ این توافق را دارند، اما در عمل دنباله‌رو  سیاستهای ضدایرانی واشنگتن هستند، ساعاتی پیش بیانیه‌ای مشترک درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان  منتشر کردند. اروپایی‌ها در این بیانیه با تکرار ادعاهای بی‌اساس دولت آمریکا مدعی شدند: «واضح است که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.»

شنبه پیش مبارزان یمنی در اقدامی تلافی‌جویانه و در پاسخ به جنایات ائتلاف سعودی علیه مردم این کشور با حمله پهپادی تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان را هدف قرار دادند و با افتخار جزئیات این عملیات منحصر به فرد را منتشر کردند و مسئولیت آن را به عهده گرفتند.

علی‌رغم بیانیه یمنی‌ها، مقامات آمریکا و به تبع آنها مقامات سعودی به دلایل قابل‌فهم مانند آشکارشدن ناکارآمدی پدافندهای هوایی آمریکایی، حیف‌ومیل‌شدن هزینه‌های سرسام‌آور سعودی‌ها برای خرید «تجهیزات مدرن غربی»، تحقیرشدن با جنگ‌افزارهای ارزان‌قیمت اما پیشرفته انصارالله یمن، طی هفته گذشته تلاش کردند ایران را عامل و منشاء اصلی این عملیات معرفی کنند.

سران سه کشور اروپایی در ادمه بیانیه با تکرار ادعای لفظی همیشگی خود مبنی بر  حمایت از برجام، بدون اشاره به اینکه تاکنون هیچ کدام از تعهدات  برجامی خود اجرا نکرده‌اند،   بار دیگر از ایران خواستند «به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگردد».

این سه کشور در ادامه رویکرد سیاستهای آمریکا علیه برجام مدعی در بیانیه خود مدعی شدند: «زمان آن فرا رسیده که ایران مذاکرات طولانی مدت درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.»

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

طرف‌های اروپایی برجام پارسال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه سال گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند. بنا به گفته مقامات کشورمان این سازوکار مالی ویژه تاکنون هیچ تأثیر عملی برای مقابله به تحریمها نداشته است.

ایران یک سال پس از «صبر راهبردی» اردیبهشت امسال در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت. با این حال ایران هنوز تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار نگرفته است و اخیرا به طور رسمی آغاز گام سوم خود در کاهش تعهدات خود در برجام را در واکنش به عدم اقدام اروپا در مقابل نقض برجام از سوی واشنگتن در پیش گرفت.

مسئولان ایرانی اعلام کرده اند با وجود گذشت یک سال از نقض آشکار برجام از سوی آمریکا و با وجود اینکه بر اساس مفاد برجام، حق اقدام متقابل برایش محفوظ بود، صبر استراتژیک پیشه کردند تا حسن نیت خود را نشان دهند؛ اما در عمل فقط شاهد گستاخی و تهاجم بیشتر تروریسم اقتصادی آمریکا و سکوت همراه با رضایت اروپا بود؛ از این رو، کشورمان تصمیم گرفت وفق بند ۳۶ برجام، پاسخ نقض آشکار برجام از سوی طرف مقابل را با کاهش محدود سطح تعهدات خود بدهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.