مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت پیشنهادات اخیر نخست وزیر انگلیس برای حل مناقشات برگزیت بخصوص درباره مرزهای ایرلند را کافی ندانست.

 اتحادیه اروپا: پیشنهادات جدید لندن برای حل مناقشات برگزیت کافی نیست

"میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت پیشنهادات اخیر انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا برای جلوگیری از به وجود آمدن مرزهای سخت بین ایرلند را ناکافی دانست.

وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان سخن می گفت تصریح کرد که با توجه به تفکرات فعلی انگلیس من این مسئله را دشوار می بینم که که ما بتوانیم به یک راه حل عملیات قانونی برسیم که بتواند همه اهداف طرح موسوم به Backstops را برآورده کند.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند، ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به‌تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

"هایکو ماس" نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "بارنیر" تاکید کرد که وی نمی تواند در پیشنهادات جدید انگلیس هیچ راه حل قابل اجرا و ایمن و قانونی را بیابد.

هفته گذشته انگلیس برای اولین بار اسنادی با درخواست هایی برای تغییرات مشخص در توافق برگزیت را به بروکسل ارائه داد که در آن خواستار حذف بند مربوط به مرزهای ایرلند در این توافق شده بود. "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس این طرح را به عنوان طرحی محدود کننده برای استقلال انگلیس رد می کند.

بارنیر در عین حال تاکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان برای مذاکرات و پیشنهادات جدید از طرف انگلیس آماده باقی می ماند؛ این همچنین مربوط به مناسبات آینده بین طرفین می شود.

 پارلمان انگلیس با توافق حاصل‌شده بین ترزا می نخست وزیر سابق این کشور و اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

بوریس جانسون وعده داده است تا پایان اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود، با توافق یا بدون توافق.

اتحادیه اروپا به‌شدت نگران این مسئله است که تنش بر سر مرز ایرلند موجب ناآرامی و هرج‌ومرج در ایرلند شمالی شده و پیمان صلح شکننده 1998 میلادی را از بین ببرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.