سمنان- متأسفانه براثر رانش زمین که در روزهای آغازین سال ۹۸ روی داد، ۳۳۰ خانه در روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان خسارت دید که ۱۶۳ خانه به علت شدت آسیب‌ها و خطر برای ساکنان تخلیه شد.

«کالپوش» دوباره قد می کشد

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل ۱۲ روستا است که دست‌کم ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است و این بخش در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد.

درحالی‌که بیش از ۶ ماه از این حادثه می‌گذرد و بسیاری از مردم این روستا بی‌خانمان شدند اما هنوز مشکل سرپناه این روستائیان حل‌نشده است و دانش آموزان این روستا که واحدهای آموزشی خود را ازدست‌داده بودند مجبور شدند که نخستین روز ا سال تحصیلی را در کانکس‌های تعبیه‌شده آغاز کنند.

روستائیان ساکن کالپوش در حالی با رانش زمین آواره شدند که پیش‌ازاین و در سال گذشته نیز سازمان زمین‌شناسی این منطقه را مستعد رانش اعلام کرده بود اما این موضوع خیلی جدی گرفته نشد.

مقصر حادثه کالپوش کیست؟

پس از وقوع رانش زمین در فروردین‌ماه امسال شایعات بسیاری در فضای مجازی مبنی بر اینکه انفجارت ناشی به‌منظور ایجاد سدسازی عامل این رانش شده است شکل گرفت.

البته برخی افراد نیز مدعی بودند که آب تجمع یافته در پشت سد به‌مرورزمان موجب سستی خاک و رانش زمین و درنهایت تخریب بسیاری از خانه‌های روستائیان شده است!

در این رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در خصوص اینکه چه عاملی موجب ایجاد این حادثه بوده و چه سازمان و یا شخصی قصور داشته است بیان می‌کند: در خصوص این شایعات مکاتباتی با ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت نیرو برای بررسی علت این مسئله انجام‌شده اما تاکنون، کارشناس‌ها هیچ‌یک از شایعه و موضوع‌های بیان‌شده را تائید نکردند.

منوچهر فخری علت وقوع رانش در این منطقه را بارش‌های سیل‌آسا و فراوان فروردین‌ماه امسال می‌داند و می‌گوید: نوع خاک در این منطقه به‌گونه‌ای است که با بارش‌های زیاد موجب رانش زمین شد.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا سازمان زمین‌شناسی نیز پیش‌ازاین منطقه را مستعد رانش اعلام کرده بود اما صحبتی در خصوص تأثیر وجود سد در این حادثه به میان نیامده بود.

جانمایی روند بازسازی را طولانی کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در پاسخ به این سؤال که چرا روند بازسازی طولانی شده است بیان می‌کند: برای اطمینان خاطر و حصول نتیجه از اینکه جابجایی این روستا به مکان جدید روستائیان را با مشکلی مواجه نخواهد کرد ازجمله دلایلی بود که این پروژه را به تأخیر انداخت.

فخری اظهار می‌کند: در این راستا می‌بایست رعایت استانداردها در مطالعات مکان‌یابی انجام می‌شد و موافقت دستگاه‌های مربوطه اخذ می‌شد که این مطالعات پروسه‌ای زمان‌بر بود.

وی بیان می‌کند: خوشبختانه در مرحله نخست ۶۰ قطعه زمین برای کسانی که در جریان رانش زمین منزل مسکونی آن‌ها به‌طورکلی تخریب شد، به‌صورت قرعه‌کشی جمعی و بر اساس نقشه بنیاد مسکن انجام و زمین‌ها واگذار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به این موضوع که برای ساخت هر واحد مسکونی ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۵۰ میلیون ریال نیز وام بدون بازپرداخت اعطا می‌شود ادامه می‌دهد: عملیات اجرایی ساخت روستای جدید حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی آغازشده و بنیاد مسکن در حال انجام اقدام‌های آماده‌سازی است.

وی در خصوص راه دسترسی روستائیان نیز بابیان اینکه یک و نیم  کیلومتر راه دسترسی به روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی احداث‌شده است تأکید می‌کند: تلاش بر این است که با تخصیص اعتبار به راه و شهرسازی شرق استان سمنان، این محور آسفالت شود.

مدرسه موقت

تخلیه روستای حسین‌آباد کالپوش امسال علاوه بر خانواده‌ها دانش آموزان را نیز سرگردان کرد.

رفع نیاز دانش آموزان نخستین سؤالی بود که خبرنگاران هم‌زمان با بازگشایی سال تحصیلی در نشست خبری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان مطرح کردند.

سعید هژبری در این رابطه توضیح داد: کمبود فضای آموزشی برای دانش‌آموزان روستاهای این منطقه از میامی با استقرار ۶ کانکس رفع شد.

وی بابیان اینکه هنوز زمین برای ساخت فضای آموزشی در حسین‌آباد کالپوش تحویل داده نشده است افزود: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان برای تأمین فضای آموزشی کلاس درس پیش‌ساخته را آماده کرده است.

وی بابیان اینکه ۶ کلاس درس پیش‌ساخته در کالپوش میامی به‌منظور جبران کمبود فضای آموزشی نصب‌شده است، ادامه داد: برخی دانش‌آموزان روستای حسین‌آباد، برای شرکت در کلاس درس در محیط‌های آموزشی روستاهای اطراف حسین‌آباد مانند کالپوش، میامی، گرمکش، نردین و یا شهر میامی ثبت نام کرده‌اند و کمبود فضای آموزشی نیز از طریق کلاس‌های پیش‌ساخته  رفع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.